Motor 5-6S op 4S lipo vliegen.

In mijn motocalc programma dat ik al heel lang gebruik zit een "opinion" die de aandrijving even op een paar praktische punten simpel checkt. o.a kans dat het te heet wordt. Is het vermogen wel voldoende etc...
Voor de spoed en toerental wordt gekeken of het tussen 2.5 en 3 keer de overtrek snelheid ligt. Dat is ook in de praktijk een fijne waarde.
Je kan dan met een beetje gas boven blijven en nog steeds met je prop boven de overtrek snelheid, anders moet je om die reden meer gas geven dan eigenlijk voor het vermogen nodig.
Met een propsnelheid van 2.5 tot 3 keer de overtrek snelheid kan je ook goed versnellen om door een looping te vliegen.
Ik noem het "vliegen", want de 3D manier is soms meer "tillen". Ook leuk, maar anders.

Zie link voor motocalc berekekening screendump: https://www.screencast.com/t/lD51lPOUqdr

Ik denk dat een 15x10 wel voldoende is. 16x12 kan ook prima. Volgas zit dat wel een beetje aan de grens van de motor, dus uit de berekeningen komt het iets slechter dan in de praktijk met wisselend gas.
Juiste prop is ook een beetje naar smaak van de vlieger. Een 15x12 zou wel eens heel prettig kunnen vliegen als je veel met weinig gas vliegt en volgas zit je met de propsnelheid zeker goed.
 
Laatst bewerkt:
... Maar meestal staat die Kv bij de motorspecs er toch achter? ...
Dat is onjuist, en die verkeerde notatie heeft al menigeen op het verkeerde spoor gezet, ("Kv is iets als vermogen, hoe hoger hoe beter.¨) al de nodige motoren en regelaars gekost. (Waarschijnlijk volharden fabrikanten juist daarom in die foute notatie :D)

  • Motors have just one Kv, not e.g. 2000Kv's.The motor Kv constant is a physical quantity (length, weight, time, current, speed,...) measured/expressed in rpm/volt. It is not a physical unit (meter, kg, s, ampère, m/s ... ). Therefore, Kv=2000rpm/volt.
  • Both a 10watt motor and a 10kilowatt motor can have the same Kv motorconstant.
    A motor's Kv constant says nothing about ... max.current and max. power a motor can handle, it is no indiction for efficiency, rpm, quality, torque, propsize etc. Kv is only about matching prop rpm and battery voltage.
  • The Kv motorconstant is not a rating, not a figure of merit, in that higher or lower is better, it's just a characteristic.
  • Simple instructive table giving the extra current when you add one extra cell to a pack
    (a.k.a. "why did my motor and/or controller and/or battery go up in smoke :eek: ???")
    In depth discussion
    www.theampeer.org/ampeer/ampnov15/ampnov15.htm#ADD
    Excellent explanation
    https://www.rcgroups.com/forums/sho...ions-and-Answers/page4&perpage=10#post7157040
  • Motor/battery-current is proportional to voltage squared :eek: and proportional to Kv cubed :eek::eek: ! Way more than one would expect, a disproportionate increase in current and power. (Worst case, ignoring voltage losses/sag due to the higher current ).
    Whether motor can handle those current- and powerlevels is a different story.


De 13x6 bewijst zich goed volgens eCalc ...
eCalc Youtube kanaal met instructie video's
www.youtube.com/channel/UCNbWYxm8Ihzi1Pqs-854etA

Meer calculators/props/motordatabase
e-flight calculators (compilation) (sticky)
 
Laatst bewerkt:
De info is nuttig, maar in dit verhaal is er toch geen vraag noch discussie over kv-waardes?
Ik snap de reden van je bijdrage niet goed. Buiten het feit van de notatie misschien. Al lijkt mij dat iedereen in dit topic goed beseft wat die kv is.
 
Nee dit is geen discussie over kv waardes. Het probleem is alleen dat het zo vaak verkeerd wordt geschreven en vooral verkeerd uitgelegd. Door het achter het getal te zetten denkt iedereen dat het een grootheid van de motor is. Dat is het niet, het is een eigenschap!
Ron geeft ook al aan dat hierdoor al heel veel misverstanden zijn ontstaan. Er zijn zelfs modellen door verloren gegaan. Wat denk je gaat er gebeuren als met de stroom die een motor opneemt verkeerd gaat noteren en daardoor gebruiken. Dan ga je opgeblazen regelaars, gefrituurde bedrading en zo voorts krijgen.
Daarom reageer ik als er in een draadje verkeerde dingen staan. Daar wil ik wel mee ophouden hoor maar dan weet ik zeker dat er veel mensen (vooral beginners) in de problemen gaan komen. Dat willen we toch allemaal niet?
Maar in dit draadje heb ik nu duidelijk genoeg gemaakt en zal ik er niet verder over door gaan. Maar in andere draadjes zal ik dat hoogstwaarschijnlijk wel degelijk doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap het wel. Juiste notatie is zeker een belangrijke!
En wie weet wie hier ooit nog op de topic terecht komt. Dus, no problem. ;-)
 
Nee dit is geen discussie over kv waardes. Het probleem is alleen dat het zo vaak verkeerd wordt geschreven en vooral verkeerd uitgelegd. Door het achter het getal te zetten denkt iedereen dat het een grootheid van de motor is. Dat is het niet, het is een eigenschap!

"Een natuurkundige grootheid is een kwantificeerbare natuurkundige eigenschap van een verschijnsel, van een fysisch lichaam of van materie. Dat houdt in dat de eigenschap direct gemeten kan worden, dan wel uitgedrukt kan worden in andere natuurkundige grootheden.

Een natuurkundige grootheid Y wordt daarom uitgedrukt als het product van een numerieke waarde {Y} van de grootheid en een natuurkundige eenheid [Y]."

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Natuurkundige_grootheid

M.a.w, zonder grootheid (bestaande uit waarde en eenheid) geen eigenschap...
 
Maarrûh, mooi verhaal over kv, KV, Kv, kV etc. maar heb je nu na bijna een weekje tijd al geprobeerd de motor op 4S te draaien? :p

Ben eigenlijk wel gewoon benieuwd naar het resultaat :D
 
Ik snap niet waarom je niet gewoon een andere motor koopt voor een 4 tot 5 tientjes, aangezien je aan geeft toch al 6S lipo's te hebben liggen.

De SK3 5054-500kv is een goede motor voor de Funcub XL

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-aerodrive-sk3-5045-500kv-brushless-outrunner-motor.html

15x8 is prima voor deze motor, een hoge spoed vind ik persoonlijk helemaal niet passen bij een STOL vliegtuig als de Funcub.

En een 13" prop moet je al helemaal niet willen.
Er wordt in de discussie nu vooral gekeken wat je met de motor kan doen, maar je moet ook kijken welke maat prop het meeste bij het type toestel past. Ik heb al een tijdje de discussies over de XL niet meer gevolgd, maar zover ik me herinner is een 15x8 ideaal.

Lijkt me anders te weinig "fun" in de Cub te gaan worden op 4S ;)
 
Laatst bewerkt:
... maar je moet ook kijken welke maat prop het meeste bij het type toestel past. ...

Het onderstaande vind ik nog steeds één van de betere selectiemethoden, door scirocco - RCG
While an absolutely critical part of the system ...
Kv is actually the item one should choose last.

  1. Decide your peak power requirement based on the weight of the model and how you want to fly it.
  2. Pick a preferred cell count (voltage) and pack capacity for how to deliver the power.
  3. Pick a prop that will a) fit on the model and b) fly the model how you want - often as big as will fit is a good choice, but if high speed is the goal, a smaller diameter higher pitch prop will be more appropriate.
  4. Look for a size class of motors that will handle the peak power - a very conservative guide is to allow 1 gram motor weight for every 3 watts peak power.
  5. Then, look for a motor in that weight range that has the Kv to achieve the power desired with the props you can use - a calculator such as Ecalc allows very quick trial and error zooming in on a decent choice. For a desired power and prop, you'd need higher Kv if using a 3 cell pack compared to a 4 cell pack. Or for a desired power and cell count, you'd need higher Kv if driving a smaller diameter high speed prop compared to a larger prop for a slow model.
The reason I suggest picking Kv last is that prop choices have bounds - the diameter that will physically fit and the minimum size that can absorb the power you want. OTOH, combinations of voltage and Kv are much less constrained - at least before you purchase the components.

So Kv is not a figure of merit, in that higher or lower is better, it is simply a motor characteristic that you exploit to make your power system do what you want, within the constraints you have, eg limited prop diameter if it's a pusher, or you already have a bunch of 3S packs and don't want to buy more, and so on.

Minor lay-out changes by RvS
 
Laatst bewerkt:
Ik heb me maar de originele MPX Permax besteld. Dan kan ik de goede prop gebruiken en maar op 6S vliegen.
Toch allemaal heel erg bedankt voor de tips! Heb ik weer wat van op gestoken.
 
Heb dit weekend zeker gevlogen. Zowel heli als de gewone FunCub.
Ik ben lid bij LMAC en Dakota. Maar meestal vlieg ik bij LMAC. Beide in België.
 
Back
Top