Motor start niet na lezen alle howto's en stickies

Chow

Forum veteraan
Ik heb een Turnigy 1/16 nitro buggy. Is m'n eerste nitro voor naast mijn heli's. Ik heb voor de aanschaf alle stickies gelezen. Tevens diverse youtube filmpjes bekeken (Squirrel) maar ik krijg de motor niet gestart.
Gisteren ben ik 4 uur bezig geweest. Ik heb in het begin inderdaad door onervarenheid de motor laten verzuipen maar dat had ik op gegeven moment wel door. Desondanks doet hij helemaal niks en op gegeven moment was de driver leeg.
Wederom youtube bekeken of ik het primen wel goed doe. En vandaag opnieuw geprobeerd. Motor ook eerst 10 minuten gefohned. Maar wederom doet hij helemaal niks. De brandstof loopt wel netjes naar de carb maar de motor geeft geen plofje. Helemaal niks. De gloeiplug lijkt het gewoon te doen verder. Verder heb ik ook niet aan de naalden gezeten. Ik ben inmiddels dus een beetje door mijn opties heen. Ik heb wel voor de zekerheid wat extra gloeipluggen besteld.
Zijn er nog andere dingen die ik mogelijkerwijs verkeerd doe?
 
- naalden al eens volledig eruit gedraaid, schoongemaakt en teruggedraait op de fabrieksinstelling?

- is de uitlaat vrij?
 
Okidoki. Hij is gestart. Na een halve minuut afgeslagen en nu start hij weer niet. Maar we zijn een stap verder :)
 
Plug er weer ff uit , droogtrekken en dan weer met plug erin proberen te starten proberen.

Lukt dat nog ff een kwart slagje armer en hij moet iig blijven lopen...
 
Na plug eruit en droogtrekken wil hij niet starten. Alsnog wat armer zetten dan?

**Edit**

Toeren lijken me wat hoog. Ik kon ze met trim niet lager krijgen..

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zit als het goed is een stelschroef IN de schuif (aan de kant waar de servo zit) en daarmee stel je het mengsel bij stationair af.
En dan zit er aan de andere kant van de carb meestal een schroef waarmee je de minimum opening van de gasklep mee afstelt. Vaak zit deze schroef een beetje "scheef" in de body geplaatst.

Hij loopt inderdaad een beetje hoog stationair, mag wel wat lager. Hij mag naar mijn gevoel voor inlopen wel een heel klein tikje vetter...
Zolang de auto niet rolt, geen probleem, maar het motortje word wel heter naarmate het stationair toerental hoger is...

Gefeliciteerd dat het gelukt is!

Groet, Bert
 
De opening is al zo klein als dat hij is ingesteld (+/- 1,5mm). Ik zou dan met de idle schroef het toerental kunnen verlagen maar kan ik dat niet beter na het inlopen doen?

Overigens heb ik na die halve minuut een druppel spuug erop gegooid voor de zekerheid maar die bleef nog netjes liggen.

**Edit**

Hier de idle

img0938b.jpg


En is dit de stelschroef die je bedoelt Bert?

img0937f.jpg
 
De passing is nog retestrak ennde compressie daarmee in verhouding torenhoog...

Dat ie nu dus al wat harder wil lopen is logisch , op het moment dat het motortje warm wordt en echt een beetje begint in te lopen loopt ie vanzelf terug omdat de compressie dat later in de slag pas opgebouwd gaat worden.

Zoals ie nu loopt zou ik ff kijken hoe de motor reageert als je gaat rijden , reageert ie te vlot op het gas ff een kwart slagje open en dan weer verder kijken.
 
Ok. In de tuin kan ik nu verder weinig doen. Er kwam al een buurman kijken naar de herrie. Ik heb hem dus schoongemaakt en wacht nu een mooie dag af met betere temperaturen voor het inlopen. Bedankt alvast voor de input. Ik ben blij dat hij het tenminste doet :) Mochten jullie nog meer tips hebben die ik straks op het veld kan gebruiken dan hoor ik die graag. Ik hou jullie dan op de hoogte in dit topic van mijn vorderingen. Vind het namelijk wel errug leuk :mrgreen:
 
De opening is al zo klein als dat hij is ingesteld (+/- 1,5mm). Ik zou dan met de idle schroef het toerental kunnen verlagen maar kan ik dat niet beter na het inlopen doen?

Overigens heb ik na die halve minuut een druppel spuug erop gegooid voor de zekerheid maar die bleef nog netjes liggen.

**Edit**

Hier de idle

img0938b.jpg

Deze schroef moet je hebben om de stationaire gasklep opening te verstellen, maar NIET om het stationaire mengsel rijker of armer te maken, en anderhalve mm is al heel erg veel voor een motortje van deze afmetingen. Mijn 10 cc motoren hebben nog geen mm gasopening voor stationair.

Aan de andere kant zit in het bewegende deel van de gasschuif ook een stelschroef, waarmee je het mengsel voor stationair afsteld. Linksom is rijker, rechtsom is armer.

Eerst voorzichtig beginnen stationair iets (echt maar héél iets) vetter te zetten door dat schroefje een graadje of tien à twintig linksom te draaien.

De kans is namelijk (na wat nadenken achteraf) erg groot, dat de hoofdnaald wel goed stond, maar deze "Idle mixture" naald niet.
Dan heb je nu de hoofdnaald ingedraaid om het stationaire mengsel goed te krijgen en dat betekent dat hij vol gas veel te schraal staat.

Groet, Bert
 
Ik ga even kijken of ik dat gat naar 1mm kan krijgen. Lukt niet met de servo gemonteerd op de 1 of andere manier. Alleen als ik de servo arm even loshaal.

**Edit**

Misschien maar even wachten hiermee tot ik die pistoolzender binnen heb. Anders blijf ik klooien. Wordt toch pestweer.
 

Voor alle duidelijkheid: de idle mixture schroef (lage naald) is op deze foto nét NIET zichtbaar, maar zit ACHTER het kogellinkje van de gasstang op de gasschuif, links onderaan op de foto. (je kunt .er op de foto toch nét een klein randje van zien)

Groet, Bert
 
Ik ben eruit. Snap ook wat je bedoelt. Zodra het mogelijk is ga ik stoeien. Ik snap e.e.a. nu beter dan gisteren ;)
 
Back
Top