Motor pinchen

Veeeeeelste veel geknepen :!::!::!:

Pinchen moet je op gevoel doen met KLEINE stapjes en tussendoor veel passen :!:

Te veel pinchen krijg je niet meer goed........
 
Je moet wel een conische vulring gebruiken om de cilinder alleen daar te pinchen waar het nodig is en ook in de conische vorm te krijgen.

Ik meet inderdaad niets, ik begin voorzichtig en voel het aan met de zuiger, begint er wat te komen weet ik dat ik niet veel verder moet gaan, gebeurt er niets doe ik een volgende stap en voel het weer met de zuiger.

Ik heb wel eens dat de spantang door grote krachten alsnog de onderrand van de bus mee pinched. Heel toevallig loopt de steel van mijn moersleutel een beetje conisch en kan ik die onderrand met de steel door de bus al ronddraaiend de pich weer een beetje terug werken.

Als de conische vorm goed is zou ik zeggen om er even een hoonborstel doorheen te halen, daarmee kan je de boel wel weer een beetje herstellen.
 
Dit topic is al wat ouder maar heeft wel mijn aandacht gepakt!

Ik heb een Ishima Rave met een .25 GO blokje die uit stationair uitvalt als hij warm word, ook is er dan nog weinig compressie/pinch over.

Nu wil ik op het werk een ring draaien met een zaagsnede om zo de sleeve te pinchen (wie niet waagt wie niet wint, een nieuwe set kan altijd nog ;) )
Vervolgens langszaam pinchen in de 3-klauw waarbij ik de sleeve tussen het klemmen in rond draai om onrondheid te voorkomen.

Nu hou ik 2 vragen over, wellicht kan Roelof of iemand anders me daar mee helpen?:
- Hoe hoog moet mijn pinchring worden en hoe conisch zou hij eventueel moeten zijn in graden?
- Wanneer is hij ver genoeg gepinched (wanneer moet hij klemmen?)

Ik hoop dat iemand me wat tips kan geven!
 
De conische hoek ligt ergens rond de 2 graden, dat kan per merk iets verschillen maar als je je daar aan vast houdt gaat het prima, zo lang er maar een kleine hoek in zit.

De bovenste punt van je pinch moet ongeveer op het punt komen waar ook de bovenkant van de zuiger op zijn hoogste punt staat. Omdat de verbrandingskamer nog een deel de bus in valt heb ik ook een vulring onder de rand van de bus voor de positionering van de pinchtool. Pinch je te hoog bestaat er ook de kans dat de verbrandingskamer niet meer past.
Dan inderdaad in kleine stappen kracht zetten en weer los meten. Ondhoud tot hoever je de boel aangespannen had zodat je weer een stapje verder kan indien nodig (zet een merktekentje)

Als je met een zaagsnede gaat werken kan je beter ook op andere plekken nog halve zaagsnedes zetten zodat die rondom beter rond trekt.

Als je zuiger door de bus geduwd kan worden ben je al blij als je weer een kleine klemming hebt tot zijn normale hoogste punt. Wil je een redelijke klemming moet de zuigerpen bij de eerste klemming net aan (niet) door de uitlaatpoort zichtbaar zijn, bij een 6.5cc is dat ongeveer 6mm van de bovenrand bus tot aan zuiger.
 
De conische hoek ligt ergens rond de 2 graden, dat kan per merk iets verschillen maar als je je daar aan vast houdt gaat het prima, zo lang er maar een kleine hoek in zit.

De bovenste punt van je pinch moet ongeveer op het punt komen waar ook de bovenkant van de zuiger op zijn hoogste punt staat. Omdat de verbrandingskamer nog een deel de bus in valt heb ik ook een vulring onder de rand van de bus voor de positionering van de pinchtool. Pinch je te hoog bestaat er ook de kans dat de verbrandingskamer niet meer past.
Dan inderdaad in kleine stappen kracht zetten en weer los meten. Ondhoud tot hoever je de boel aangespannen had zodat je weer een stapje verder kan indien nodig (zet een merktekentje)

Als je met een zaagsnede gaat werken kan je beter ook op andere plekken nog halve zaagsnedes zetten zodat die rondom beter rond trekt.

Als je zuiger door de bus geduwd kan worden ben je al blij als je weer een kleine klemming hebt tot zijn normale hoogste punt. Wil je een redelijke klemming moet de zuigerpen bij de eerste klemming net aan (niet) door de uitlaatpoort zichtbaar zijn, bij een 6.5cc is dat ongeveer 6mm van de bovenrand bus tot aan zuiger.

Super bedankt voor je uitleg! Het kost even een paar keer lezen om het helemaal helder voor me te zien maar ik geloof dat ik het snap ;)

Dus als ik het goed begrijp:

  • Een afstandringetje om verbrandingskamer vrij te houden
  • Een pinchring met een taper van +- 2 graden en 3 snedes (ivm 3 klauwen)
  • Inspannen en met een merkje onthouden hoe ver je gepinched hebt
  • Meten en wellicht strakker draaien totdat hij klemt bij het hoogste punt
  • Voor meer pinch dus iets verder tot je de zuigerpen net niet meer ziet door de uitlaatpoort
Je leest veel dat je de volledige break-in opnieuw moet doen op buitenlandse fora, wat is jouw mening daar over?
 
Juist! Die afstandsring is niet nodig, je kunt wel een beetje schatten tot hoever de bus in je klemring moet komen.

Overigens wat jij wilt kent een filmpje op youtube.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die had ik inderdaad ook al eens gevonden, maar ik pas een beetje op met zomaar van alles van youtube imiteren ;)
Komende week ben ik weg maar ik zal nog wat plaatjes posten als ik er mee aan de slag ben gegaan :)

Kun je misschien je mening delen over de break-in procedure na het pinchen van de sleeve?

Nogmaals bedankt!
 
Het inlopen vereist nog steeds aandacht. Omdat de cilinder en zuiger al geheel vlak gepolijst zijn lijkt de motor ondanks de strakke klemming soepeler te lopen dan wanneer die nieuw was, je bent dan snel geneigd om de motor armer te zetten maar je moet gewoon de koude klemming in de gaten houden. Heb je een lichte klemming gemaakt kan je even 1 tankje rustig aan doen en daarna direct op volle snelheid.
 
Back
Top