Ik had een een vraag omtrent motoren in een boot. En dan met name de aantallen. Ik zie of lees vaak dat men twee motoren gebruikt voor de aandrijving. Voor schaalboten begrijp ik het wel, omdat je zoveel mogelijk het origineel in schaal wilt evenaren. Maar als ik kijk naar de zelf verzonnen modellen en ook richting de voerboten dan zie ik dat er vaak twee motoren gebruikt worden. Is dat voor een bepaalde reden? Met een enkele setup werkt het toch ook? Of zit daar een andere gedachte achter?
Bij het uitvallen van één motor/schroef, heb je nog altijd een ´thuisbrenger´, denk aan wier in één van de twee schroeven.
Hallo Edge, Met één schroef en een goed roer vaart het ook prima. Niks mis mee! Gekker nog, mijn Bugsier 3 met 1 schroef en roer vaart beter achteruit dan mijn Smit Finland. Maar S-F kan met onafhankelijk bediende schroeven op de plaats draaien. Met B 3 moet je "steken". Om in beperkte ruimte te manoeuvreren is een dubbelschroever beter af. Dan speelt in een 1:1 schip ook de diepgang een rol, vooral bij de binnenvaart. Bij 2 schroeven heb je minder diepgang nodig en kun je toe met kleinere schroeven. Omdat ze dichter bij de zijkant zitten wel wat kwetsbaarder. Gr. Klaas.
Bij voerboten is het idee dat je meer vermogen hebt met twee motoren. Of dat een steekhoudende reden is betwijfel ik. Er worden meestal kleinere motoren gebruikt en kleinere schroeven. Kleinere schroeven hebben per definitie een lager rendement. Er is wel een "voordeel", de diepgang is minder je kunt dus in ondieper water varen. Maar wat is een paar centimeter nu voor winst? Een tweede reden is dat je met twee motoren kunt sturen zonder dat je een roer nodig hebt. Er is daardoor minder apparatuur in de boot nodig, geen servo en roer mechanisme. Dat je bij uitval van één motor nog een "thuiskomer" hebt klopt niet of maar heel erg beperkt. Als je geen roer hebt kom je met één motor echt niet "thuis". De boot zal rondjes blijven varen. Met een beetje mazzel is de wind aanlandig en komt de boot uiteindelijk wel naar de kant.
Het is maar net hoe onze gedachten lopen Hans. Maar wat jij schreef over die thuisbrenger klopt deels, maar niet voor een voerboot zonder roeren. Mijn S-F vaart met losse boot goed op één motor, maar slepen lukt dan niet meer. Gr. Klaas.
Interessant om een voerboot te ontwerpen die wel op één van de twee motoren kan varen en bestuurbaar is........ de motoren/schroeven achter elkaar of met ´uitspoor´ naast elkaar? Een ´thuiskomertje´ blijft misschien wel interessant voor een visser, varen met een boot is nu eenmaal niet zijn hobby en als besturen niet meer mogelijk is wordt weer thuis komen ook een opdracht. Minder diepgang vragen de raderboten zoals op rivieren toegepast worden en nog minder diepgang....... een propeller bovendeks, moerasboot.
Heren, bedankt voor deze uitleg. Mijn vermoedens waren dus juist, maar wilde het nog even aan de experts vragen.