Snelle afstelmethode voor niet te grote tweetakt methanolers:
1) zet alles te rijk. Hoofdnaald ~4 slagen open, idlenaald staaf af fabriek rijk als je daar niet aangezeten hebt, prima, anders die ook flink rijk zetten
2) motor starten en langzaam zo goed en zo kwaad als dat gaat naar volgas zetten (beetje spelen met gasknuppel tot ie wil)
3) als ie eenmaal loopt, moet ie beroerd lopen. Draai langzaam de hoofdnaald in, de motor zal beter gaan lopen en meer toeren gaan maken. Blijf draaien tot je het punt bereikt dat ie niet nog meer toeren maakt. Als ie ineens inzakt in toeren, snel 1/2 slag open en afwachten tot ie weer loopt. Heb je het juiste punt gevonden, dan 1/4 slag verder open zetten - de motor moet op de grond iets rijk lopen
4) naar stationair zetten. Heel even laten lopen. In brandstofslang knijpen, zeg een seconde of 2, zodat er geen brandstof doorkan. Als het goed is gaat ie dan weer meer toeren draaien. Doet hij dat, dan de stationairnaald 1/4 indraaien. Dit proces herhalen tot ie niet of nauwelijks meer optoert als je in de slang knijpt. Als ie gaat afslaan, stationair weer wat rijker zetten
5) als je dit allemaal gedaan hebt, zou je motor al redelijk afgesteld moeten staan. Controleer dit door 'm een tijdlang stationair te laten lopen, hij moet blijven lopen. Zakt ie steeds verder weg om pruttelend af te slaan, dan staat ie stationair nog te rijk. Toert hij op en slaat ie dan droog af, staat ie te arm.
6) als ie blijft lopen stationair, controleer de overgang van stationair naar volgas. Laat 'm eerst 1 keer goed volgas lopen en zet 'm dan stationair. Laat 'm 5 seconden stationair lopen en gooi 'm dan met 1 ruk naar volgas. De motor moet zonder haperen oppakken. Hapert ie maar loopt ie uiteindelijk wel door, staat de stationairnaald waarschijnlijk nog iets te rijk. Als ie gorgelend afslaat, staat ie te rijk. Slaat ie droog af, staat de stationairnaald te arm.
7) als je dat goed hebt, hou dan het toestel eens verticaal, zowel stationair als volgas. In beide gevallen moet hij goed blijven lopen.
Een motor afstellen doe je, als het bijna goed is, met kleine stapjes. Onthou hoeveel je gedraaid hebt en in welke richting en maak dit ongedaan als de situatie niet beter geworden is. Er zijn geen vaste regels voor, als je een slecht lopende motor aan 10 man laat zien, zul je waarschijnlijk 5 keer de conclusie 'te arm' krijgen en 5 keer 'te rijk' (tenzij het _echt_ overduidelijk is), het is een beetje experimenteren
Als een motor eenmaal goed is afgesteld, blijf er dan af. Je kunt hooguit heel af en toe iets aan de hoofdnaald moeten draaien, bij erg wisselende weercondities, maar dit is zelden tot nooit nodig. Doet je motor het een keer niet, ga dan niet gelijk aan de naalden zitten draaien, maar controleer eerst al het andere. Zaken als of de gloeiplug nog goed is, of je gloeiplugstekker nog voldoende spanning levert, of er lucht in de brandstofleidingen zitten, enzovoort.
Bedenk je wel dat je brandstof voor ca. 15 tot 20 procent uit olie bestaat die onverbrand uit de uitlaat zal komen. Je motor en toestel zullen dus altijd vies en nat worden.
Voel na het vliegen aan je motor.. deze mag warm zijn, maar niet te warm. Simpele test is om er op te spugen (ja echt waar) en te kijken wat er gebeurd, als dat gelijk sissend weg is, is je motor te warm geworden. Als hij te warm wordt komt dat bij een trainer bijna altijd doordat de motor te arm staat.
Starten van de motor bij voorkeur niet met een startmotor, maar met een zogeheten 'chicken stick'. Die kun je kopen bij de winkel, maar bv. ook een stok met een stuk slang er omheen is prima. Doe het in elk geval NOOIT met je blote vingers. Verkijk je er niet op, zo'n motortje kan een HOOP schade aanrichten. Het kan je in het ergste geval zelfs vingers kosten.
Als je voelt dat hij ineens echt vast staat, blijf dan niet doorgaan met starten. WAarschijnlijk is hij dan verzopen en heb je last van een 'hydrolock'. Dat is ook de reden dat een startmotor niet de voorkeur heeft, met de hand voel je dat en kun je het probleem oplossen, met een startmotor kun je dan je motor kapot maken. Als ie verzopen is kun je 2 dingen doen, de plug er even uitschroevne en even op de kop een paar slingers aan de prop geven zodat de overtollige brandstof eruit kan via de plugopening, of de motor zo kantelen dat de brandstof er via de uitlaat uitkan.
De allerbeste methode is om naar een club te gaan en iemand te vragen of ie je wil helpen. Let zelf ook goed op wat die persoon doet, wil je blijven vliegen zul je toch zelf moeten leren hoe e.e.a. werkt. Stel vragen als je iets niet snapt.
Wil je perse niet naar een club dan heb je hierboven een leidraad. Bedenk je wel dat je motorafstelling waarschijnlijk niet zo belangrijk is dan, de kans is groot dat je al gecrashed bent voordat je motor de kans gehad heeft af te slaan...
Succes!