Motor Magnum

Hallo allemaal,
ik ben nog niet zo thuis in de benzine motoren van de vliegtuigjes,
Ik meen alleen een deeltje te missen in de motor.
Kan iemand mij vertellen of dit inderdaad klopt?

Na mijn weten kun je het vermogen regelen doormiddel van het openste gaatje dicht te vernauwen door een soort van kogellagertje, ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, Ik zie enkel alleen het naaltje zitten, en als ik aan het gas hendeltje zit, zie ik niks binnen in bewegen. Klopt dit, of mist er een onderdeeltje.
dsc0764f.jpg

Zie foto

ImageShack.us

Als je het hendeltje op de carborateur beweegt (het zwarte stangetje met de gaatjes), behoort de venturie-opening te worden afgesloten. Zo krijgt de motor minder lucht en brandstof en gaat langzamer draaien.

Aan het heveltje behoort een stuurstang te zijn aangebracht die naar de gas-servo gaat. Zo kan je via de besturing het motortoerental regelen.

Je moet aan de rechterkant het hendeltje draaien dan wordt het gat afgesloten en geopend, het is trouwens een motor die op methanol en olie loopt.
Als je er geen verstand van hebt kun je het beste hulp vragen op een vliegclub daar zul je bijna altijd worden geholpen.

Zo te zien is de spinner (het rode ding) niet goed op maat voor de propellor.
Dit kan gevaar opleveren als deze door onbalans losraakt. Ook kan door de wrijving een blad afbreken met alle gevolgen van dien.

Laat je a.u.b. voorlichten door iemand met kennis en praktijkervaring (zoals te vinden is binnen een club)
Zoniet dan breng je jezelf en je omgeving in gevaar met je mooie nieuwe aankoop.
(mits je de motor aan de gang krijgt)

Om nog even je vraag te beantwoorden, er mist zo te zien niets aan die carburateur.
De hendel zit op een ring die door middel van het losdraaien van een kleine inbusbout los van de luchtschuif gemaakt kan worden. Waarschijnlijk zit de luchtschuif vast door oude olie, en zit dat boutje een beetje los.
Verwarm met een fohn (geen verfstripper) de carburateur en de boel zal weer los komen.
Daarna reinigen met wat spiritus en dan wat verse smeerolie (naaimachine olie) gebruiken om te voorkomen dat het weer vast gaat zitten en bescherming tegen corrosie te bieden. (tot je de motor gaat gebruiken)

Als je je locatie opneemt in je profiel, kan iedereen dat altijd zien naast elk bericht. Handig voor verwijzen naar winkels, clubs, handel, en misschien woont er wel een forumlid bij je om de hoek.

Drie elkaar aanvullende en overlappende overzichten van clubs in NL & B:
Modelvliegen op Airtoi -> clubs (NL & B)
KNVvL Modelvliegsport -> algemeen -> clubs (NL)
www.flytovml.com -> clubs (B)

Leren vliegen met een kant en klaar goed gebouwd toestel, zonder ervaren hulp, ALS je de motor aan de praat krijgt. Met Roel is het uiteindelijk toch goed gekomen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back