motor schoon maken

Nou dan is verschil tussen een vent en een idioot een dun lijntje, Jij zegt 't ik begin er niet aan.

Bovendien vind ik dat op een forum waar mannekes topic's lezen moeten worden gewezen op verantwoorde manieren waarop je die klussen kan klaren.
Concreet stel ik voor; ga naar een shop waar ze ultrasoon reinigen. Met de juiste reinigingsvloeistof worden spullen als nieuw. Tegenwoordig kan men ook reinigers kopen voor schappelijke bedragen, dat wel.

Dit is dus niet waar. Dat is hier op het forum te lezen. Niet iets adviseren als je het zelf niet geprobeerd hebt. Je zorgt er voor dat mensen nodeloos kosten maken. Een dikke laag verharste wonderolie krijg je er niet af met een ultrasoon reiniger. bovedien moet je zoals owen zegt erg oppassen dat je de motor niet molt door metaal op metaal. Ik heb erg goede ervaringen met koelvloeistof. En volgens mij was het gewoon 100 graden. enig idee hoe heet de olie in de koekpan is. Als je een andere beproefde metode weet dan hoor ik het graag. Deze methode is beproefd en werkt zonder de motor te beschadigen.
Hij ziet er weer uit als nieuw. ik heb minstens 10 motoren op deze manier gereinigd. We werken wel meer met giftige of gevaarlijke stoffen gewoon even nadenken waar je mee bezig bent. Dan hoef je iemand niet meteen voor een idioot uit te maken. Van methanol wordt je blind van 10 seconde lijm krijg je last van je zenuwen. Ether is ook niet zo te gek. En heb je je vinger wel eens in een draaiende prop gestoken.

Groet Robert-jan

Van methanol wordt je blind van

Groet Robert-jan

En van **** wordt je doof :)

Jongens, ik maakte maar een geintje tegen Zore....
Jullie maken hem meteen helemaal af geloof ik.

En een idioot ben in toch wel, anders vloog ik nooit LB.

Grootste probleem met kogellagers in ultrasoon is dat je het vuil wat net naast de glijbaan voor de kogels zit precies IN de glijbaan van de kogels trilt... Voor high performance motoren (Teamrace) kan je het lager dan meteen weg gooien dus.
Verder is Ultrasoon best een aardige techniek hoor. Alleen inderdaad RJ... Ik heb nog nooit een ultrasoon cleaner 5 jaar aan aangekoekte olie zien verwijderen.

Mijn grootste zorg is dat de isolatie van de wikkelingen niet beschadigt en dat de magneten niet los raken en/of hun sterkte verliezen.....:D

Herbert,

kookt je motor al

Om een kokende motor tegen te gaan gebruiken we weer ....... koelvloeistof :p

RJ was jij nou laatst, nou ja tijdje terug alweer, op de ACH met kunstvlucht bezig, toen ik je in de motregen hielp met starten ???

Om een kokende motor tegen te gaan gebruiken we weer ....... koelvloeistof :p

RJ was jij nou laatst, nou ja tijdje terug alweer, op de ACH met kunstvlucht bezig, toen ik je in de motregen hielp met starten ???

Zou kunnen ik vloog met een cardinal zwarte romp met gele vleugels.

Groet Robert-jan

haha RJ,
BYM was een paar uurtje geleden bij mij thuis en stond te vertellen over een lijnbesturings man bij hun op de club.
Zijn beschrijving voldeed behoorlijk aan jouw :)

Ja grappig he soms komen de virtuele wereld en de echte wereld bij elkaar.
Theo heeft voor mij de timer getest. Dit ging geheel via mail post etc.
Tijdens de wedstrijd in Genk komt er iemand naar me toe en stelde zich voor als Theo.
Dit is een van de leuke kanten van Internet.

Maar wat deed BYM bij jou?
Gaat hij lijnvliegen. Mocht dit zo zijn ik wil hem natuurlijk helpen.
Geld natuurlijk voor iedereen die in de buurt van Heemskerk woont.
Ik heb nog een ondergestofte trainer liggen dus wees niet bevreest dat er een model stuk mocht gaan.

Groet Robert-Jan

Er is niets ergers dan ex-rokers ... ;)
Jawel, rokers die moedwillig een stuk van de openbare ruimte (lees: horeca) weer ontoegankelijk voor anderen willen maken. :yes:Het is vergelijkbaar met het toelaten van auto's op fietspaden. Ben je ook je leven niet meer zeker. Vind niemand gek dat dat niet mag.
Back:ontopic::
Uitkoken in koelvloeistof, die lui. ;)

(vaat)wasmiddelen kunnen invreten op het metaal. Ik gan waspoeder en de vaatwasser dus niet aanbevelen. Er zijn wel mensen die Biotex gebruiken, omdat dit biologisch is (enzymen ipv chemische middelen) maar net als ander waspoeder kan het aluminium daardoor vlekkerig gaan verkleuren of zwart worden. Sinds ik de koelvloeistoftruuk heb geleerd (uit de VS) heb ik daar zulke goede resultaten mee bereikt dat ik lang ook niet anders heb gebruikt.

Koelvloeistof is veilig voor gebruik in automotoren, ook als die aluminium koppen of blokken hebben, dus daarom is het ook veilig voor onze motoren. Voor de rest: lees wat RJ er over heeft geschreven. De damp is niet alleen giftig, maar ook zwaarder dan lucht, dus als je een pannetje op een fornuis laat borrelen in de keuken waar de hond ligt te slapen kan het zijn dat die nooit meer wakker wordt.... De troep die loskomt blijft wel in de pan achter, dus gebruik niet moeder's mooiste pannen!

Overigens is koelvloeistof en antivries NIET hetzelfde. Antivries is het onverdunde spul dat je moet aanlengen voor je het in de radiator gooit, afhankelijk van tot welke temperatuur je bescherming wilt bereiken. In andere landen is dat het enige dat te krijgen is, in ons land is het zeldzaam en wordt meestal koelvloeistof verkocht, wat al tot een bepaalde beschermingstemperatuur aangelengde antivries is. Om die reden adviseren ze in de VS antivries, kant-en-klaar gemengde koelvloeistof zoals wij die kennen heb je daar namelijks niet of nauwelijks. Je kunt voor zover ik weet een motor ook in koelvloeistof uitkoken (in antivries zit tenslotte ook al water), maar het is effectiever om het in antivries te doen.

Het verbaast me overigens wel dat je deze vraag stelt, Herbert, we hebben het er de laatste keer in Stadskanaal nog over gehad, en samen met Gerben was jij er toen van overtuigd dat weken in ATF beter, sneller en veiliger was dan de koelvloeistofmethode. Ik heb de ATF methode nog niet gebruikt, maar jij had er toch al goede ervaringen mee?

Dat klopt dat we het er in Stadskanaal over hebben gehad,maar wilde een keer het recept van RJ proberen,maar wist niet zeker of het antivries was of koelvloeistof.
en daarbij krijg je ook reacties van lezers die niet LB vliegen, met hun ervaringen met schoonmaken

Nh4OH??
Hetzelfde als: Ammoniak in water?
Dat gebruikte men vroeger toch als ontvetter dus..

Back