Harold
PH-SAM
In mijn motocalc programma dat ik al heel lang gebruik zit een "opinion" die de aandrijving even op een paar praktische punten simpel checkt. o.a kans dat het te heet wordt. Is het vermogen wel voldoende etc...
Voor de spoed en toerental wordt gekeken of het tussen 2.5 en 3 keer de overtrek snelheid ligt. Dat is ook in de praktijk een fijne waarde.
Je kan dan met een beetje gas boven blijven en nog steeds met je prop boven de overtrek snelheid, anders moet je om die reden meer gas geven dan eigenlijk voor het vermogen nodig.
Met een propsnelheid van 2.5 tot 3 keer de overtrek snelheid kan je ook goed versnellen om door een looping te vliegen.
Ik noem het "vliegen", want de 3D manier is soms meer "tillen". Ook leuk, maar anders.
Zie link voor motocalc berekekening screendump: https://www.screencast.com/t/lD51lPOUqdr
Ik denk dat een 15x10 wel voldoende is. 16x12 kan ook prima. Volgas zit dat wel een beetje aan de grens van de motor, dus uit de berekeningen komt het iets slechter dan in de praktijk met wisselend gas.
Juiste prop is ook een beetje naar smaak van de vlieger. Een 15x12 zou wel eens heel prettig kunnen vliegen als je veel met weinig gas vliegt en volgas zit je met de propsnelheid zeker goed.
Voor de spoed en toerental wordt gekeken of het tussen 2.5 en 3 keer de overtrek snelheid ligt. Dat is ook in de praktijk een fijne waarde.
Je kan dan met een beetje gas boven blijven en nog steeds met je prop boven de overtrek snelheid, anders moet je om die reden meer gas geven dan eigenlijk voor het vermogen nodig.
Met een propsnelheid van 2.5 tot 3 keer de overtrek snelheid kan je ook goed versnellen om door een looping te vliegen.
Ik noem het "vliegen", want de 3D manier is soms meer "tillen". Ook leuk, maar anders.
Zie link voor motocalc berekekening screendump: https://www.screencast.com/t/lD51lPOUqdr
Ik denk dat een 15x10 wel voldoende is. 16x12 kan ook prima. Volgas zit dat wel een beetje aan de grens van de motor, dus uit de berekeningen komt het iets slechter dan in de praktijk met wisselend gas.
Juiste prop is ook een beetje naar smaak van de vlieger. Een 15x12 zou wel eens heel prettig kunnen vliegen als je veel met weinig gas vliegt en volgas zit je met de propsnelheid zeker goed.
Laatst bewerkt: