Motor kakt in

Zojuist weer geprobeerd. Heb even gekeken maar neem inderdaad geen pitch terug met vliegen. Dus ja wat je zegt en gelukkig niet fout aangeleerd .
Heb motor op 1 toeren laten lopen. Het duurde ongeveer 1 min voordat de motor op de juiste toeren gaat lopen en dan blijft die dat voor alsnog mooi doen zowel wind mee als tegen. Wel ben ik benieuwd hoe het is als er wind staat. Vanavond was het nagenoeg windstil.
Dank voor de tips tot zover. Zodra het weer meer waait ga ik het nogmaals proberen.
 
Dus het duurt 1 minuut voordat hij op toeren is ? Dan is er wel iets anders aan de hand. Gebruik je een toeren regelaar ?
 
Ja duurt ongeveer minuutje voordat hij op de juiste toeren loopt en dat dan ook blijft doen. Hiervoor moet ik wel langzaam wat spoed in de rotorbladen brengen. Zou een toerenregelaar dit oplossen?
 
Hoe voelt de compressie van de motor ?
Moet je flink kracht zetten of kun je hem met de pink ronddraaien? Ik zie dat je al langer vliegt maar anders weet ik het ook niet.
 
Motor is nieuw in de heli gegaan (in het kader van een nieuwe heli een nieuwe motor zodat de kans op problemen kleiner is). Overigens bij beide helicopters nieuw. Compressie is nog erg goed. Model is 6 maand oud.
 
Ja duurt ongeveer minuutje voordat hij op de juiste toeren loopt en dat dan ook blijft doen. Hiervoor moet ik wel langzaam wat spoed in de rotorbladen brengen. Zou een toerenregelaar dit oplossen?
Dan zou ik eens kijken naar de lengte van de uitlaat... Klinkt mij als een motor met een te korte uitlaat en te weinig gas of te veel pitch.

Ik heb eigenlijk AL mijn Vario heli's met gewoon alleen een pitchcurve met idle-up gevlogen. In principe is een toerenregelaar iets wat je pas kunt gebruiken als je 100% zeker bent van een correcte afstelling, van zowel uitlaat als carburateur.

Vario gebruikt altijd resonantie-uitlaten, en dat betekent dat het toerental moet kloppen met de uitlaatlengte.

Zoals het mij in de oren klinkt, heb je te weinig gas in de onderste helft van de pitchcurve. De motor moet min of meer direct in zijn resonantiegebied vallen.

Bij het afstellen van een nieuwe heli, ga je spelen met die pitch en gascurve.
Je pitchcurve is min of meer vast: -2 graden met de pitch achterin, 5 graden op midstick, 8 a 9 graden bij vol pitch. Zorg voor een beetje een mooi "ronde" curve, NIET twee rechte lijnen van minimum tot midstick en van midstick tot vol/
Met een 5 punts curve moet je ongeveer 0-40-70-90-100 hebben, een curve die naar boven toe rustig afvlakt. Dat geeft verreweg de mooist vloeiende respons.
Draai de gascurve zodanig op bij midstick, dat de heli bij midstick nog nét wel/net niet op de grond blijft staan, eigenlijk helemaal niks nodig heeft om los te komen. Dan neem je terug tot ongeveer 1/4 stick, daar moet je toerental hoorbaar beginnen te dalen, en bij pitch minimum ongeveer de helkft van je vlieg-toerental.
Je merkt gaandeweg, dat er een soort van "dood gebied" is in het gas, waar een beetje meer of minder gas eigenlijk geen merkbare verandering van toeren geeft. DAT is het toerental waar je uitlaat op dat moment op afgestemd is. Is dat toerental te hoog (vliegt de heli onder midstick), moet je de uitlaat met 1 cm verlengen, is het te laag (moet je onbehoorlijk veel gas geven om überhaupt los te komen), dan moet je de uitlaat voorzichtig iets inkorten, een halve cm of zo.
Heb je de uitlaat afgesteld, dan ga je bij hooveren (midstick, precies het midden van dat dode gebied in het gas opzoeken.
Bij minimum pitch moet de motor MINSTENS ongeveer het halve toerental houden van waar je mee vliegt.
Daarna ga je vliegen, en stel je de rest van de curve zo af dat de boel toeren houdt bij fors klimmen, en je doet een LANGE afdaling met ongeveer 1/4 pitch bij matige snelheid voorwaarts, vlakke rotorschijf, NIET aanduiken en ook NIET afremmen (achterover sturen). Check of het toerental constant blijft. Zo niet, curve iets bij stellen. De heli mag NIET optoeren.
Hetzelfde bij minimum pitch. Denk er om, dat gaat HEEL hard naar beneden.
Deze instelling zorgt er voor dat je uitlaat als toerenregeling gaat fungeren, en je motor de gehele vlucht, dus OOK bij sterk terug genomen pitch in bijvoorbeeld de daling voor de landing, een nagenoeg 100% constant toerental draait.
Je naalden moeten zodanig staan dat de heli bij alle standen van de pitch goed zchtbaar rookt.

Ongeveer zo:

 
Laatst bewerkt:
Dit is wel een heel mooie uitleg voor afstellen van een romp heli met reso pijp...
vind je het erg als ik deze kopieer naar het algemene technische kennis sticky?
 
Nee hoor, ga je gang. Liever dat het ergens opgeslagen staat. Je weet nooit wanneer de dementie toeslaat :D :D :D

LET WEL: bepaalde stukjes, zoals het hooveren bij midstick en 5 graden, zijn "typisch Vario" (en zelfs niet ALLE vario's houden zich hier aan) en kunnen voor andere heli's anders uitpakken.

Vaak is er een (rotor)toerental opgegeven, en dan moet je uiteraard op zoek gaan naar dat opgegeven toerental.

Maar in de kern van de zaak komt het er op neer, dat de lengte van de pijp bepaalt bij welk toerental de motor een koppel-piek vertoont.
Het is belangrijk om te zorgen dat je NIET te weinig gas hebt, want te weinig lucht betekent OOK te weinig brandstof, en dan wurg je een motor af.
Bij dat hoover-toerental het gas opschroeven tot hij er bovenuit stijgt, en dan een "tikkie terug" is het beste.
Afhankelijk van de carburateur, middengebied of stationair lekker rijk zetten, dat houd je drijfstang heel.

Vooral NIET op zoek gaan naar het "perfecte stationair" want dat kost je motoren. Uli Streich zei altijd "een motor moet goed draaien in de lucht, hoe hij op de grond loopt is volkomen onbelangrijk".
 
Back
Top