motor loopt niet goed??

... Is er iemand in de omgeving van Heerenveen/Drachten die mij hierbij kan helpen? ...
Handig om Gorredijk op te nemen in de titel van de discussie. Grotere kans dat iemand uit jouw buurt dan reageert :) Titel kun je tot vier weken na plaatsing wijzigen door openingsbericht te wijzigen -> meer opties.

Ben gisteren weer even met mijn vader met onze airboot aan het varen geweest.
Het motortje liep erg slecht terwijl hij een paar dagen eerder perfect draaide, nu heb ik alleen maar een gloeiplug verwisseld. Kan het zijn dat hierdoor de motor slecht gaat lopen???.
Mijn vader was er niet zo hele blij mee dat ik dat heb gedaan, nu moet hij de motor weer opnieuw gaan afstellen
Welk type plug heb je er uit gehaald en welk type heb je er in gedaan?
Alleen al verandering van weersomstandigheden (temperatuur, luchtdruk, vochtigheid hebben vaal merkbare invloed op de afstelling, dus ik zie hetprobleem niet van dat afstellen.
Dat moet je iedere dag opnieuw doen.
En het is een klusje van niks. Alleen de hoofdnaald en wel op de manier die ik je al uitgelegd had.
In het wilde weg pluggen gaan verwisselen, terwijl je eigenlijk niet eens weet of het daar wel aan ligt is -hoe zeg ik het netjes- niet zo heel slim.
Als je nou in 1 keer het goede type plug in een ST 60 wilt zetten, dan neem je een ENYA III (3).
Wat voor prop zit er eigenlijk op? Zou een 13x 6 moeten zijn.

Een goede motor hoef je maar 1 keer af te stellen

Hmm dan heb ik allemaal slechte motoren blijkbaar. want ik heb toch weleens dat ik een motor een tikje armer/rijker moet zetten doordat de atmosferische condities toch wel eens veranderen en daar reageren mijn motoren wel op

Ja een electromotor hoef je maar een keer in te regelen, brandstof motoren moeten met duidelijk veranderde weers-omstandigheden wel eens wat nagesteld worden.

Een goede motor hoef je maar 1 keer af te stellen

Dat kan 3 dingen betekenen.

1. Je hebt geen idee wat de optimale afstelling van een motor inhoudt. (lijkt me niet, maar ik houd de mogelikheid toch open...)
2. Je vliegt met iedere motor maar 1 keer (zou zo maar kunnen), wordt wel een dure hobby zo...
3. Je vliegt met grote benzinemotoren. De meeste daarvan zijn tamelijk onkritisch en daar valt ook nauwelijks iets aan af te stellen.

Maar we hebben het hier over een ST 60, een hele goede motor voor specifieke doeleinden en niet iets voor de eerste de beste sufferd.
Vandaar de raadgevingen.

Het is inderdaad een goed maar een al wat oude motor, maar als ie dan ook goed loopt gaat het als een speer.

Deze week maar weer eens proberen met afstellen, als het weer het toelaat.

Ik heb een oude os max 10 cc sf motor
die heb ik 1 keer afgesteld
daarna heb ik er 3 jaar mee gevlogen zonder hem ook maar 1 tandje te verstellen
in verschilende weersomstandigheden
altijd perfect starten altijd mooi stationair draaien
pakte perfect op en liep als een kogol
de enige keer dat i uitviel was dat ik de tank leeg gevlogen had

zelf met een 3,5 cc buggymotor H P I 1 keer afgesteld
niet meer aan komen nooit gezijk

GOED IS GOED

Bij de supertiger
Ik raad aan de karberateur te vervangen voor een O S karberateur
De S T karberateurs zuigen nog wel is valse lucht
Wat de afstelling behoorlijk beinvloed

SUCSES

Dat kan 3 dingen betekenen.

1. Je hebt geen idee wat de optimale afstelling van een motor inhoudt. (lijkt me niet, maar ik houd de mogelikheid toch open...)
2. Je vliegt met iedere motor maar 1 keer (zou zo maar kunnen), wordt wel een dure hobby zo...
3. Je vliegt met grote benzinemotoren. De meeste daarvan zijn tamelijk onkritisch en daar valt ook nauwelijks iets aan af te stellen.

Maar we hebben het hier over een ST 60, een hele goede motor voor specifieke doeleinden en niet iets voor de eerste de beste sufferd.
Vandaar de raadgevingen.

[/QUOTE]Wat voor prop zit er eigenlijk op? Zou een 13x 6 moeten zijn.[/QUOTE]

ik heb weer even een vraagje wat van maat kan ik er opzetten als ik een 3 blad porp. koop??.
er is genoemd om een nieuwe OS caburateur er op te zetten maar welke??, en is het echt nodig?.
inverband met dat ik nog maar 12 jaar ben en niet te vell geld en mijn vader me niet altijd wil sponseren.:p

Sjoerd

Als je er nu een 13x6 op hebt staan zou je voor een 3 blad een 12x6 of een 13x5 kunnen gebruiken. Maar ik zou gewoon een 2 blad blijven gebruiken, die zijn goedkoper, makkelijker te verkrijgen en bij de relatief lage voorwaartse snelheden van jouw Airboot is een 2 blad prop waarschijnlijk ook beter. Dat komt doordat de bladen van de 3 blad prop in elkaars turbulentie kunnen zitten en daardoor een slechter rendement zullen hebben.

$(KGrHqR,!hYFCb5JNBw)BQq,+bmRlw~~60_57.JPG

overigens, kan je vader niet ook online komen ? Een beetje vader moet toch wel ff wat tijd met z'n zoon doorbrengen, lekker samen de motor afstellen ! :-) ......

....mijn zoon is ook 12 en hij "kost" mij als ik het slim speel maar minimaal 3 uur per week modelbouwen. (en het is mijn hobby ook!)

(of ben ik nu te bot ?)

overigens, kan je vader niet ook online komen ? Een beetje vader moet toch wel ff wat tijd met z'n zoon doorbrengen, lekker samen de motor afstellen ! :-) ......

....mijn zoon is ook 12 en hij "kost" mij als ik het slim speel maar minimaal 3 uur per week modelbouwen. (en het is mijn hobby ook!)

(of ben ik nu te bot ?)
Nee hoor je bent helemaal niet bot, deze hobby delen we ook met z'n 2en.
En meestal als hij wat post op het forum ben ik er ook bij.
Als Sjoerd wil varen gaan we ook met z'n 2en want hij vind het starten nog een beetje eng.

Nee, jij hebt het oudere type venturidemper.
Deze heeft een grotere kamer en is dicht van voren.....
En is dus stiller.

Dit was je kans geweest.

Maar ja, eigenwijs, he? :sad:

hallo,
ik heb vanmiddag weer even geprobeert met de nieuwe gloeiplug (enya 3)
en hij liep er supper op in de sneeuw
maar toen heeft mijn vader mijn propellor vernielt dus er mist een stukje af
wie heeft er nog een propellor liggen voor mij.

Back