hallo,
is er hier iemand die mij kan helpen met het berekenen van een motorreductie voor een 2 takt inline motor 140cc ZDZ gegevens zijn 1000-8500 rpm 3 blad 26-10,
zou deze motor willen zetten op een hawker typhoon schaal 1/4 3.18m wsp met een schaal prop van 40 inch 3 blad;
Is dit mogelijk??
mvg Raf
Die gegevens zijn onvoldoende. Om een goede overbrengingsverhouding te kunnen berekenen moet je namelijk weten wáár binnen dat toerenbereik die motor zijn grootste vermogen levert, en hoeveel dat vermogen is. Gegevens: Motorvermogen X bij toerental Y
Dan moet je een inschatting maken van het rendement van de overbrenging. Bij tandriemen is dat ergens tussen de 95 en 98%
Je hebt voor de prop dus maximaal 0,98X, en minimaal 0,95X beschikbaar.
Dan zoek je in de propcalculator op wat de karakteristiek van die prop is (bij welk proptoerental die prop dat vermogen opneemt).
Nu heb je een aantal keuzes tussen compromissen. Want die propcalculator geeft die absorptie op in statische toestand.
Kies je er voor de boel te optimaliseren in statische toestand, dan heb je weliswaar maximale trekkracht bij begin van de startaanloop, maar laat je (heel veel, zomaar 10 tot 15%, mischien zelfs wel meer) vermogen liggen in de lucht.
Beter is het te mikken op optimalisering in de lucht, maar daar zijn geen echte harde regels voor, want het is lastig inschatten hoeveel een prop "ontlast" in de vlucht.
Persoonlijk zou ik ongeveer mikken op een overbrenging die 10% langer is dan de "statisch optimale". Dat kost je bij de eerste meters rollen wat vermogen, maar die kist komt echt nog wel in beweging, en met toenemen van de airspeed loopt het vermogen toch wel op.
Maar om die keuzes te kunnen maken MOET je dus die vermogen-toerencurve hebben, anders ben je aangewezen op wat fabrikanten voor dit soort dingen hebben uitgedokterd.