Motor regelaar verbrand, wat zou er verkeerd kunnen zijn?

• Topicstarter Topicstarter speedyup667
  • Startdatum Startdatum
S

speedyup667

Guest
Hallo,

Kan er iemand zeggen wat ik verkeerd doe,want het is m'n 2de regelaar
in een week tijd na 5min. vliegen verbrandt?

Ik zit met:
Bmi spitz motor #85564
Graupner Lipo 800 3-cells 11,1v/800mah. #7620.3
Ontvanger Graupner JR R-700 /35fm/14kanaals #3551
Regelaar BMI C-10 #85501

Mijn eerste REGELAAR was een Pilot 30.

Wat heb ik gedaan?
1 motor aansluiten aan regelaar.
2 regelaar in 1 ste kanaal van de ontvanger stoppen
3 dan mijn gas naar omhoog zetten op mijn zender en dan op on van de zender drukken.
4 lipo batt. aankoppelen aan de regelaar
5 dan hoor ik een biep en gas naar beneden en klaar.

IK WEET HET NIET MEER NU!!

Hallo,

Is het motorregelgedeelte verbrand of de BEC? Kwam er rook uit, ruikt het naar verbrand OF schakelt gewoon de motor uit bij gasgeven?

BMI raad voor deze motor een regelaar van 12 A aan. De #85501 kan max. 10 A aan en is dus kantje boordje...

Wil de motor niet meer draaien maar werken de servo's WEL nog? Dan toch maar eens kijken naar prop....

Welke prop gebruik je hierbij? (Hier hangt dus veel vanaf....)

Bij deze motor op 11 V raden ze een prop aan van : 9X4.7 Een grotere prop trekt meer/teveel stroom en dat kan fataal zijn...

Willen de servo's (ook) niet meer dan kan het een doorgebrandde BEC zijn.
Deze regelaar kan blijkbaar slechts 1 A (!) BEC-stroom leveren en dat is maar weinig. De servo's mogen dus samen niet meer dan 1 A trekken....

Hoeveel servo's zijn er aangesloten?

En dan ook nog: de regelaar moet zijn warmte kwijt kunnen dus moet hij liefst ergens in de vliegwind gemonteerd zitten...

Haha, ipv een antwoord krijg je nog meer vragen..;);)

Laatst bewerkt:
hallo,

mijn servo's reageren nog
gebruik die prop van gws gw/EP9047/2P/D
Er kwam witte rook uit en nu gaat bij starten de beep niet meer luid en de spitz motor hapert bij het starten van de gas, bij een klein duwtje aan de prop gaat hij weer mooi draaien.maar van volle gas naar stop en direkt weer gas ga nie meer.
Er zijn vier servo's aangesloten .

Klinkt alsof er een fase uitgefikt is.

Wanneer kwam die witte rook eruit? Gelijk bij aansluiten, of had je 'm toen vol gas?

Heb je van die GWS prop ook een maat? er moet ook een maat op staan, bijvoorbeeld 8 x 4, of 9x5 etc..

weet nu niet voor de 100 procent zeker goe je een regelaar programeert natuurlijk.
Daar kan ook de fout liggen natuurlijk en de regelaar zit eigenlijk juist achter de spitz motor in de isomo.Te weinig lucht misschien.

nee het enige die erop staat is gws EP-0947 maar heb wel nog een GP11 maal 4,5S liggen is misschien beter?
Bij mijn 1ste regelaar (pilot 30) bij het aanschakelen direkt rook de plastiek smolt weg.
Bij mijn 2de regelaar (BMI-10) na mijn vlucht had hij kokend heet en fik witte rook eruit.
Heb nu nog geen nieuwe gaan halen want ik geloof da die verkoper verkoopt wat hij in huis heeft denk ik . Kan je misschien zeggen welke regelaar type en merk er best is met mijnonderstaande gegevens?

Misschien dat de motor inwendig te veel weerstand heeft en hierdoor teveel amp,s trekt!?
Zou kunnen dat de gws prop 9x4.7 is!?
Regelaar wel op de juist aantal cellen (3s) gezet?

Gr, Bennie

thanks maar da zijn zo props uit taiwan en er staat nie veel op .

kan je wat meer uitleg geven over op de juiste 3S te zetten?
thanks

zijn er nog mensen die met een u-can-do 3D EP ervaring hebben ?

Misschien dat de motor inwendig te veel weerstand heeft en hierdoor teveel amp,s trekt!?
Zou kunnen dat de gws prop 9x4.7 is!?
Regelaar wel op de juist aantal cellen (3s) gezet?

Gr, Bennie

Ben u bekend met de wet van uw oom?

Sinds wanneer is hoge weerstand teveel stroom?

Misschien een rare vraag, maar is dit je 1e vliegtuig? heb je vliegervaring voor deze? al eens eerder wat gebouwd?

Als dit je 1e toestel is, zet dan het hele plan maar uit je hoofd, zet deze kist op zolder en koop een toestel wat wel geschikt is voor een beginner.

Als je wel al meer gevlogen hebt.. het klinkt alsof je 1e regelaar 'gewoon' kapot gegaan is, wellicht niet helemaal correct aangesloten of domweg een regelaar die niet goed was.

Je 2e regelaar klinkt alsof die te zwaar belast is. Zoals al eerder in dit topic vermeld, is de regelaar mogelijk ook ietwat onderbemeten voor je motortje.

Als je op 3 cellen vliegt, is je propellor de aangeraden prop. Zo houden dus. De aanbevolen regelaar geeft BMI ook op:
bmimodels

dat is dus een 15A brushless regelaartje. Elk brushless regelaartje wat 15A aan kan en 3s lipo is dus geschikt.

Dat is, als je motor nog goed is. Ik ga er nog even vanuit van wel, maar ik hoorde je iets zeggen over rook uit je motor?

Is inderdaad wel mijn eerste vlieger en zelf opgebouwd, maar heb wel ervaring in indoor heli vliegen.Is dit type van mijn vlieger dan zo moeilijk of nie goed bestuurbaar?

'amp' = stroom
'volt' = spanning

Als jij zegt dat ie 'teveel amp' trekt, is dat dus hetzelfde als zeggen 'hij trekt teveel stroom'.

Zou je de vragen uit deze post misschien ook kunnen beantwoorden?

Tenminste.. als je geholpen wilt worden natuurlijk ;)

Denk dat er en wikkeling in de motor door is.
Dit gaat tenkoste van de regelaar.
Hier kan je vergif op innemen.
Praat uit ervaring 3X waarvan 1 klapper.!!
Die regelaar kun je wel bij de vuilnis doen.
Het geurtje zal wel lekker zijn.
Die witterook is van de elco's.
Als ik jouw was zou ik die motor nalaten kijken.

En niet toevallig een klein klappertje gemaakt.:(
Het zou zomaar kunnen zijn.

Het is al niet veel zo'n motortje, kan zomaar......!
Heb er zelf ook 1 maar nog nooit gebruikt.
Komt nog wel.

Han.

Back