motor half gas dan geen werking ontvanger

Wie o wie kan mij helpen,

Ik heb het volgende probleem en heb als leek geen idee hoe dit op te lossen.
Ik heb eeb corona ontvanger (4 kanaals scan) en een MX-12 zender, als ik een bereiktest wil doen dan lijkt alles goed te gaan totdat ik hierbij gas geef (brushless motor) als ik gas geef 25% en meer dan reageert de ontvanger niet meer als ik op een meter of 3 of verder sta, kom ik naast het toestel staan dan gaat het wel goed. wat kan ik proberen of doen om dit op te lossen. of gewoon een andere ontvanger kopen.

Iedereen alvast bedankt voor de informatie en hulp.

GrtZ Rojo

Corona.....hmm. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij had iemand die ik ken ook zo'n ding uit HK over laten komen. Uur later lag hij in de prullenbak ivm problemen met detecteren van de zender.

Hoe ligt het een en ander in je model? Liggen de draden van de motor niet vlak langs je ontvanger? Daar zou je een aanzienlijke storing van kunnen krijgen. Al is 3 meter wel erg weinig.
Ontvanger weg houden van motor+motordraden, regelaar, servos, en liefst ook van je accupakket. Ook letten op goede contacten tussen de diverse componenten waar veel stroom doorheen gaat. Slechte contacten storen ook. Daarnaast is het van belang dat je geen apenharen gebruikt.

Of overstappen op 2.4 ghz, dan verdwijnen die problemen als sneeuw voor de zon ;)

p.s. Apenharen zijn te dunne draden.

Ooow. Het zou ook nog kunnen zijn dat die Corona last heeft van een dip op de voedingsspanning. Het blijven analoge apparaatjes...dus het zou kunnen zijn dat door die dip de mogelijkheid tot het oppikken van een signaal ook dipt. Dit kun je eenvoudig testen door je ontvanger een eigen accu te geven buiten de BEC van je regelaar om. 5 nimh cellen of 4 nicd cellen.
Zo'n dip kan komen door een wat zwakke accu, slechte contacten of apenharen.

Nog een mogelijkheid....een breuk in je antenne. Pak een heel dun speltje...prik die aan het eind van je antenne door de mantel. Met de multimeter meten tussen de spelt en de aanhechting van de antenne op het printplaatje, of hij goed contact maakt. Zo ja, dan is je antenne ook goed. Wel eerst de spanning er af natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Hmm begint niet al te goed dat verhaal, maar goed wel bedankt voor je antwoord. Tja hoe het in het toestel zit, alles dicht bij elkaar want in de easystar heb ik niet echt veel ruimte. Apenharen dat kan het niet zijn, deze zijn dik genoeg voor hun doel (volgens kenners)voor de accu en van de regelaar naar de motor gebruik ik 4mm2. wel heb ik dus alles dicht bij en op elkaar liggen. Accu zover mogelijk naar achteren helemaal onderin, daar de regelaar boven en de ontvanger lict helemaal boven in de cockpit vast in schuim gewikkeld. Maar tja de antenne loopt onder de accu door naar buiten toe en dus ook langs de regelaar. De accu moet wel onderin ivm zwaartepunt, maar goed de regelaar en ontvanger zijn niet zo plaats gebonden. Misschien de ontvanger voor in het toestel voor de accu en de de regelaar hoog plaatsen achterin de cockpit ofzo.
De antenne is goed doorgemeten en draad bewogen maar is gewoon bijna 0 ohm. Is het een optie om de ontvanger proberen af te schermen en zo ja iemand tips hierover alu folie oid
Bedankt.

Laatst bewerkt:
oeps wie kan dit topic verplaatsen naar modelbouwforum.nl/forums/model-elektronica/. Ik denk dat hij daar thuis hoort. door niet opletten van mij staat hij in het HELI deel (sorry)

GrtZ Rojo

Hoi Rojo,

Ligt je accu achterin? Ik heb zelf een 2200 mah 3s lipo voorin liggen in mijn Easystar en daar moet nog gewicht bij. Voor wat betreft het afschermen....daar heb ik niet echt ervaring mee.
Je zou eerst nog een rangecheck kunnen doen terwijl alle ingewanden uit de Easystar liggen.
Dan kan alles ver uit elkaar liggen.

groetjes,

Patrick

Hoi Patrick,

Ik heb de accu helemaal achterin de cockpit liggen, maar als ik hem ook maar 1 of 2 cm naar voren leg dat duikt hij meteen met de neus strak naar beneden. Zelf nu nog hangt de neus nog heel iets naar beneden (volgens kenners hangt hij mooi). Ik zal eerst eens alles uit de cockpit halen en alles checken. Mijn accu weegt 260 gram dus ik denk dat dat de reden is dat hij zover naar achteren ligt is nl een 4000mAH, en ik heb alleen maar 2 van deze accus. Misschien nog eens paar kleinere bij kopen maar goed die heb ik dus nog niet.

GrtZ en bedankt Roland

Back