motor bevestiging breekt er even uit de kist?....

Statisch moet hij het zeker kunnen hebben. Kist kan wel leuk 2,5kg wegen maar denk je ook even aan de weerstand? Als een kist recht omhoog gaat en hij niet meer versnelt dan trekt de motor wel degelijk met de maximale aandrijfkracht aan de kist. In vlakke vlucht zal deze kracht ook gehaald worden op volle snelheid.
Of dat exact gelijk is aan de "5" kg weet ik niet maar zal eerder daar bij in de buurt zijn dan bij de eigen massa/gewicht van het toestel.

Helaas, geen pindakaas.

De enige uitzonderingsituatie waarin je gelijk zou hebben, is als je zonder snelheidsverlies verticaal gaat.

Bij normale horizontale vlucht is de weerstand de enige factor, de zwaartekracht werkt immers loodrecht op de vliegrichting dan.

Hoe dan ook; een motorbok die afbreekt op zo'n moment is niet handig en niet netjes.

Vergeet ook de torsiekracht van de motor/propeller niet. Die moet door de motorbok worden overgebracht naar de romp. Vooral bij snel optoeren van de motor is deze groot.

ik heb dezelfde Yak 54E nog ergens liggen geloof ik en kan me herinneren toen ik de constructie motorbox zag,vertrouwde ik het gelijk al niet.het zag er erg slapjes uit

dus heb ik de plaatjes verstevigd met plaatjes van dikker hout er voor of erachter te lijmen met epoxy lijm.,komt waarschijnlijk nooit meer los en is ook nooit los gekomen ook :)

Laatst bewerkt:
Back