Ik zal wanneer ik het er aan toe heb een officieel project opstarten om een ieder ge-intresseerde mee te laten genieten en op de hoogte te houden van mijn bouw verslag.
Tot die tijd heb ik nog een onwetendheid over de berekeningen van een motor met bijbehorende schroef.
Ik zal graag wat 'idealen' willen berekenen zodat ik weloverwogen keuzes kan gaan maken over welke componenten ik wil gaan gebruiken.
Nu kom ik er met het berekenen van de schroef niet uit, of laat ik het zo zeggen - ik weet niet of de berekening juist is. Het is een afgeleide van de 'scheepsbouw' en misschien wordt er daar niet zoveel rekening gehouden met de relatief lage snelheden waar wij mee werken met onze korte rompen.
Ik kom uit op een geschatte effectieve romplengte in het water van 850mm, tenminste nu in mijn rekenvoorbeeld - om de theorie eigen te maken.
De rompsnelheid komt bij de uit op 4,14km/h
Het vermogen zal liggen op 36,6W, bij een maximaal te verplaatsen gewicht van 11.3kg
Kom ik uit op een Pitch (zonder slip) van 21.3mm (3250rpm; aanname), en een slip van 88.5% - berekend volgens Crouch.
Ik kan het enerzijds beredeneren omdat de snelheid relatief laag is, en je de meest slip zult hebben bij het opgang brengen van het model. Maar aan de andere hand lijkt het me wat summier om met alleen het toerental,pitch en snelheid de slip te berekenen.
Er zitten nog veel aannames in mijn verhaal tot nu toe, het enige dat echt 'vast' ligt is de rompsnelheid en het gewicht. De rest zijn variabelen waar ik meer grip op probeer te krijgen.
Tot die tijd heb ik nog een onwetendheid over de berekeningen van een motor met bijbehorende schroef.
Ik zal graag wat 'idealen' willen berekenen zodat ik weloverwogen keuzes kan gaan maken over welke componenten ik wil gaan gebruiken.
Nu kom ik er met het berekenen van de schroef niet uit, of laat ik het zo zeggen - ik weet niet of de berekening juist is. Het is een afgeleide van de 'scheepsbouw' en misschien wordt er daar niet zoveel rekening gehouden met de relatief lage snelheden waar wij mee werken met onze korte rompen.
Ik kom uit op een geschatte effectieve romplengte in het water van 850mm, tenminste nu in mijn rekenvoorbeeld - om de theorie eigen te maken.
De rompsnelheid komt bij de uit op 4,14km/h
Het vermogen zal liggen op 36,6W, bij een maximaal te verplaatsen gewicht van 11.3kg
Kom ik uit op een Pitch (zonder slip) van 21.3mm (3250rpm; aanname), en een slip van 88.5% - berekend volgens Crouch.
Ik kan het enerzijds beredeneren omdat de snelheid relatief laag is, en je de meest slip zult hebben bij het opgang brengen van het model. Maar aan de andere hand lijkt het me wat summier om met alleen het toerental,pitch en snelheid de slip te berekenen.
Er zitten nog veel aannames in mijn verhaal tot nu toe, het enige dat echt 'vast' ligt is de rompsnelheid en het gewicht. De rest zijn variabelen waar ik meer grip op probeer te krijgen.