motor loopt niet goed??

hallo,

Ik ben 12 jaar en heb een probleempje ik heb een vliegtuig motor (supertiger .60) maar hij loopt niet goed meer.
De motor zit op een airboot en heeft voorheen altijd goed gelopen, nu hebben we een andere gas servo gemonteerd en nu loopt de motor niet goed meer.
Als ik het gas helemaal open doe wil de motor uit vallen, doe ik het gas dicht blijft de motor wel lopen.
We hebben aan de afstelschroeven gedraaid maar kan geen verbetering krijgen.
Wie kan mij hier bij helpen?? :help:

Mvg Sjoerd.

We hebben wat aan de schroeven gedraait?
Suggereert dat je nog vers in de brandstofmotoren bent?

Hoever gaat je ervaring hierin, dan weten we ook een beetje of we met echte beginnersdingen aan moeten komen, of dat we meteen verder moeten denken..

Mijn eerste gedacht is dat je meer hebt gedaan dan alleen de servo vervangen.
De motor kan daardoor onmogelijk anders gaan lopen. Misschien wat vlotter reageren op het gas, maar hij kan onmogelijk opeens te rijk gaan staan

Ja dit is mijn eerste brandstofmotor.
Mijn vader heeft er wel een beetje ervaring mee.

Maar we hebben ECHT alleen de servo vervangen, van een lichte naar een zwaardere servo en verder niets, mijn vader vond het ook al erg vreemd dat de motor nu niet meer goed loopt.
De motor reageerd verder prima op het gas maar als je hem vol open draaid houdt de motor in en als je het gas dan weer dicht doet pakt hij hem wel weer op.

Kan het te maken hebben met een verkeerde gloeiplug, de motor moest ook langer met gloeier lopen want als ik de gloeier er af haalde sloeg de motor (bijna)uit.

hallo Sjoerd.
wat leuk dat je aan het modelbouwen bent,ik vind het ook een erg leuke en leerzame hobby.
wat voor brandstof gebruik je? met wonder olie of synthesische olie?
het lijkt erop dat de motor te arm=te weinig brandstof, krijgt.
zit er niets verstopt,in de tank,of brandstofnaald?
je kunt de naald er helemaal uitdraaien,kijken of er brandstof doorheen loopt,de naald er weer in draaien,3a4 slagen opendraaien en starten.
de plug kan ook kapot zijn,deze vervangen is ook een oplossing,maar kijk eerst naar de brandstof toevoer.
hoe hoog zit de tank??

succes,Paul.;)

Ja dit is mijn eerste brandstofmotor.
Mijn vader heeft er wel een beetje ervaring mee.

Maar we hebben ECHT alleen de servo vervangen, van een lichte naar een zwaardere servo en verder niets, mijn vader vond het ook al erg vreemd dat de motor nu niet meer goed loopt.
De motor reageerd verder prima op het gas maar als je hem vol open draaid houdt de motor in en als je het gas dan weer dicht doet pakt hij hem wel weer op.

Kan het te maken hebben met een verkeerde gloeiplug, de motor moest ook langer met gloeier lopen want als ik de gloeier er af haalde sloeg de motor (bijna)uit.

K'heb het ook gehad. Je servo zet je carberateur verder open dan voorheen, even je expo of je range ofzo verstellen (max gas verminderen)

kan ook niet-digitaal door op de horn van de servo het stangetje een gaatje naar binnen te zetten.
Of
De horn op je motor een gaatje naar buiten.

Kan bijde niet?

je kan vast ook wel iets voor kopen. (zet je tussen servo en ontvanger)

Doorgaans is een verandering van toeren (of afslaan) bij een motor die het eerst goed deed, een teken dat de plug kapot is.

Zeker als de vorige eigenaar (je vader) hem ooit goed heeft afgesteld heeft, en hij het bij hem zonder problemen deed
Zeker omdat je zegt dt het de laatste tijd pas voorgekomen is dat de gloeier er langer op moet

Doet me allemaal richting de gloeiplug denken

Je zegt dat de motor op een airboot zit?
Ik kan me voorstellen dat deze dan een flink minder koeling krijgt dan deze in een vliegtuig gewend is
De motor zal dus best een beetje kritisch op zijn afstelling kunnen zijn, zeker als je lukkraak aan de naalden gaat draaien zonder te weten wat je doet ;-)
Zeker als een motor warm loopt, gaat deze gloeipluggen eten

hallo student,
ik stuur morgen wel een foto en trouwens de gloeiplug is niet kapot want hij gloeit nog wel gewoon in de gloeier

student,

De motor zit op de zelfde manier gemonteerd als op een vliegtuig dus de prop aan de voorkant. En het verhaal van de gloeiplug zit wel wat in, ga dit morgen even na kijken.

trouwens de gloeiplug is niet kapot want hij gloeit nog wel gewoon in de gloeier

Dit is een groot misverstand met de werking van zo'n plug, het zou ons te ver leiden maar een gloeiende plug is geen garantie dat hij deugd, het is een indicatie maar het is niet het ganse plaatje om het zo te stellen.

Aan de carburator zitten 2 vijsjes (eigenlijk 3 waaronder 1 om de uitslag van de trommel van de carb te regelen, die bedoel ik niet)

De grootste is de hoofdsproeiernaald, begin met deze 1,5 toeren open te draaien als indicatie.

Stationaire naald ook 1,5 toeren open draaien en van daaruit beginnen fijn regelen.

Het is dus niet dat je de naalden moet open en toe beginnen draaien alsof je overgrootvaders zakhorloge opwind...

Is de meuk (brandstof) nog goed? Als deze te lang bewaard wordt in povere condities kan deze "slecht" worden, methanol heeft de slechte gewoonte om water aan te trekken waardoor het waardeloos wordt voor onze toepassingen (ook bij ogenschijnlijk goed afgesloten jerrycans...)

Eerst dat proberen en dan praten we verder

Stevo

Plug os 8, ff een nieuwe erin (iig, ik neem ff aan dat het geen 4 takt is)
Idd ff alles op fabrieksafstelling, op 1,5 lopen ze meestal wel

Qua koeling, een vliegtuig is relatief licht, en sleurt zo achter de motor aan.
Bj halfgas knalt dat vliegtuig er al best hard achteraan
Zet je de motor die daarvoor berekend is op een airboat, kan ik me gewoon voorstellen dat deze warmer wordt.

Ook al zet je bij een vliegtuig de motor op stationair, er gaat altijd veel lucht over de motor heen.
Bij een airboat gaat alleen de lucht van de prop eroverheen, aangezien de snelheid van de airboat doorgaans te verwaarlozen is (vergeleken met een vliegtuig)

Niet erg, maar houd in dat je ff oog moet houden op het blok, dat deze geen tekenen van warmlopen vertoont als je rondvaart

Hier even een paar foto's van mijn airboot.

Foto-KWMJQGVX-D.jpg

Foto-K3L4NE76-D.jpg

Ha , nog een echte ST .60, nog van voor het (laatste) 'K' model. Gezien de grote 'V' op de zijkant carter ook wel V .60 genoemd.

Een van de mijne (heb 16 jaar wedstrijden gevlogen met ST 60's):
full

full

DE plug voor deze motor is de ENYA 3, niet de goedkoopste, maar wel de beste.
Brandstof max 5% nitro. Ik vloog altijd met 20% ricinus, maar je kunt gaan tot 5% ricinus en 15% synthetisch.
Afstellen:
Hoofdnaald (dat dunne ding met omgebogen uiteinde) 1/4 slag verder open, controleren of de motor volgas doorloopt. Zo niet, nog een kwart slag open. Deze motor vindt het niet fijn om helemaal voluit tweetaktend te lopen. Dus als je de volgas naald -nadat de motor volgas blijft lopen- langzaam dichtdraait en het toental loopt op, dan hoor je een moment waarbij de 'schorre' toon verandert naar 'strak' om het zo maar eens te zeggen. Dan loopt de motor voluit tweetakt. Nu de naald een tikje terug, zodat de motor nooit te arm kan gaan lopen.
NIET aan de stationairnaald komen!
Als de motor loopt, bij volgas de motor zo houden, dat de tank eronder hangt (bij een vliegtuig betekent dat met de neus omhoog)
Ik zie op jouw foto's dat de tank al onder de motor zit. Dit kan een groot aandeel hebben in je probleem.
Even verbouwen dus: de bovenkant van de tank hoort op de hoogte van de sproeieropening.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanmiddag weer aan het varen geweest, de motor stond te arm kreeg dus niet genoeg puut.
De boot gaat nu super snel over het water.

Bedankt allemaal voor jullie reactie's.

Bruno@ heb jij die uitlaat zelf gemaakt?? wil nl een andere uitlaat hebben die wat stiller is.

... Hoever gaat je ervaring hierin, dan weten we ook een beetje of we met echte beginnersdingen aan moeten komen, of dat we meteen verder moeten denken ...
Forumtipjes voor hadege:
Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
Geef ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

@ Bruno: heb jij die uitlaat zelf gemaakt?? wil nl een andere uitlaat hebben die wat stiller is.
Nee, zo goed ben ik echt niet.
Deze is gemaakt door Armand Kuntz uit de Elzas (Frankrijk).
Maar die is van de tijd dat ik van de ST G21/46 overstapte naar de ST 60 (1989-1990).
Er was toen een wachtlijst, ik weet niet of hij nog iets maakt, ik heb zelfs geen adres meer...
Het bijzondere van deze dempers is het gewicht. Deze is 54 gram.....
Een standaard ST demper is over de 100.....
Voor F2B (Lijnbesturing Kunstvlucht) telt alles.

Ik neem aan dat de dempers in voorgaande foto's tegenwoordig niet meer kunnen qua te veel geluidsproduktie. Geen idee wat je tegenwoordig op zo'n motor zou moeten/kunnen zetten. Bruno?

Daar zit wel wat in Ron, ga kijken of ik de leeftijd nog kan veranderen deze is van mijn vader en die zit niet zo vaak meer op dit forum.

Ik neem aan dat de dempers in voorgaande foto's tegenwoordig niet meer kunnen qua te veel geluidsproduktie. Geen idee wat je tegenwoordig op zo'n motor zou moeten/kunnen zetten. Bruno?
Ja, de demper van een G51, dat zou moeten passen.
Alleen hebben de oudere ST 60s geen 'oren', de boutgeleidingsgaten naast de uitlaatstack.
Dus moet er een beugeltje gemaakt worden dat de bouten van achteraf vasthoudt.
Je kunt ook een stuk M3 draadeind tot een -passende- U buigen en dan de demper daarop schuiven en met moeren vastzetten.

Ik heb heb aantal jaren met zo'n venturidemper op een G21/35 RC gevlogen en het geluid viel eigenlijk best wel mee.
Het klopt wel dat je met een dichte demper dan haast niks meer hoort.
Maar ik blijf het link vinden, die vliegtuigen die je niet hoort aankomen...;)

Ben gisteren weer even met mijn vader met onze airboot aan het varen geweest.
Het motortje liep erg slecht terwijl hij een paar dagen eerder perfect draaide, nu heb ik alleen maar een gloeiplug verwisseld. Kan het zijn dat hierdoor de motor slecht gaat lopen???.
Mijn vader was er niet zo hele blij mee dat ik dat heb gedaan, nu moet hij de motor weer opnieuw gaan afstellen.
Is er iemand in de omgeving van Heerenveen/Drachten die mij hierbij kan helpen?

Ik hoor het wel.

gr. Sjoerd.

Back