Diesel starten en afstellen (sticky?)
Probeer eens met 75% ether en 25% olie.
Is er een reden dat hier petroleum (kerosine) ointbreekt?
Dat is namelijk de krachtbron in dieselbrandstof.
Ether is de ontsteker, niet meer dan dat.
Voor een (nieuwe) Mars zou ik beginnen met 30% wonder(geen minerale)olie, 25% ether en de rest petroleum (zo zuiver mogelijk, bijv. Zibro Kamin).
Beginnen met
geen brandstof slang aangesloten.
Compressiehandle flink terug draaien tot de motor licht aanvoelt bij het doordraaien.
Als het goed is hoor je dan een 'knak', als de contrazuiger (het verstelbare 'plafond' van de cilinder) tegen het uiteinde van de compressiehandle schiet.
Vergeet niet bij een nylon prop de gietbramen langs de randen van de bladen weg te schuren met papier nr. 280.
Voor een Mars een 8x4 om in te lopen, om te vliegen een 7x6
Draag een stevige handschoen, diesels kunnen stevig terugslaan.
NOOIT een ander hulpmiddel (stok, electrische starter) gebruiken!
Met name diesels kun je daarmee onherstelbaar beschadigen.
Als ik dat merk kom ik de motor persoonlijk bij je weghalen.
Dan een druppel brandstof op de zuiger brengen.
Prop rondslaan. Langzaam, 1/4 slag per keer, de compressie ophogen.
Als er niets gebeurt, weer 1 druppel brandstof op de zuiger.
Op een gegeven moment zal de motor tekenen van leven -een knal(letje) of zelfs even 1 seconde draaien- geven.
Iets meer compressie en nogmaals wat brandstof, maar nu in de venturi (luchtinlaat).
De motor moet nu bij iedere tik even een kort moment blijven lopen.
Brandstofslang aansluiten, naald helemaal dichtdraaien.
Tank vullen en met de vinger op de venturi de prop ronddraaien (rustig, geen startbeweging).
Als tegelijkertijd de naald wordt opengedraaid dan moet er een moment komen dat je brandstof in de leiding ziet bewegen.
De naald nog 1,2 ~2 slagen verder opendraaien.
Door te spelen met het moment van afsluiten kun je dan de brandstof in de leiding steeds verder naar de motor trekken.
Als de leiding helemaal vol is, nogmaals een druppel op de zuiger geven en de motor starten.
Er kunnen nu 3 dingen gebeuren:
1. De motor start en loopt door. Da's mooi, daar gaan we later mee verder.
2. De motor start, loopt even stotterend en slaat af:
Iets (1/6 ~1/5 slag) meer compressie en opnieuw proberen. Zonodig herhalen. Gaat de motor uiteindelijk zwaar lopen, ,maar slaat nog steeds af: naald 1/2 slag verder open, compressie 1/4 slag terug en opnieuw beginnen.
3. De motor start, loopt even (zwaar) maar vertraagt en stopt: de naald staat te ver open en/of de compressie is te hoog. Naald 1/4 slag per keer dichtdraaien -
niet inspuiten- en opnieuw starten. Loopt de motor nu duidelijk lichter, zo doorgaan maar van de compressie afblijven.
In beide situaties werk je naar het punt toe, dat de motor blijft lopen.
Laat de motor 30 seconden tot een minuut opwarmen en begin dan met het
langzaam sluiten van de naald, het toerental moet dan oplopen. De motor zal wellicht iets gaan stotteren.
Zodra de motor begint te stotteren, compressie voorzichtig iets opvoeren.
Loopt de motor weer strak, dan de naald weer verder sluiten.
Herhaal dit zovaak als nodig om het hoogste toerental te bereiken.
Op een gegeven moment zal na het verder sluiten van de naald de motor afslaan: dan ben je dus te ver gegaan.... Naald iets terug en opnieuw starten.
Compressie
zo afstellen, dat de motor nog net niet helemaal glad loopt.
Een nieuwe motor met iets minder compressie en wat meer brandstof laten inlopen.
Let op: als de motor opwarmt, is er minder compressie nodig! Daarom wordt bij de brandstof meestal een ontstekingsvertrager bijgemengd. Vroeger Amylnitraat, tegenwoordig meestal Isopropylnitraat (IPN) Afhankelijk van het type motor van 0,5 - 2,5 %. dan blijft de motor z'n loopafstelling beter stabiel. Zonder kan wel, maar alles is kritischer en voor wedstrijden eigenlijk niet te doen.