Motor en lipo aardig warm (t-rex 450)

• Topicstarter Topicstarter aviador
  • Startdatum Startdatum
A

aviador

Guest
Heeeeeeey

Mijn align 430L motor en 2200mah 20C lipo worden aardig warm na een kort hover vluchtje, zeker zo'n 40 a 50 graden. Het rare is dat de pinion nu 11t is, en hij eerst met 13t totaal niet opwarmde. Er zit iets heel veel stroom te vragen dus.

Standaart dingetjes:
Trillingen zijn zo goed als niet te zien, niks dat op een onbalans wijst. De hoofd en staartbladen zijn ook gebalanceert.

Bladspoor, had ik met de nieuwe 325 carbonhobby wat problemen mee, maar nu is het al bijna weg (paar mm).

Aanloop punten, de hele aandrijving loopt echt zeer soepel. Snaar staat eerder te los dan te strak en de pinion zit ver genoeg van de main gear (papiertje tussen).

Het enige wat eigenlijk echt voor veranderingen zou hebben kunnen zorgen zijn dus de rotorbladen.
http://www.ehirobo.com/shop/product_info.php?cPath=134_140&products_id=3777
Ze zijn goed stijf en zijn netjes in belans. Ik zou niet weten hoe deze zoveel stroom kunnen trekken.

Oftewel ik weet niet wat ik nog moet aanpassen om de stroom omlaag te krijgen. Wie heeft nog ideeën wat het zou kunnen zijn?

Groeten oscar.

Tja als je het mij vraagt klinkt het allemaal wel logisch. Met een 13T moet je motor minder werk verzetten dan met een 11T. Je tandwiel verhouding word anders waardoor je toerental toeneemt en je motor dus harder moet werken. Logisch gevolg is een motor die warmer word die de accu meeneemt in dit verhaal.
Op je fiets krijg je het ook warmer als je een versnelling hoger gaat :P

em... 11t is een versnelling lager hé :wink: :roll:

Kleiner pinion (motor tandwiel) = minder toeren, minder stroom

Met 13T had je geen probleem toch waarom dan 11T nemen ?. Of mis ik nu iets.

Gewoon 13T terug zetten -> probleem opgelost.

Als je naar 11t gaat is het idd terugschakelen en zul je dus gas bij moeten geven.
Gewoon wat meer gas geven, dan gaat de regelaar ook efficienter werken.

Bedankt voor de antwoorden :)

De throttlecurve is nog steeds hetzelfde, 100 95 90 95 100. De toeren zijn nu ook lager. De enige reden dat ik naar 11t ben gegaan is dat de lipo's minder belast worden bij de eerste paar cycles... dit lukt niet helemaal zo :( met 11t draai ik zo'n 2400 toeren, en met 13t bijna 3000, de stroom zou echt lager moeten zijn.

Waarom probeer je de 12 t niet uit dan?
De nieuwe 450SE v2 daar krijg je een 12 en een 13 tands bij (xl motor)

Grt,

Eric.

Met 13T ben ik kwa vermogen erg tevreden, de 430XL motor van de V2 heeft een hoger KV en daarom is 12t iets handiger.

Maar wat ik niet snap is dat jullie denken dat het door de kleine (!) pinion komt? Geloof me ik wil best naar 12t of 13t, maar dan word de setup alleen maar nóg veel warmer. Ondankst de lichte vertanding van nu loopt er een (té) grote stroom, een groter pinion zal niet beter werken :wink:

Zal ik anders wat foto's posten? Misschien dat jullie wat eigenaardigheden opvallen?

Misschien ben ik dan een uitzondering op "jullie" ? :0)
Want ik ben van mening dat de motor belasting minder wordt naar mate de motor pignon tandwiel kleiner wordt.
En neit hoger.
Met een 12tands heb je een beter compromis wellicht, minder belasting dan met de 13 tands en meer toeren op de rotor dan met de 11 tands.
Op runryder wordt ook "gemeld" dat de lipo cellen opblazen bij gebruik van de 13 tands motortandwiel, daar de te hoge belasting.
Dit zou juist eerder gebeuren bij de originele align lipo´s.

Grt,

Eric.

De 430L motor kan een 13T goed aan, net als mijn accu's... als de heli goed afgesteld is tenminste.
Nu is dat duidelijk niet zo en daarom heb ik al problemen bij een 11T, net als wat ik in al mijn berichten al aangeef.

Mijn vraag is dus richting de afstellingen van de heli (en rotorbladen), niet naar welk pinion ik moet hebben. :wink:

Ik waardeer het meedenken uiteraard heel erg, maar dit is nu geen kwestie van de vertanding maar van de instellingen. Want zoals ik al zei, bij dezelfde setup bleef eerst alles nog koud bij 13t, nu wordt alles al warm bij 11t.

Welke bladen had je dan voor je deze 325 carbonhobby bladen bent gaan gebruiken?

Je zult het moeten zoeken in jouw gas en pitch curve vrees ik met grote vrezen :|
Mogelijk heb je die in de tussentijd iets veranderd?
Btw, vlieg je op de governour mode van de regelaar?

Grt,

Eric

Hiervoor gebruikte ik 325 pro woodies, even lang dus.
De throttlecurve is nog steeds 100 95 90 95 100, alleen de pitch (niet de curve) is verandert. Maar ik heb nog altijd evenveel pitch nodig om te hoveren, en vol pitch geef ik niet vaak.
De gouverner gebruik ik niet, nog nooit gedaan ook.

Ik heb eerder iets als dit gehad, bij 11t viel de warmte nog mee, maar bij 13t werd de motor veel te warm. Toen bleef ik een tijd bij 11t. Op een gegeven moment (na wat crashes lol) probeerde ik weer eens 13t en tot mijn verbazing werd niks warm, ook bij figuren die veel stroom vragen.
Mij is het nog een raadsel :(

Als je dan wel de pitch (vermeerderd neem ik aan) veranderd hebt, zul je hooveren met een ander lager toerental op de rotorkop. Wat je belasting anders en dus hoger maakt voor de motor.
Heb je de toerentallen gemeten bij het hoveren?
Als je dus wel (alleen) de pitch veranderd hebt, dan zul je het daar in moeten zoeken.

Eric.

Na wat speurwerk kwam ik dit tegen:

Smeer de snaar v/d staartaandrijving met wd 40 oid dit verminderd de weerstand zodanig dat de regelaar en batterij koeler blijft wordt beweert op Runryder.
:
I tried no lube then my batts got hot, esc got hot, dust was everywhere. Since I started lube, batts have longer shelf life, esc is cool and no dust along with being very quiet. Belt has no ware. 2 yrs and counting. I don't think the spray stuff has good residual value.

Ik zou dit zeker proberen.... dit te smeren..
Vaak wordt ook de (bij niet se's!) kunstof tandwieltjes voor de snaar aandrijving opgewaardeerd met aluminium tandwieltjes miss ook een optie?
De kunstof tandwieltjes raken nog wel eens defect nl.

Eric.

Misschien een overbodige vraag maar je weet maar nooit..
Heb je na je crashes alles goed afgesteld?
Bij Mid-stick positie alles netjes op 90 gr.
Volledig en evenwichtig pitch bereik positief en negatief.
Paddles op gelijke afstand van de kop en exact in lijn, dus niet verdraaid ten opzichte van elkaar.
Geen bladspoor..etc.etc.
Een paar kleine afwijkingen en je verbruik en dus warmte loopt enorm op.

Theoretisch zou je minder hitte en langere vliegtijden moeten maken met dat 11 tands wieltje.
Je levert wat direct bruikbaar vermogen (punch) in voor iets meer vliegtijd.
Vergelijkbaar met het rijden op je wielrenfiets met een klein tenopzichte van een groot verzet.

Eric

De enige verklaring lijkt mij er en die hier al genoemd is: Je rotorbladen draaien minder toeren en dat is meer belastend voor je motor (Lagere toeren bladen met meer pitch voor hetzelfde resultaat). Over het algemeen moeten Trexen behoorlijke toeren draaien willen ze zich lekker voelen. Een 13T met minder pitch is dus beter in jouw geval, dat hangt echter wel sterk van de motor af.
Mijn 450 draait met een 450F motor en een Jazz regelaar 3000+ toeren bij vlakke pitch (Evo 20 akku). Dat is voor mijn vliegstijl teveel en dus heb ik er een 11T opgezet. Nu draait hij 2750 toeren en ik haal 8 minuten vliegtijd met snel vooruitvliegen, simpele loops en stallturns.

Wat zij je toeren bij vlakke pitch?

Wederom bedankt voor de reply’s :)

Ik kan me wel vinden in het feit dat bij lage toeren meer pitch nodig hebt en dus de stroom hoger wordt, nou is het aantal toeren op de kop met 11t echt hoog genoeg om dit effect tegen te gaan. 11t wordt over het algemeen ook aangeraden voor lange vliegtijden, 13t voor 3D.

De staartriem ga ik binnenkort met teflon insprayen, hoewel alles nu ook al zeer soepel loopt. De snaar is net nieuw, dus het zou het kunnen zijn inderdaad.

De staartwieltjes (pully’s) zijn aan beide kanten alu, en er is geen zichtbare slijtage. De snaar geeft ook geen stof af, als er iets slijt aan de snaar zie je dat meestal zo.

De heli zelf is redelijk afgesteld. Zoals ik meldde is er dus nog een paar mm bladspoor dat ik niet wegkrijg. Of dit aan de bladen licht weet ik niet maar met bv. (oude) align carbon bladen weet ik dat die gewoon niet goed af te stellen zijn kwa bladspoor. Hopelijk zijn deze niet zo slecht.

Helaas heb ik geen mogelijkheid om de toeren te meten, maar op gehoor is het al aardig veel.
Wat me wel opviel was dat de toeren al met vrij weinig pitch inzakte, meer dan dat ik eerder (met evenveel pitch) merkte bij 13t :|

Heb de spullen inderdaad tekoop gedaan, maar daarvoor had ik het warmte probleem al opgelost. Ik had de snaar toch niet goed zitten, bij de staart liep het een en ander aan. Een onderdeeltje vervangen en hij deed het weer perfect :)

Mooizo dat jouw t-rex het ook weer goed doet! de 430XL is echt een beest he 8)

Bedankt nog!

Back