Motor koeling

Hallo,

laatste fundrive zag ik dat velen hun motor koelden met een soort van processor koeling

fotootje:
IMG_5266_Small.jpg

Nu was de vraag, uit welke stof maken de meeste mensen dat witte onderaan?

Mvg,

Steven

Dat witte is ijs!! Het onderste gedeelte is van allumilium gemaakt.
Blokje allumilium met daarin een ronding die over de motor past. daarop de koeler zetten en klaar.

Er moet ook nog een peltier element tussen, anders krijg je geen ijs :wink: (uitleg peltier zie Wikipedia
Deze kan je kopen bij electronica zaken, kosten een 20-30 euro (je hebt verschillende maten) en werken op 12volt.
Dan pak dus de processor cooler, daar tussen doe je de peltier en daaronder een stuk allu dat op de motor klemt.

Much*More heeft er een kant en klaar op de plank liggen... Scheelt als je geen zin of know-how hebt om er een te maken...

Lachen joh, dat gebruikte ik vroeger om mijn AMD-proc te koelen :D
Dat dat hier ook gebruikt wordt, weer iets geleerd.

misschien stoeme vraag, maar waarom en wanneer ga je je motor gaan koelen?

krijg je betere prestaties met een heel koude motor?

Barfly zei:
misschien stoeme vraag, maar waarom en wanneer ga je je motor gaan koelen?

krijg je betere prestaties met een heel koude motor?

de weerstand zou zakken van het koper als het kouder wordt
maar het zit meer in het koppie dan wat anders want het verschil is zo miniem
1 klein remfoutje en je bent je voordeel al kwijt

materiaal r0(Ω.mm2/m) r15(Ω.mm2/m)

koper 0,0165 0,0175

Dat is zeker waar wat je zegt.
Maar als jij op 3.5 minuten met een kokende motor zit, heb je helemaal geen vermogen meer. ?(en iets niet goed gedaan)
Kun jij hem koelen van te voren, start jij dus met een koudere motor, en zul je eindigen met een koudere motor. Er van uit gaan dat je precies het zelfde rijdt. Hiermee hou je dus langer vermogen.

Ook is het zo dat de motor gekoeld zou kunnen worden aan het einde van de run.

Het is dus meer ter bescherming van je motor.

Heb er zelf ook één gemaakt. Zorg dat als je hem zelf maakt het contact oppervlak van de Peltier en de koeling goed is. IS dit niet zo werkt hij gewoon vele malen slechter, doordat de warmte (of kou) transport slecht is. Kopen is stukken makkelijk.

Groet Robert

Back