Motor keuze

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door pascall, 19 okt 2019.

  1. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hallo alle,

    Pas een nieuw speeltje gekocht.
    Een Jungmeister dubbeldekker, deze RTF wordt grondig onder handen genomen zodat het uiteindelijk een redelijke schaakist wordt.
    Nu zit ik met de volgende motor keuze, de Salto 3 cilinder 33 cc, of de UMS 7 cilinder 35 cc, voor de schaalloock heeft de UMS natuurlijk mijn voorkeur.
    Heeft iemand ervaring met deze motoren?

    Mvg,

    Pascal.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Worden dat benzinemotoren of methanol en glow?
    Voor methanol is Saito de zekere en UMS de onzekere keuze, voor benzine zou ik denk ik de gok nemen en de UMS kiezen (al is de UMS 7 cylinder 35 cc géén benzine motor, dat weet ik, maar ik zit daar nooit zo mee.... :D)
     
  3. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Hoi Brutus,

    Als het de Saito wordt dan wordt het de benzine uitvoering, UMS uiteraard de methanol .
    Als ik het goed begrijp zou jij de UMS ombouwen naar benzine, echte zie ik dat nog niet zo zitten.
    Voor mij is het allemaal nieuw, ik vlieg nog maar een krap jaartje met een benzinemotor, Saito 3R 60.
    Wordt het de UMS, dan is dat de eerste keer dat er methanol in mijn leven verschijn, op een 50 jaar terug dan toen ik een lijn bestuurd toestelletje had met een 0,8 cc Cox.
    Wordt vervolgt!

    Mvg,

    Pascal.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan ik me voorstellen... Maar ik heb gewoon helemaal geen zin meer om methanol te gaan vliegen. Is puur persoonlijk. Dat gedoe met pluggen en snoertjes, (met een radial helemaal een gedoe want je hebt HEEL veel stroom nodig). Ik zou er dan toch op zijn aller-allerminst ontsteking op zetten....
     
  5. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Oke, maar die stroom sjouw je toch niet mee in het toestel?
    Dus het is mogelijk om een methanol motor te voorzien van een ontsteking, maar dan moet je wel de stroombron mee sjouwen in het toestel, wordt het dan niet erg zwaar?
    Wat houd dat trouwens in, ombouwen, een (vliegwiel) met magneetjes, sensor, bogies, enz ....??? toch???
    Dat wordt mij wat teveel denk ik, vindt het trouwens wel ontzettend knap!!!

    Dus als ik het simpel wil houden is de Saito de juiste keuze?

    Maar ohooooo, die UMS blinkt mij wel heel erg tegen moet, de motor is voor het toestel gemaakt, of vise verso!

    Mvg,

    Pascal.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... maar je hebt een FLINKE stroomvoorziening nodig, en die moet je vermoedelijk "nog effe makuh" want je standaard gloeipaneeltje red dat niet. 7 pluggen is wel om en nabij de 21 Ampere, en je moet voorzieningen treffen dat als er één plug kapot gaat, dat niet alle overige er een voor een achteraan piepen, want zo goedkoop zijn gloeipluggen nu ook weer niet.
    Het is allemaal geen groot probleem, maar het moet wel weer even geregeld worden.
    Ja.... kost een paar centen (en dat valt best tegen, zomaar 300 euro schat ik) maar je krijgt er wel een voorbeeldige motorloop en onberispelijke start voor terug, je hebt GEEN Nitro meer nodig, en het brandstofverbruik daalt FORS.
    Valt mee... mischien 400 gram totaal.... een 2200 mAh 2S LiPootje is al voldoende voor een middagje vliegen, en zo niet, erg snel op te laden.
    Die 400 gram kun je al grotendeels compenseren d.m.v. een kleinere brandstoftank, want reken dat je van 1 liter naar 3/4 liter kunt downsizen.
    Meestal slechts een beugeltje aan je motor vastschroeven, een ring met magneetjes om de propmeenemer klemmen, en de boel op tijd zetten. dan 7 touwtjes elk naar de juiste cylinder, en klaar is klara.
    Yup... EN de goedkoopste.

    Dat was voor mij ook de boosdoener.... Dat geblink deed me door de knieën gaan. Andere motor weliswaar, maar zelfde oorzaak.
     
  7. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Brutus, nog een vraagje,
    Voor de gloeipluggen van de UMS, kan je deze niet parallel schakelen, als er dan een stuk gaat blijf de stroom toch gelijk?
    Ik weet dat de Saito de beste keuze is maar ja, kom tie weer, bling bling:wave

    Mvg,

    Pascal.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat hangt er vanaf hoe je de boel schakelt.
    Als je vijf aparte spanningsbronnen hebt, geheel gescheiden, dan maakt het niet uit.
    Het probleem ontstaat als je bijvoorbeeld een zware 2V lood-accu gebruikt. Dan heb je "iets" nodig wat de spanning op de plug reduceert tot 1,5V.
    Bij één plug zou je dat doen door 1,5 meter extra snoer te gebruiken.
    Maar dat werkt met meerdere pluggen parallel niet, want zodra er één plug doorpiept, word de stroom kleiner, en dus de spanningsval over het snoer dus ook. Dus word de spanning over de vier resterende pluggen wat hoger, en met pech piepen ze vervolgens achter elkaar door als een soort van ketting reactie.
    Dus je moet OF 5 aparte snoeren hebben (erg onpractisch) OF je moet een dikke kabel gebruiken, en op het laatst, waar de bedrading splitst naar de 5 pluggen, in iedere tak een kleine weerstand van 0,1 a 0,2 Ohm.
     
  9. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Oke, dus zo'n plugje is 1.5 volt, een lipo is dus ook geen optie met 1.2 volt?

    Mvg,

    Pascal.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Begrijp ik even niet? Een LiPo is 4,2 volt volgeladen, en 3,6 leeg. Dus daar moet minimaal een modulator tussen. Ik heb géén idee of je pluggen parallel aan een modulator kunt aansluiten of niet.

    Ben je niet in de war met NiMH? Die zijn 1,2 Volt nominaal, en dat zou in principe moeten werken want vol zijn ze in de buurt van de 1,4V. zolang je de snoerlengte tot het absolute minimum beperkt en voldoende cellen parallel schakelt om een beetje capaciteit te maken, kun je daar gewoon goed mee gloeien (anders zouden die glowshot dingen ook niet werken, immers?).
     
  11. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Oeps foutje, ben een beetje van slag geloof ik, inderdaad gooi ik NIMH en LiPo door elkaar.

    Mvg,

    Pascal.
     
  12. Wings

    Wings

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    73
    Voor de UMS kun je ook een gloei automaat -eventueel met balancer- gebruiken.
    Een één cel 5000 mAh lipo er aan hangen werkt.
    Microsens maakt die dingen.
    Dacht dat je die niet meer rechtstreeks bij Microsens kunt bestellen maar bij Lindinger Modellbau.
     
  13. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Oke, bedankt voor de info, ik ga opzoek.

    [​IMG]

    :thumbsup:

    Mvg,

    pascal.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2019

Deel Deze Pagina