Motor niet inlopen door te 'Idlen'

• Topicstarter Topicstarter lordluud2
  • Startdatum Startdatum
L

lordluud2

Guest
Tegen mij wordt, en is altijd verteld dat het 't beste is om een brandstof motortje in te laten lopen door hem stationair te laten lopen. Dit doe je dan 2 tankjes, om vervolgens het motortje verder in te laten lopen door er rustig mee te gaan rijden (en dit 5 tot 11 tankjes volhouden).

Maar, nu lees ik iets geheel anders. Aan het 3.3 motortje van de Traxxas Revo hangt een kartonnetje waarop staat: Do not break in the engine by idling.. Ik weet niet of de winkel waar ik hem laat inlopen dit ook weet, want deze beschrijving zegt iets totaal anders.

Waarom is Traxxas zo tegenstrijdig? Of, hoort het gewoon zo?

Stationair gebeurt er niks in de motor en zal hij nooit indraaien.

De WOT methode is op dit forum al vaak besproken, gebruik de zoekfiunctie maar.

Het hele principe van wel of niet stationair lopen is al vaker een discussiepunt zegmaar. Bij de hierbeschreven WOT methode laat je hem bv. tankje stationair lopen de een zegt dat dat niet goed is omdat het bv. moeilijker is om op temperatuur te komen. Maar goed ieder zijn manier! Je ondervindt niet echt nadelige gevolgen ofzo als je de een methode hanteert of de andere. De een doet zus de andere zo. Wat al gezegd is heel veel mensen hanteren bv de WOT methode (heb ik zelf ook gedaan) en heb er al vele tankjes mee versleten. En de andere volgt de inloopmethode in de manual met hun eigen break in procedures, maar het komt wel in grote lijnen op het zelfde neer. Of je nou de een neemt of de andere..

In het topic over de zin en onzin van Nitromoteren staat ergens verderop een discussie hierover lees die eens door.
de-zin-en-onzin-rondom-nitromotoren

Laatst bewerkt door een moderator:
Sommige mensen denken dat je met het stationair lopen een motor volledig in kan laten lopen, dat proberen ze hier te voorkomen. Het eerste tankje stationair is echt niet schadelijk, het haalt de eerste ruwheden weg wat juist schade voorkomt als je door meer toeren meer kracht erop gaat zetten.

Ja oké, ik snap dat alleen stationair laten lopen een motortje niet volledig kan laten inlopen, maar in de handleiding stond dat je absoluut het motortje niet stationair mocht laten draaien, om hem vervolgens lichtjes te belasten doormiddel van het voertuig te laten rijden (11 tankjes lang).

Ja oké, ik snap dat alleen stationair laten lopen een motortje niet volledig kan laten inlopen, maar in de handleiding stond dat je absoluut het motortje niet stationair mocht laten draaien, om hem vervolgens lichtjes te belasten doormiddel van het voertuig te laten rijden (11 tankjes lang).

Roelof heeft al wat jaartjes ervaring... en ja lees de sticky WOT even goed door.

Op elke manier zijn weer variaties te verzinnen, bij IDM/Picco motoren is het eerste tankje vol gas maar dan wel zo rijk dat die alleen maar wil lopen met de gloeier op de gloeiplug, dit eerste tankje "spoeld" de motor.

Posted via Mobile Device

Ja, ik neem jullie advies daarom ook maar al te graag aan, maar het ging mij er alleen even om het tegenstrijdige gedeelte, wat naderhand niet zo tegenstrijdig blijkt te zijn.

En het eerste wat ik heb gedaan is alle sticky's even doorgelezen, en vrijwel het hele Traxxas Revo topic.

Alvast bedankt voor de hulp.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back