Motor service

Hallo,

Zijn er ook bedrijven of vakkundige amateurs die (brandstof) motoren kunnen servicen cq nakijken. Of wordt de koper geacht dit zelf te doen.

Groet Rolf (hij is benieuwd naar de reacties)

Dag Rolf,

Ja, die zijn er, maar zou je zelf beter kunnen (leren) doen.
Is niet erg moeilijk en wel een heel leuk onderdeel van de hobby (is mijn bescheiden mening)
Maar in Denemarken..... geen idee.

Heb je een probleem dan?

Hallo Frank en Volkert,

Nadat ik een paar foampjes had om het vliegen te leren kwam ik bij een club waar ze 3 brandstof trainers en 4 instructeurs hebben. Ik heb dus leren vliegen met brandstof trainers en vind dit zo leuk dat ik nu 2 2de hands trainers aan het opknappen ben.
Van een klant (die me enthousiast heeft gemaakt) heb ik een Topaz T46 en een Thunderbird Super Tigre G4500 gekregen, deze motoren zijn gebruikt maar zouden goed moeten zijn.
Aangezien ik nog volslagen brandstof motoren leek ben wil ik weten of ze inderdaad goed zijn voor ik ze inbouw. (de ervaring komt wel)

En ik praat over Nederland, omdat dit toch wat specifiek makkelijker praat en er regelmatig kom.:cool:

Groet Rolf (hij wil graag eerst bij een ander over de schouder meekijken)

Laat je op de club even bijpraten over wat er zo en al komt kijken bij het inbouwen (denk aan hoogte tank tov motor, viltclunk in de tank, hoe werkt dat met overdruk). Laat daar ook even die motoren zien of er niks raar aan is. Monteer een nieuwe gloeiplug. Dan inbouwen en dan samen met iemand die het vaker gedaan heeft de eerste keer starten. Ik denk dat je dan snel een eind komt!

Volkert

Een verbrandingsmotor is allesbehalve rakettechnologie. Ik zou het zelfdoen. Met gezond verstand is het best te doen. Een tweetakt is echt niet moeilijk, een viertakt is wat lastiger maar beide zijn goed te doen. Zoeken op youtube naar filmpjes helpt. Verder zijn er ook besprekingen hierover op dit forum, rcuniverse, rcgroups en noem maar op.

Hoi Rolf,

Goed dat je even mee gaat kijken bij anderen.
Ervaringen kunnen immers vrij pijnlijk zijn met motortjes :)

Je hebt leren vliegen met brandstof kisten. Heb je dan geen instructie gehad over de motortjes die er in zitten?

Ik denk dat de meeste clubs je best op weg willen helpen in Nederland.
Als ik jou was zou ik gewoon eens contact opnemen met een club in de omgeving van waar je regelmatig komt in Nederland.

Als de motortjes het zouden moeten doen, dan is de kans vrij groot dat ze het ook gewoon gaan doen na inbouwen, mits je maar niet aan alle instelschoeven hebt gedraaid!

Qua inbouwen staat het meeste hier wel vermeld op het forum en daar zou je redelijk uit moeten kunnen komen.
Kunnen de instructeurs op de club in Denemarken je niet helpen?

Met nieuwe of gebruikte motortjes maak ik overigens meestal een testopstelling in de garage op de werkbank. Gewoon op een blok hout geschroefde motormount met een servo voor het gas, een ontvangertje met batterij en de tank op het blok hout gebonden.
Een servo is niet echt nodig, kan ook mechanisch, maar vind ik makkelijk.
Zo kan je rustig test draaien en met een slang aan de uitlaat naar buiten stinkt het ook niet zo erg.
kan je lekker pieren maarrrrrr kijk uit voor de vingers....

Verder sluit ik mij aan bij bovengenoemde reacties.

Groet Frank

Mijn probleem is niet zozeer dat de techniek moeilijk zou zijn.
Je moet je voorstellen dat ik al redelijk blij ben dat ik me in het Deens verstaanbaar kan maken. Nu spreken ze bij ons ook nog 3 verschillende dialecten en ik vind het al heel wat als ik les krijg waar je snel moet reageren dat het allemaal goed gaat als er in heftig dialect wordt raad gegeven :p
Nu heb ik dus 2 doosjes gekregen met motoren erin en wat losse onderdelen.
Dat was tevens de eerste keer dat ik die motortjes van echt dichtbij zag en in mijn handen had. Nogmaals ik ben echt niet bang voor de techniek.
Maar je hebt dan wel het gevoel: Ik wil met iemand meekijken voor ik zelf ga prutsen, of misschien kan iemand die motortjes testen.
En dan mis ik de scherpe details waar het me nou net omgaat. Ik heb dus al een Deens motorpraatje gehad, maar mede door mijn (nog) onkunde mis ik net teveel om me comfortabel te voelen.
Vandaar dat ik dit topic gestart ben.

Voor de rest bouwen, repareren en vliegen we in- en outdoor zonder (taal)problemen.

Groet Rolf (hopelijk kan hij overbrengen wat ie voelt)

Goede raad; Een van de beste investeringen is een stevige proefstand, en een een goede gasregeling tijdens het proefdraaien, zorg dat de motor tijden de start niet verder openstaat dan 1/4 gas. Ik had dat niet, en dat kostte me 18 hechtingen en bijna mijn rechterhandfunctie weg. Verder achter de prop blijven tijdens het draaien, en motor met ontzag behandelen.

Dat zijn toch meer dan vervelende dingen :schrik:.

Voorzichtig ben ik en ontzag heb ik ook nadat ik een tik van de prop van mijn Apprentice kreeg. Er zit veel meer power in dan je in eerste instantie vermoed.

Het is goed dat je dit naar voren brengt, maar erg vervelend voor jezelf.

Groet Rolf (hij ziet dit als een waarschuwing aan iedereen om niet nonchalant te worden))

Mocht je de Engelse taal machtig zijn, dan is dit instructiefilmpje over hoe je de lagers van een motortje vervangt een leuke manier om iets over de binnenkant van een motortje te leren.
Ik had dat zelf nog nooit gedaan, en nadat ik dit filmpje had bekeken, was het eigenlijk best eenvoudig.

Dat zijn toch meer dan vervelende dingen :schrik:.

Het is goed dat je dit naar voren brengt, maar erg vervelend voor jezelf.

Groet Rolf (hij ziet dit als een waarschuwing aan iedereen om niet nonchalant te worden))

Ik ben er erg goed vanaf gekomen, er is alleen nog maar een lidteken, ik had mijn handfunctie kunnen kwijtraken, alle pezen zagen na dat ongeval het daglicht. Wel goed dat je het zo opvat. Veel plezier met onze prachtige hobby!

Omdat bij revisie de cylinderbus er altijd uit moet, heb ik gezocht op discussies met cylinderbus OR "cylinder-bus" OR "cylinder bus" in de body-tekst:

En omdat ik mensen dan attendeer op het pijltje op de zuiger, ook gezocht op discussies met pijl OR pijltje, door ron van sommeren

Eerder deze week al voor iemand anders gezocht. Dat schiet lekker op met copy/paste :)

En ter verhoging van de feestvreuge nog gezocht op revisie OR reviseren in de titel, in het modelvliegtuigen subforum

Zoek tips en trucs, ook nuttig voor Google en IxQuick
Zoekfunctie FAQ

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet het nu wel zeker: Ron is van de blauwe knoop, die wil me echt uit de kroeg houden.
Mijn vakantieplanning wordt ook overhoop gegooid: ipv 3 weken heb ik nu 6 weken vakantie nodig.

Pssst, wat Ron niet weet is dat ik van ieder bezoek aan Nederland met zo'n onschuldige Arla tankwagen vol Beerenburger naar huis terug rijd.

Groet Rolf (hij heeft weer wat te lezen bij zijn Beerenburg, of was het nu andersom)

ps hmeijdam, dat Engels lukt wel :p, bedankt voor de tip

Back