motor stationair laten draaien wel of niet???

Beste forumleden,

Ik kreeg als tip dat motor stationair laten draaien niet goed was, want de moter wordt niet gekoeld nameijk.

Op de internet zie ik weer heel iets anders staan dat je bijvb 1 tank op stationair moet laten draaien?,

Wat is nou precies de bedoeling?

Als je het hele topic over WOT gelezen had......

De jongens die lopen te schreeuwen dat de motor te heet wordt praten totaal niet uit eigen ervaring.

Neem van mij aan dat het eerste tankje stationair wel degelijk goed is voor je motor.

Als je het hele topic over WOT gelezen had......

De jongens die lopen te schreeuwen dat de motor te heet wordt praten totaal niet uit eigen ervaring.

Neem van mij aan dat het eerste tankje stationair wel degelijk goed is voor je motor.

Heb me auto bij Pkracing gekocht,

En hun zeiden namelijk dat je NOOIT 1 hele tank stationair mag laten lopen...

Had 't gelezen ja, vandaar mijn vraag ivm verwarring.

Het stationair draaien wordt idd aanbevolen. Doe het ook altijd en dan de motor rijk zetten en beginnen rijden.

Ik begin mijn motoren wel iets eerder wat scherper te zetten dan ze aangeven op de wot methode, maar laat hem dan nog niet ver in toeren klimmen. Lang heel rijk rijden zou ook niet zo goed zijn (heb het dan wel over een os speed xzb :D).

Echt, neem van mij aan dat het stationair lopen geen schade geeft. Wekelijks sta ik aan de baan motoren te testen waar (helaas) ook een inloopprocedure bij hoort en beginnen we altijd met 1 of 2 tankjes stationair afhankelijk van hoe strak de passing van de zuiger is. Vanaf de eerste start tot het einde van de tank zie je de olie wat door de uitlaat naar buiten komt een zuivere kleur krijgen en als je er een IR thermometer bij houdt kan de temperatuur zo een 5 graden gezakt zijn. Een nieuwe motor stationair kan zo een 80 graden worden.

De eerst ruwheid van alle onderdelen is er na een tank vanaf waadoor je er meer belasting op kunt zetten met meer toeren door te gaan rijden. Dan moet je nog de nodige tankjes rijk gaan rijden.

En hun zeiden namelijk dat je NOOIT 1 hele tank stationair mag laten lopen...
dit wordt heel veel gezegd. ook bij mij in de winkel. maar je kan beter luisteren naar de mensen op dit forum dan 2 mensen die je iets verkopen. niet oom haat te zaaien. maar op een forum zijn er veel meer mensen die je tips kunnen geven dan in een winkel. dit geld overigens niet voor elke winkel

Mensen de dat roepen moeten ook uitleg over het waarom kunnen geven.
Dat doet men dus niet.....

Waarschijnlijk zegt men dit om te voorkomen dat een motornoob die de motor veel te arm heeft gesteld (al dan niet per ongeluk) meteen van volgas de auto de rest van de tank stationair laat draaien..
Dan heb je een hoop warmte, en die kan dan opeens niet meer weg omdat je hem stationair laat draaien (dus geen koellucht)

Een beetje dat soort perikelen.
Het zal vast te maken hebben met motoren die ze hebben moeten vervangen, of een regelmatig terugkerende ruzie aan de balie
Anders kan ik me vrij slecht voorstellen waarom iemand die iets van motoren weet dit voor zou schrijven...

Als de auto zodanig is afgesteld dat je stationair een groot probleem hebt, moet je echt nodig leren van iemand hoe dit wel moet..

Ik zag hier laatst in de buurt ook een knul van 12? Met een brandstofmotortje rijden, en ik kon het niet over mn hart halen..
Continu inhouden op volgas, geen rook, hoog snerpend geluid, en hij maar trekken aan dat gas..
Motor was ook met geen goed fatsoen aan te raken, alles in zijn buurt was bloedjeheet
Spul paar slagen rijker, en het ging vele malen beter
Maar als niemand zo'n knul dat verteld of laat zien...

Het stationair draaien wordt idd aanbevolen. Doe het ook altijd en dan de motor rijk zetten en beginnen rijden.

Ik begin mijn motoren wel iets eerder wat scherper te zetten dan ze aangeven op de wot methode, maar laat hem dan nog niet ver in toeren klimmen. Lang heel rijk rijden zou ook niet zo goed zijn (heb het dan wel over een os speed xzb :D).

Alles heeft een maar...
TE lang, TE rijk, alles waar TE voor staat is niet goed voor een motor
Je kan motoren ook stationair in laten lopen, dan is het aantal toeren weer van belang
WOT is niet de enigste methode, maar wel een goede
Let op met je eigen koers varen, het heeft een reden dat de methode is zoals hij is

Alles heeft een maar...

Vergeet ook niet dat dit ook nog eens afhankelijk van het type motor.
Voor een motor met veel klemming is het goed, voor motoren met minder klemming niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
het belangrijkste is dat je motor een goede temperatuur heeft, een motor laten inlopen met een veel te rijk mengsel zal de motor ook geen goede temperatuur halen een doet juist dan veel te veel slijtage. een een motor heeft niet zoo zeer rijwind nodig om te koelen, het wordt veel bepaald door de hoeveelheid mensel. te arm zal de motor veel te heet worden een dan mag je zooveel rijwind hebben als je maar wil.
een altijd goed voor verwarmen is ook zeer belangrijk. de mijne (rb) heeft nog altijd klemming, ik kan hem met de hand nog niet rond draaien en komt vast te zitten dat naa 6 liter.

Waarschijnlijk zegt men dit om te voorkomen dat een motornoob die de motor veel te arm heeft gesteld (al dan niet per ongeluk) meteen van volgas de auto de rest van de tank stationair laat draaien..
Dan heb je een hoop warmte, en die kan dan opeens niet meer weg omdat je hem stationair laat draaien (dus geen koellucht)

Uitgaande van de allereerste start mag je er van uit gaan dat de allergrootste n00b nog niet aan de naalden heeft gezeten en heeft die dat wel zal die de manual gelezen hebben en de factory settings (nogmaals) erin gezet hebben. Dan staat de motor al aan de rijke kant en zal langzaam vol lopen. Zelfs dan als je een verdere inloopproces volgt ga je niet in 1x vol gas.

Vergeet ook niet dat dit ook nog eens afhankelijk van het type motor.
Voor een motor met veel klemming is het goed, voor motoren met minder klemming niet.

Leg eens uit waarom niet? Wij hebben ondertussen al van alles gebrobeerd en weten ondertussen wel wat er speelt. Als je denkt dat op 1/10e van het toerental de zuiger bij 1 tankje al ingesleten is zit je fout.

het belangrijkste is dat je motor een goede temperatuur heeft, een motor laten inlopen met een veel te rijk mengsel zal de motor ook geen goede temperatuur halen een doet juist dan veel te veel slijtage. een een motor heeft niet zoo zeer rijwind nodig om te koelen, het wordt veel bepaald door de hoeveelheid mensel. te arm zal de motor veel te heet worden een dan mag je zooveel rijwind hebben als je maar wil.
een altijd goed voor verwarmen is ook zeer belangrijk. de mijne (rb) heeft nog altijd klemming, ik kan hem met de hand nog niet rond draaien en komt vast te zitten dat naa 6 liter.

Een rijk mengsel (=meer olie) of een brandstof met meer olie verlaagd de slijtage een heel stuk en dus verlengt het de levensduur een heel stuk ondanks dat de zuiger nog stroef in de bus kan lopen. Bij de eerste tankjes gebruiken wij extreem veel olie voor de inloop en we kunnen bij een strakke passing bijna direct op vol gas. De extreme smering zorgt voor een mindere interne wrijving en een betere afvoer van de warmte.
Maar inderdaad, motoren voorverwarmen is zeer goed en als je het niet doet is het verstandig om bij een koude start de motor langzaam op temperatuur te brengen. Met de telemetrie hebben we gezien dat dit proces wel 2 minuten kan duren voordat de motor stabiel op bedrijfstemperatuur is.

Een OS Speed is redelijk snel ingereden, dat duurt niet zo lang als bij een RTR motor of een motor met keiveel klemming. (Een alpha is ten opzichte van een OS zowat een ramp om de eerste keer aan te krijgen :p).

1 tankje stationair, 3 heel rijk en dan stilletjes armer en armer draaien, maar nog niet vol in toeren. Elk tankje gaat de temp dan ook ietsje omhoog.

Na 2 liter staat de motor hoe het moet. Heb er tot nu toe nog geen problemen mee ondervonden. Het duurt een liter of 4 voor de motor helemaal loskomt, maar vanaf 2 liter gaat hij al als de brandweer :).

Leg eens uit waarom niet? Wij hebben ondertussen al van alles gebrobeerd en weten ondertussen wel wat er speelt. Als je denkt dat op 1/10e van het toerental de zuiger bij 1 tankje al ingesleten is zit je fout.

Vandaar dat de USE motoren zo hard lopen :)

De temperatuur van de motoren tijdens stationair wordt voor een groot deel bepaald door de klemming. Inlopen doe je om de passing van de zuiger op de cilinder optimaal te krijgen, lees de klemming onder omstandigheden goed te krijgen. Warmte = uitzetting ;)

Laatst bewerkt door een moderator:

Echt, neem van mij aan dat het stationair lopen geen schade geeft. Wekelijks sta ik aan de baan motoren te testen waar (helaas) ook een inloopprocedure bij hoort en beginnen we altijd met 1 of 2 tankjes stationair afhankelijk van hoe strak de passing van de zuiger is. Vanaf de eerste start tot het einde van de tank zie je de olie wat door de uitlaat naar buiten komt een zuivere kleur krijgen en als je er een IR thermometer bij houdt kan de temperatuur zo een 5 graden gezakt zijn. Een nieuwe motor stationair kan zo een 80 graden worden.

De eerst ruwheid van alle onderdelen is er na een tank vanaf waadoor je er meer belasting op kunt zetten met meer toeren door te gaan rijden. Dan moet je nog de nodige tankjes rijk gaan rijden.

dit wordt heel veel gezegd. ook bij mij in de winkel. maar je kan beter luisteren naar de mensen op dit forum dan 2 mensen die je iets verkopen. niet oom haat te zaaien. maar op een forum zijn er veel meer mensen die je tips kunnen geven dan in een winkel. dit geld overigens niet voor elke winkel

Mensen de dat roepen moeten ook uitleg over het waarom kunnen geven.
Dat doet men dus niet.....

Een beetje dat soort perikelen.
Het zal vast te maken hebben met motoren die ze hebben moeten vervangen, of een regelmatig terugkerende ruzie aan de balie
Anders kan ik me vrij slecht voorstellen waarom iemand die iets van motoren weet dit voor zou schrijven...

Als de auto zodanig is afgesteld dat je stationair een groot probleem hebt, moet je echt nodig leren van iemand hoe dit wel moet..

Ik zag hier laatst in de buurt ook een knul van 12? Met een brandstofmotortje rijden, en ik kon het niet over mn hart halen..
Continu inhouden op volgas, geen rook, hoog snerpend geluid, en hij maar trekken aan dat gas..
Motor was ook met geen goed fatsoen aan te raken, alles in zijn buurt was bloedjeheet
Spul paar slagen rijker, en het ging vele malen beter
Maar als niemand zo'n knul dat verteld of laat zien...

Alles heeft een maar...
Je kan motoren ook stationair in laten lopen, dan is het aantal toeren weer van belang
WOT is niet de enigste methode, maar wel een goede
Let op met je eigen koers varen, het heeft een reden dat de methode is zoals hij is

Uitgaande van de allereerste start mag je er van uit gaan dat de allergrootste n00b nog niet aan de naalden heeft gezeten en heeft die dat wel zal die de manual gelezen hebben en de factory settings (nogmaals) erin gezet hebben. Dan staat de motor al aan de rijke kant en zal langzaam vol lopen. Zelfs dan als je een verdere inloopproces volgt ga je niet in 1x vol gas.

Een rijk mengsel (=meer olie) of een brandstof met meer olie verlaagd de slijtage een heel stuk en dus verlengt het de levensduur een heel stuk ondanks dat de zuiger nog stroef in de bus kan lopen. Bij de eerste tankjes gebruiken wij extreem veel olie voor de inloop en we kunnen bij een strakke passing bijna direct op vol gas. De extreme smering zorgt voor een mindere interne wrijving en een betere afvoer van de warmte.
Maar inderdaad, motoren voorverwarmen is zeer goed en als je het niet doet is het verstandig om bij een koude start de motor langzaam op temperatuur te brengen. Met de telemetrie hebben we gezien dat dit proces wel 2 minuten kan duren voordat de motor stabiel op bedrijfstemperatuur is.

Hmmm.... Ik vind 't wel raar dat er in de winkel dat wordt geadviseerd dan hier. Niet dat hier 't slechte info is.. Nee nee totaal niet, maar vind 't jammer dat 2 soorten van meningen zijn.

En 't is een Professioneel winkel ( Circuit ) dan zou je wel ander antwoord verwachten van hun.

Jammer van ze, gemis van ze.

Ik volg SOWIESO 't info wat hier mij wordt gegeven.

En ja, je kunt wel zeggen dat ik erom baal.

Maargoed..

Dankjewel jongens, om dit mogelijk te maken.

Dat wordt dus 2 tank op stationair laten draaien ! xD

Met alles, je moet soms wel eens een beetje doorvragen voor je het antwoord krijgt wat je wilt

Ik heb ook wel eens rare adviezen gekregen (in mijn ogen)
Na een stevige tijd doorzagen kreeg ik het werkelijke waarom, en niet het standaard 2 zinnen antwoord

Het zal gewoon met beginners te maken hebben, misschien mede omdat gevorderde rijders minder snel een winkel inlopen, en vaak al helemaal niet om advies te vragen..
Dat is meer wat de beginner doet

Toch is juist voor de gevorderde af en toe een bakkie koffie bij een zaak erg leerzaam
Zij zien immers vele motoren vertrekken, en vele motoren met problemen terugkomen
Als iemand weet wat je wel en niet moet doen, zou die info daar voorradig moeten zijn
Alleen ff kijken of degene die jij op dat moment getroffen hebt, ook werkelijk iemand met verstand van zaken is

Met alles, je moet soms wel eens een beetje doorvragen voor je het antwoord krijgt wat je wilt

Ik heb ook wel eens rare adviezen gekregen (in mijn ogen)
Na een stevige tijd doorzagen kreeg ik het werkelijke waarom, en niet het standaard 2 zinnen antwoord

Het zal gewoon met beginners te maken hebben, misschien mede omdat gevorderde rijders minder snel een winkel inlopen, en vaak al helemaal niet om advies te vragen..
Dat is meer wat de beginner doet

Toch is juist voor de gevorderde af en toe een bakkie koffie bij een zaak erg leerzaam
Zij zien immers vele motoren vertrekken, en vele motoren met problemen terugkomen
Als iemand weet wat je wel en niet moet doen, zou die info daar voorradig moeten zijn
Alleen ff kijken of degene die jij op dat moment getroffen hebt, ook werkelijk iemand met verstand van zaken is

Nee idd, je hebt ook gelijk hoor.

Klopt klopt, Ik kwam toen binnen de zaak binnen lopen... en 't was net alsof een kind vrij is in de snoepwinkel...

Ik zag zo veel dingen en toffe dingen, 't punt is.. toen ik binnen kwam zag ik heel mensen in de zaak, Die specifiek opzoek was naar iets bijvb ; wielen, elekmotertjes, aandrijfas etc etc ''.
Wat voor mij niet zo was. Iedereen in dat winkeltje had een bepaald doel waar ze naar op zoek zijn.

Vervolgens liep ik naar de bali en stond een heel normaal jongen die gewoon zijn werk deed.. '' VERKOPEN ''

Hij stond achter de kassa en verkocht spullen. Totdat ik vroeg dat ik me héél graag in wilt verdiepen in dit banche/hobby/ net hoe je 't wilt noemen.

Letterlijk.. Ja lettelijk iedereen in de winkel draaide zijn hoofd naar de kassa waar ik bij stond. 't leek wel 3 sec. doodstilte.. wat vervolgens weer iedereen voor zich uitkeek en verder ging waar hij of zij mee bezig was.

Het grappige is nog wel dat een man voor me was bij de kassa, die had 't de één en ander meegekregen.. die wenste mij 't beste.

De jongenman achter de kassa heeft netjes gezegd dat hij amper verstand van hed, en daarom een collega zou bijhalen om mij de desbetreffende informatie te geven.

+

Kopje koffie gekregen.

Uiteindelijk heb ik een buggy 1:8 4.6 (.28 ) gekozen wat me erg in de smaak viel.

( hier kreeg ik dus ook 't informatie van '' LAAT DE AUTO NOOIT STATIONAIR LATEN DRAAIEN '' )

Totdat na een dag opladen er blijkbaar een kortsluiting heeft plaatsgevonden tijdens 't monteren van accu ( Zender ).

Dus dinsdag ga ik weer terug naar de winkel kijken wat er daadwerkelijk aan de hand is. + wat uitleg over de 2.4 ghz bediening.

Bij mijn eerste 2 rtr motoren heb ik de wot methode toegepast en die motoren hebben altijd perfect gewerkt.

Zou het gewoon toepassen bij je motor, ongeacht wat de winkelier zegt.

Ik heb ook regelmatig in een winkel gezien dat de auto de eerste 1a2 minuten inlopen op de toonbank kreeg. Koper ziet dan hoe te starten, inloop proces wordt voorgedaan en klant gaat naar huis met een werkende auto. (q in p) voor wie zich afvragen welke winkel.

Back