motor opblazen door een te hoog voltage?

Ik heb een klein vraagje.

Ik gebruik momenteel de Easystar met een niHm 1050 Mah (8,4), maar deze accu is maximaal goed voor 8 minuten vlieg plezier.

Ik overweeg nu om een extra niHm accu te kopen, ik dacht aan zo'n 1700 Mah, maar het probleem is dat meestal het voltage gelijk oploopt.

Nu heb ik begrepen dat hoe hoger het voltage, hoe slechter het voor de standaard 400 Permex motor is.

Klopt dit of is dit onzin, ik heb begrepen dat deze motor namelijk 6 volt gebruikt.

je kan elke accu in elk voltage kopen. Je kan dus ook gewoon 1700 mAh accu nemen op 8.4V (7 cellen).

Ik heb een speed 400 6 V die ik gebruik in combinatie met 8 cellen. Dit levert lekker wat vermogen maar de levensduur van de motor wordt er inderdaad door beperkt. Voornaamste probleem is de warmte die ontstaat waardoor de ferrietkernen hun magnetisme verliezen en je motor aldus waardeloos wordt. Ik heb echter nog geen motor "opgeblazen" zoals je het zelf formuleerde ook al gebruik ik 9,6 V op een 6V motortje.

Stevo

De PerMax/Speed 400 6V kan maximaal 8.4V (7cellen) overleven als er een Günther propje gebruikt wordt (in andere combinaties kan je zelfs tot 10 cellen = 12V gaan zolang de stroom maar onder de 9-10A blijft, die 6V zegt eigenlijk niet zoveel ...)...

frankelfert zei:
...Ik overweeg nu om een extra niHm accu te kopen, ik dacht aan zo'n 1700 Mah, maar het probleem is dat meestal het voltage gelijk oploopt...
Zoals gezegd, het aantal cellen bepaald de spanning, de dikte van de cellen bepaald de capaciteit in mAh (milli Ampere*uur)

frankelfert zei:
... Nu heb ik begrepen dat hoe hoger het voltage, hoe slechter het voor de standaard 400 Permex motor is...
Motoren gaan niet kapot van spanning, ze gaan kapot van stroom. Spanning bepaalt hoe snel de motor wil lopen (aan de hand van Kv = toerental/Volt). Zet je er een kleine prop op niets aan de hand (tot hij mechanisch uiteen spat). Zet je er een te grote prop op dan kan hij dat gewenste toerental niet halen, de stroom loopt op en daarmee ook de temperatuur.

Back