Motop MK-17 Diesel 1,48CC

Hallo allemaal,

Ik heb ooit eens een klein Russisch dieselmotortje gekregen van iemand. Het heeft lang ergens in de kast gelegen totdat ik laatst ben verhuisd en dit motortje weer terug vond(compleet in doosje en met alles erop en eraan). Ik ben weer nieuwsgierig geworden naar het laten lopen van het motortje maar ik krijg het voor geen mogelijkheid aan de praat.

Ik gebruik als brandstof 60% lampolie, 20% ether(motor start *valvoline*) en 20% motorolie.

Het enige wat gebeurd is dat de motor veelste veel brandstof krijgt en volgens mij verzuipt want het lekt via de uitlaat eruit. M'n vingers zijn het onderhand ook wel zat van het aandraaien en zijn al redelijk blauw.
Heeft iemand van jullie enig idee wat het probleem is en hoe ik het moet fixxen want ik wil wel graag dit motortje weer aan de praat krijgen.

Alvast bedankt,

Groeten Christian

Ik heb moderatoren gevraagd dit draadje te verplaatsen naar lijnbesturing subforum. Daar is de nodige diesel-kennis aanwezig, en daar zijn ook de nodige diesel-brandstof discussies te vinden.

Motop, de p is Cyrillische r, er staat motor.

Probeer eens met 75% ether en 25% olie.
Hoe kom je daar nu bij? Wil je die motor naar de maan helpen? De ether in de brandstof is er ALLEEN om de werkelijke brandstof, de lampolie of petroleum, te ontsteken. Alleen ether geeft een stevige klap bij vrij weinig compressie maar te weinig energie om de motor draaiende te krijgen en houden. Tenzij die overvloed aan ether de olie gaat ontsteken en als dat gebeurt ben je veel verder van huis want dan krijg je te weinig smering met alle nare gevolgen.

Dat de motor niet wil starten zit hem denk ik in de gebruikte ether. Die starthulp is GEEN zuivere ether, het zit er wel in maar het is een mix van nog meer stoffen. Probeer eerst eens een flesje zo zuiver mogelijke ether (>98%) bij de drogist vandaan. Het is duur maar daarmee zal je de motor makkelijker aan de gang krijgen denk ik.
Verder is het een samenspel van de compressie en de brandstof toevoer. Te rijk is haast niet mogelijk bij de start dus als hij niet aan wil slaan zal de compressie iets hoger moeten komen. Als het carter echt "vol" is gelopen met brandstof dan zal de motor uiteraard niet starten, dus is schoon maken en armer zetten wel noodzakelijk.
Denk er om dat de benodigde warmte om de ether te ontsteken geheel moet komen uit de compressie van de het brandstof lucht mengsel boven de zuiger. Hoe sneller die compressie opbouwt des te warmer dat mengsel wordt. Starten moet je dus met een rappe "flik" van de prop doen. Als je dat te langzaam doet ontstaat er niet voldoende hitte om de ether, en de brandstof, te ontsteken. Het is een "slag" die je moet krijgen wat best wel eens lastig is als je het nog nooit gedaan hebt. Misschien is het verstandig om met dat motortje een keer bij iemand langs te gaan die dit vaker bij de hand heeft gehad.
Succes.

Diesel starten en afstellen (sticky?)

Probeer eens met 75% ether en 25% olie.
Is er een reden dat hier petroleum (kerosine) ointbreekt?
Dat is namelijk de krachtbron in dieselbrandstof.
Ether is de ontsteker, niet meer dan dat.
Voor een (nieuwe) Mars zou ik beginnen met 30% wonder(geen minerale)olie, 25% ether en de rest petroleum (zo zuiver mogelijk, bijv. Zibro Kamin).

Beginnen met geen brandstof slang aangesloten.
Compressiehandle flink terug draaien tot de motor licht aanvoelt bij het doordraaien.
Als het goed is hoor je dan een 'knak', als de contrazuiger (het verstelbare 'plafond' van de cilinder) tegen het uiteinde van de compressiehandle schiet.
Vergeet niet bij een nylon prop de gietbramen langs de randen van de bladen weg te schuren met papier nr. 280.
Voor een Mars een 8x4 om in te lopen, om te vliegen een 7x6

Draag een stevige handschoen, diesels kunnen stevig terugslaan.
NOOIT een ander hulpmiddel (stok, electrische starter) gebruiken!
Met name diesels kun je daarmee onherstelbaar beschadigen.
Als ik dat merk kom ik de motor persoonlijk bij je weghalen.;)

Dan een druppel brandstof op de zuiger brengen.
Prop rondslaan. Langzaam, 1/4 slag per keer, de compressie ophogen.
Als er niets gebeurt, weer 1 druppel brandstof op de zuiger.
Op een gegeven moment zal de motor tekenen van leven -een knal(letje) of zelfs even 1 seconde draaien- geven.
Iets meer compressie en nogmaals wat brandstof, maar nu in de venturi (luchtinlaat).
De motor moet nu bij iedere tik even een kort moment blijven lopen.
Brandstofslang aansluiten, naald helemaal dichtdraaien.
Tank vullen en met de vinger op de venturi de prop ronddraaien (rustig, geen startbeweging).
Als tegelijkertijd de naald wordt opengedraaid dan moet er een moment komen dat je brandstof in de leiding ziet bewegen.
De naald nog 1,2 ~2 slagen verder opendraaien.
Door te spelen met het moment van afsluiten kun je dan de brandstof in de leiding steeds verder naar de motor trekken.
Als de leiding helemaal vol is, nogmaals een druppel op de zuiger geven en de motor starten.

Er kunnen nu 3 dingen gebeuren:
1. De motor start en loopt door. Da's mooi, daar gaan we later mee verder.
2. De motor start, loopt even stotterend en slaat af:
Iets (1/6 ~1/5 slag) meer compressie en opnieuw proberen. Zonodig herhalen. Gaat de motor uiteindelijk zwaar lopen, ,maar slaat nog steeds af: naald 1/2 slag verder open, compressie 1/4 slag terug en opnieuw beginnen.
3. De motor start, loopt even (zwaar) maar vertraagt en stopt: de naald staat te ver open en/of de compressie is te hoog. Naald 1/4 slag per keer dichtdraaien -niet inspuiten- en opnieuw starten. Loopt de motor nu duidelijk lichter, zo doorgaan maar van de compressie afblijven.
In beide situaties werk je naar het punt toe, dat de motor blijft lopen.
Laat de motor 30 seconden tot een minuut opwarmen en begin dan met het langzaam sluiten van de naald, het toerental moet dan oplopen. De motor zal wellicht iets gaan stotteren.
Zodra de motor begint te stotteren, compressie voorzichtig iets opvoeren.
Loopt de motor weer strak, dan de naald weer verder sluiten.
Herhaal dit zovaak als nodig om het hoogste toerental te bereiken.
Op een gegeven moment zal na het verder sluiten van de naald de motor afslaan: dan ben je dus te ver gegaan.... Naald iets terug en opnieuw starten.

Compressie zo afstellen, dat de motor nog net niet helemaal glad loopt.
Een nieuwe motor met iets minder compressie en wat meer brandstof laten inlopen.

Let op: als de motor opwarmt, is er minder compressie nodig! Daarom wordt bij de brandstof meestal een ontstekingsvertrager bijgemengd. Vroeger Amylnitraat, tegenwoordig meestal Isopropylnitraat (IPN) Afhankelijk van het type motor van 0,5 - 2,5 %. dan blijft de motor z'n loopafstelling beter stabiel. Zonder kan wel, maar alles is kritischer en voor wedstrijden eigenlijk niet te doen.

Heerlijk die diesels.
Eigenlijk is het vreemd dat met de moderne technieken dit type motor geen nieuwe toekomst heeft gekregen.
De geluidsproductie tov het vermogen is veel gunstiger.
Ik was diep onder de indruk toen mijn omgebouwde OS-(davis)diesel bij -5 Celcius met 2 slagen startte.
Toen had ik wel even een "oeps" momentje. Van te voren had ik ingeschat met een lamme arm weer naar de koffie te moeten, dat pakte dus anders uit.

Afstellen was duidelijk hoorbaar als je even weet waar je op moet letten.
Vooral het met tussenpozen inhouden maar wel blijven doorlopen bij te schrale afstelling is heel anders dan bij een methanol motor. Maar mischien is dat bij een volbloed diesel weer anders?

Als je brandstof met IPN nodig hebt, dan laat maar even weten, ik heb nog grondstoffen staan. (opsturen lijkt me geen goed idee :-) )

NOOIT een ander hulpmiddel (stok, electrische starter) gebruiken!
Met name diesels kun je daarmee onherstelbaar beschadigen.
Als ik dat merk kom ik de motor persoonlijk bij je weghalen.;)

Oeps, de neuskap is al flink beschadigd door het aandraaien met m,n elek. schroevendraaier:onweer:
Ik ga vanaf nu dus alleen nog met een dikke handschoen de prop aandraaien. Ik ben er gisterenavond enige tijd mee bezig geweest na het lezen van jullie reactie maar hij geeft nog steeds geen kik. Kan ik als vervanger voor de ether ook bio-ethanol gebruiken? Ik ga vanavond eerst alles goed reinigen, de exacte mix klaarmaken en dan rustig nog eens proberen. Misschien dat het wieltje dat de exacte hoeveelheid brandstof toevoegt 180graden gedraaid zit.

Groet Chris

Dat de motor niet wil starten zit hem denk ik in de gebruikte ether. Die starthulp is GEEN zuivere ether, het zit er wel in maar het is een mix van nog meer stoffen. Probeer eerst eens een flesje zo zuiver mogelijke ether (>98%) bij de drogist vandaan.

Ether is niet meer te koop bij de drogist, ik kan er wel aankomen hoor en zat ook maar via de medische weg maar dan moet ik er ff op wachten. Zoals ik al eerder aangaf is het misschien mogelijk om bio-ethanol te gebruiken. Dat is 95% alcohol, en ether is voornamelijk een hoog gehalte alcohol. Spiritus bestaat ook voor 95% uit alcohol en 4,9% methanol en 0,1% kleurstof.

Groet

De ether waar wij het over hebben is de zuivere ether.

Als men over ether spreekt, zonder kwalificatie, wordt meestal diëthylether bedoeld: CH3CH2-O-CH2CH3 (wiki)

Dit goedje in de percentages toevoegen die Bruno vermeld.
Dan niet bij bio-dinges, maar goede petroleum.

Ik krijg het gevoel dat Bruno al zwaailichten op zijn auto aan het schroeven is, en spoedig uit gaat rukken. :-)

Beste mensen,
Ik ben ook net in het bezit van een 0,6cc dieseltje van MP-jet voor de toekomstige Tomboy. Zit een gebruiksaanwijzing bij, die ga ik eerst eventjes volgen.
De brandstof staat klaar om gemengd te worden ( 100ml Eter(van Tendo's van de DA drogist anders online bestellen!)100ml Wonderolie ook van die Tendo's flesje en 80ml Kerosine, Jet-A1 van het werk!).
Alleen zit ik op dit moment nog te wachten op een 7x4(om in te lopen)en 8x3 propje
Ik zal dit draadje blijven volgen en evetueel mijn ervaringen aangeven als het zover is!
Gr
Kees

Hallo allemaal,

Ik heb er bont en blauwe vingers aan overgehouden vanavond maar het eerste resultaat mag er zijn. Ik heb bij de drogist wonderolie gekocht en gebruik nog steeds dezelfde mix verhouding(60% blanke lampenolie, 20% motor start *ether is in bestelling* en 20% wonderolie. Na de motor reinigen ben ik begonnen met wat druppels brandstof in de uitlaat te spuiten. Compressie regelaar 1 slag aangedraaid, brandstof naald helemaal open en de prop heel wat slagen gegeven. Na een zielig plofje en wat rook nogmaals wat brandstof toegevoegd en de compressie regelaar een halve slag aangedraaid. De plofjes kwamen steeds vaker en de terugslag op m'n arme vingers begon ook behoorlijk toe te nemen naarmate ik de compressie verder dicht draaide. En toen kwam het moment waar ik zo naar verlangde, een plof, nogmaals een slinger aan de prop en het oude motortje kwam kort tot leven. pweeeeeeeeeeeeeeeeeeeepeeeeep hakkeplof. Een goeie 5 seconden hoorde ik een hels kabaal en zag ik witte rook. Maar helaas bleef het ook bij alle andere pogingen dat de motor aansloeg maar bij enkele seconden. Nieuwe mix aangemaakt met wat meer *motor start* leverde alleen op dat de motor gelijk bij aanslaan enorm veel toeren maakte en ook kort daarna weer afsloeg. Na een goed uur had ik het wel gezien en mijn vingers ook, ze zijn werkelijk waar dik en blauw.

Ik heb toch het vermoeden zoals hier ook al aangegeven word dat *motor start* niet het middel is om de ether te vervangen. Het liefst probeer ik het voor elkaar te krijgen om dit motortje te kunnen laten draaien op sla olie ofzo met een goedkope aanjager.

Zodra ik de ether binnen heb ga ik het nogmaals proberen en zal ik mijn bevindingen met jullie delen.

Mvg,

Christian

Waarom denk je dat we een nauwkeurig mengsel opgeven, als het met huis tuin en keuken spullen ook zou gaan?

Gewoon even die spullen bestellen , nauwkeuring mixen en dan gaat het verder vanzelf.

Ophouden met knoeien. (;))

Beste mensen,
Het dieseltje is binnen en de prop 7x4 zit erop
De brandstof gemaakt zoals in de gebruiksaanwijzing was aangegeven,
50ml Kerosine(Jet-A1),100ml Wonderolie, 100ml ether, beide van de apotheker. Gestart zoals omschreven, en lekker laten indraaien op deze meng verhouding
Hieronder de opstelling en daaronder het snorrende dingetje :D
Kijk die opwaaiende placemad!
Ik zal hiermee verder gaan in het draadje van de Tomboy:
tomboy-bouwdoos-en-mp-jet-0-6cc-diesel

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Bruno, dat vieze blauwe ding dat tegen de muur aan zit! ;)
Hij is inmiddels wat ingelopen, en dan kan ik het kerosine gehalte met 5% verhogen.
Als dat dan een tijdje gerdaaid heeft zal ik misschien de 8x3 prop erop zetten.
Het vliegtuigje wordt dan het komende winterproject (als ik zolang kan wachten!) :rolleyes:

Beste mensen, nu zie ik dat jullie mijn plaatjes niet kunnen zien!
Als ik inlog zie ik ze wel, omdat ze gelinkt zijn naar m'n foto album hier in het forum!
Ik moet even gaan uitzoeken hoe dat ook alweer moest,suggesties?
Totdat ikzelf inlog, dan zie ik ze wel! beetje iritant, of zou mijn album niet openbaar zijn?
Nu ok hopelijk

Laatst bewerkt:
Back