Motor power 1000

F.van.Gent

In Memoriam
Ik heb een power 1000 gekocht van Robbe meen ik
Maar mijn vraag is het volgende ik heb een bestaande schroef van100 mm
Maar de motor draait verkeerd om
Kan ik het achterschild waar de coolborstel zitten een halve slag draaien zodat hij dan wel goed draai met als rood aan de plus en zwart aan de min
want er is gebleken als dat hij anders verkeerd omdraai van wege de stand
Coolborstels
Graag antwoord en bij voorbaat mijn dank

Hoi F.van.Gent,

Het printje waarop o.a. de koolborstels zitten omdraaien is een mogelijkheid, maar het is veel makkelijker om de twee aansluitsnoeren van de motor om te draaien. Dat de zwarte draad dan de plus wordt en de rode de min maakt natuurlijk niet uit. Draai nooit de plus en de min van een elektronische regelaar om, want dat gaat de regelaar niet leuk vinden.

Nog even een tip m.b.t. de Power 1000 motor, door één of meer witte ringetjes die om de as zitten weg te halen gaat de motor wat makkelijker lopen en vraagt dus minder stroom. Haal er ook niet te veel weg want dan zit de as weer te los in de behuizing waardoor je onnodige slijtage krijgt.

Groetjes Danny.

De vraag niet begrepen als ik de aansluitsnoertjes omdraai dan draait de motor verkeerd om dat wil zeggen dat hij minder snel dtaait als vooruit door de coolborstels om te draaien draait hij wel sneller als achteruit

Hoi F.van.Gent,

:oops: , sorry vraag verkeerd begrepen. Dat klopt inderdaad de Power 1000 pomp loopt harder vooruit dan achteruit. Dat heb ik ook al gemerkt, ik heb twee Power 1000 motoren liggen om straks in mijn Smitwijs Singapore te plaatsen. Aangezien dat een dubbelschroever is moet bij vooruit varen 1 motor vooruit en 1 motor achteruit draaien. Dan draait de ene motor dus harder dan de andere en zal de sleper nooit rechtuit gaan :( . Ik heb ook al mogelijkheden gezocht om dat op te lossen, maar ik heb nog niets gevonden. Als je de koolborstels omdraaid wissel je eigenlijk alleen de plus en de min om dus heeft dat ook geen zin.

Dus ben ik even op internet aan het rondkijken geweest, en wat blijkt nu, de Power 1000 motor vaart op 6V al op een behoorlijke snelheid. Dus met je snelheidsregelaar kan je je motoren begrenzen zodat deze net zo hard vooruit als achteruit draaien :D .

Groetjes Danny.

Danny Bimmel zei:
Dus ben ik even op internet aan het rondkijken geweest, en wat blijkt nu, de Power 1000 motor vaart op 6V al op een behoorlijke snelheid.
Groetjes Danny.

Volgens mij is dit van veeeeeeeel meer factoren afhankelijk dan alleen je spanning.
Bijvoorbeeld je type schroef, aantal schroeven, waterverplaatsing, en rompvorm, om er maar een paar te noemen.

Je kan ook de ene motor voor je schroef as plaatsen en je andere motor boven je schroefas.
Het staat wat raar, maar het werkt wel.

Nee borstels om polen is niet het zelfde als draadjes omdraaien.
Als je borstels ompool door verdraaiing
veranderd de stand van de borstes ten opzichte van de hartlijn motor want de borstels staan namelijk niet haaks opelkaar zoals zw ztaan als de motor nieuw is en door omdraaiing doet men het zelfde maar dan tegenovergesteld
draaid de motor dus ook anders om maar dan harder als nu het gaval is

Hoi Allemaal,

@Adam, natuurlijk is dat allemaal afhankelijk van die factoren die je noemt. Voor mijn Singapore heb ik even een vergelijking met de Jan gemaakt, hier zit één Power 1000 motor in, die drijft een 95mm vierblads schroef aan en weegt ongeveer 18Kg.

Als je dat gaat vergelijken met mijn SW Singapore, die krijgt twee Power 1000 motoren, die twee afgetopte vierblads schroeven van 83mm aandrijft en het model gaat ongeveer 35Kg wegen, OK de rompvorm is anders maar in het algemeen kun je deze vergelijking wel maken denk ik.

Op internet bleek dat de mensen die de Jan gebouwd hebben ,wanneer ze de trim van hun zender gebruiken, op een mooie schaalsnelheid varen. Bij 6V gaat het model aan de harde kant terwijl de motor 12V kan hebben. Nu zal alles voor de SW Singapore wel iets afwijken, maar hele grote verassingen verwacht ik niet.

Maar goed dit geld allemaal voor mijn SW Singapore en kan natuurlijk helemaal niet kloppen met de boot van F.van.Gent..

@F.van.Gent, wat is nu precies je vraag, of wil je aantonen dat wanneer je het printplaatje, dus de koolbortstels, omdraaid de motor in de andere richting harder gaat draaien?

Groetjes Danny.

Danny Bimmel zei:
hier zit één Power 1000 motor in, die drijft een 95mm vierblads schroef aan en weegt ongeveer 18Kg.

ff off topic.
Dit lijkt wel heeeeeel veel op de maten voor m'n nieuwe project :D

Dus dat zit wel snor met een Robbe 1000 dan :banana:
Wat zit er voor schroefdraad op de uitgaande as van de 1000 Danny?

Beide motoren laten draaien op een vaste spanning (zelfde bron), maar de ene motor omgekeerd aansluiten.

Toerentallen vergelijken (strobe is in dit geval handig), en van de tegenovergesteld draaiende motor het achterschild tegen de draairichting in verdraaien tot de toerentallen exact gelijk zijn....

Best eerst merkteken zetten zodat je steeds naar de beginpositie terugkan.

Niels

Hoi Allemaal,

Adam zei:
Wat zit er voor schroefdraad op de uitgaande as van de 1000 Danny?

M6 schroefdraad en is ongeveer 11mm lang. En als je de Power 1000 motor hebt kijk dan even naar de tip hierboven.

Je maakt me trouwens wel steeds nieuwschieriger naar welke boot dat nieuwe project moet worden :lol: .

F.van.Gent zei:
Ja dat wou ik nu dus even aantonen
Ok, zijn we daar ook weer uit :D . Ik ga in eerste instantie mijn motoren gewoon aansluiten zonder het achterschild te verdraaien maar m.b.v. mijn snelheidsregelaars het toerental te regelen, maar mocht dit problemen geven ga ik toch deze manier proberen.

Groetjes Danny.

Back