moter word snel warm binnen nog geen 5 min

Offtopic;
Roel je bedoelt het goed, ik weet het.
Ik kan echter drie radiografische boot-gerelateerde ongelukken met dodelijke afloop (verdronken) in 2008 en twee in 2007 opnoemen. Allemaal zwemmers......

Nu weer ontopic;

hallo
ik heb
vandag ge vaaren en de punten waar ik nog meej bezig moet zij :
vole baterijen
motor te koelen
roer goed recht krijgrn

Joost

Hoe lang duurt het dat je motor zo warm wordt?

Ik denk dat het een combinatie van je hele set-up is.

Laat hem eens draaien zonder de schroef of boven water.
Let goed op voor je vingers als je hem boven water laat draaien.

Als hij dan nog te warm wordt ligt het zeker niet alleen aan de zware schroef, die heeft zonder water geen invloed.

Je zal geen watergesmeerde schroefas hebben, en als je as gevet is kan dit niet veel kwaad.

Verder zou ik toch eens proberen de ampere's te meten die de boot gebruikt.
Zoek een multimeter op (leen die van iemand)

Meet het verbruik van de motor bij volgas boven water en in het water met de boot vastgehouden.
Doe dit iedere keer als je iets veranderd, bijvoorbeeld alleen al met het vervangen van dat kroonsteentje door de koppeling zullen je amperes al wat omlaag gegaan zijn.

Door je motor goed uit te lijnen, bespaar je wat.
Als de eind schroef en in de boot en buiten de as te straks staan, gaat je verbruik omhoog.

Het is waarschijnlijk die schroef, daarom zei ik al, let op een 2 blads is heel vaak een speedbootschroef.
Maar mogelijk is er meer aan de hand, meten is weten.

Hallo Joost,

De 2318.42 K is een hydroprop, bedoeld voor een oppervlakteaandrijving (een boot met zo'n grote roostertail erachter) en een 700(!) motor, da's twee slagjes groter dan jouw motor.

Ik zou een kleinere prop nemen, maximaal een 2318.34,5K of een drieblad, geschikt voor een onderwateraandrijving, ook maximaal Ø 30-35 mm.

De wokkel, die je er nu onder hebt hangen, wurgt de motor zover terug in toerental, dat de stroomopname enorm toeneemt, waardoor de motor erg heet wordt, zoals je hebt kunnen constateren.

Mocht je eens in Sneek komen, breng je boot dan mee en kom eens bij me langs, dat zullen we dat varkentje wel wassen.

Groeten, Jan.

of een keer op een zondag of saterdag ??
je zegt het maar dan regel ik wel wat
ik zit ook bij ssf (iets met stoom trienen )
groeten joost

Back