motor keuze

E3D_500.jpg

Ik heb dit toestel bijna klaar , bespannen zonder aansturing is nu 180 gr af zal rond de 350gr zijn.
zit te denken aan een typhoon 6/3D met 2X lipo 1000mah en een prop 10v4,7 maar weet niet of dit voldoende vermogen zal leveren voor leuk 3D vliegen.
iemand een voorstel?

Ziet er goed uit, totaal vlieggewicht moet volgens mij wel lager kunnen, ik denk aan 300gram ongeveer. Ik zou de typhoon 6/3D niet met 2cellen lipo en 10x4.7 gebruiken, belasting is dan erg hoog. Ik gebruik 8x4.3, rendement is dan ca. 80%, met 9x4.7 is het rendement al afgenomen tot 50%, ga maar na wat het is met een 10x4.7 prop!
Als je toch kiest voor een 10x4.7 prop en twee cellen, kun je volgens mij beter een typhoon 5/3D gebruiken.

@ Mao waar heb je die uitgehaald. Ik ben al een tijdje aan het azen op dit model maar bestellen bij Aeronutz is voor mij te duur aan porto. Als het hetzelfde model is als bij hun dan kost dit als bouwpakket 20 euro en de proto is dan 30 euro en dat vind ik toch net iets teveel van het goede. Ik moet er wel bij zeggen dat Aeronutz niets kan doen aan die hoge portokosten. De bouwdoos wordt schijnbaar in een houten kist verzonden om hem heel te houden.

@Frank
Beste Frank ben niet heel erg op de hoogte maar volgens mij is de prop 10 X 4.7 met 2 lipo’s toch de beste keuze (max 10amp). De prop 8X4.3 en 9X4.7 zijn volgens het blaadje wat word mee geleverd bij 3 lipo’s.
300 gram haal ik niet meer 3 servo’s = 30 gram + regelaar en ontvanger 25 gram + motor en lipo’s = 90 gram en dan nog wat kleinspul 20 gr =+/- 165 gr met de 180gram wat i nu weegt = 345gram.
@ Theo
Bij Aeronutz ,de verzendkosten zijn inderdaad erg hoog , heb er dan ook maar 2 tegelijk (20$=17€ per stuk) besteld met lipo’s , douane was goedgezind dus de schade viel mee.
Het fototje wat er bij staat is niet helemaal zoals word verstuur , de “bouwbeschrijving “ op de site staat wel hoe hij uiteindelijk word.

Een 6/eD gebruik je best op 3S lipo met 8x4 of 7x6.
Op 2s met 9x5.

5/3D ongeschikt voor dit vliegtuig. Te weinig vermogen, zeker met 2s.

Een 6/3D lijk mij voldoende voor stevig acro (met 3s), maar net te zwak voor echt 3D vliegen.
Zet er een zwaardere motor op.
Typhoon 15/10 of AXI 2808/20 in die buurt.
Met 2S "proppen" voor 15A of meer. Dat gaat dus niet meer met 1000mAh lipo's.

Back