motor stationair laten draaien wel of niet???

Vandaar dat de USE motoren zo hard lopen :)

De temperatuur van de motoren tijdens stationair wordt voor een groot deel bepaald door de klemming. Inlopen doe je om de passing van de zuiger op de cilinder optimaal te krijgen, lees de klemming onder omstandigheden goed te krijgen. Warmte = uitzetting ;)

Tja... dat heet ontwikkeling. Parallel daaraan ook andere motoren inlopen geeft dezelfde resultaten. En met resultaten bedoel ik niet de prestaties maar de zichtbare loopvlakken van alle onderdelen.

Overigens kan het echt geen kwaad om bij een lichte passing ook langer stationair te laten lopen, de zuiger slijt echt niet en juist door de lichtere passing zal ook de 1e ruwheid meer tijd nodig hebben om iets te vlakken.

Hmmm.... Ik vind 't wel raar dat er in de winkel dat wordt geadviseerd dan hier. Niet dat hier 't slechte info is.. Nee nee totaal niet, maar vind 't jammer dat 2 soorten van meningen zijn.

En 't is een Professioneel winkel ( Circuit ) dan zou je wel ander antwoord verwachten van hun.

Jammer van ze, gemis van ze.

Ik volg SOWIESO 't info wat hier mij wordt gegeven.

En ja, je kunt wel zeggen dat ik erom baal.

Het advies is niets mis mee, erbij vertellen dat het slecht is zonder een reden is alles mis mee, dat is onnodig bangmakerij. Sowieso als jij je gaat verdiepen in alle mogelijke inloopmethodes die op het net te vinden zijn raak je de weg kwijt, als je daartegen gaat kijken wat ze inhoudelijk doen komt het allemaal op hetzelfde neer: rijk en rustig beginnen en langzaam opbouwen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Overigens kan het echt geen kwaad om bij een lichte passing ook langer stationair te laten lopen, de zuiger slijt echt niet en juist door de lichtere passing zal ook de 1e ruwheid meer tijd nodig hebben om iets te vlakken.

Slecht advies Roelof, een motor met lichte passing haalt tijdens stationair de minimaal benodigde 80 graden niet. Gevolg is dat de passing (performance) slecht zal zijn. Uiteindelijk zal deze motor te snel zijn klemming gaan verliezen.

Zoals ik al aangaf, het zal per motor (en merk) verschillen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ach het hangt helemaal van de nauwkeurigheid van de motor af,
Ik heb bij perkins diesel motoren (50pk) in het werkplaatshandboek gezien dat de motor NIET mag worden ingedraaid omdat dat schade aan de motor geeft. Rustig op temperatuur laten komen en vol belasten was daar het advies.

Punt hier, de fabrikant geeft aan hoe in te lopen, lijkt me slim dit aan te houden omdat deze meer verstand van de passing/klemming van zijn motoren (hoort te hebben) heeft
 
Slecht advies Roelof, een motor met lichte passing haalt tijdens stationair de minimaal benodigde 80 graden niet. Gevolg is dat de passing (performance) slecht zal zijn. Uiteindelijk zal deze motor te snel zijn klemming gaan verliezen.

Zoals ik al aangaf, het zal per motor (en merk) verschillen.

Helemaal niet. Waarom denken mensen dat het 1e tankje al direct bepalend is voor de passing? Helemaal niet!
Alles wat het eerste tankje stationair moet doen is het stukje microscopisch kleine ruwheid op alle delen die in moeten lopen een beetje vlakken zodat het sterkte heeft opgebouwd.

Vergelijk het als een ruwe houten balk waar je met een flinke kracht een lat overheen schuift. De 2 delen zullen op de ruwe plekken in elkaar haken en bij elkaar de stukken eruit breken. Vlak je eerst de oppervlaktes kan je de 2 delen veel makkelijker met geweld over elkaar schuiven zonder dat de happen eruit vliegen.

Maar ja, heel kort samengevat: Als je rustig begint met een rijke afstelling en langzaam opbouwt komt het altijd wel goed.
 
Precies; de laatste zin van Roelof is het belangrijkst; wat je ook doet, die het rustig en met beleid. Weinig toeren en veel brandstof in het begin en dan kan je de rest naar eigen inzicht doen.
Als je maar zorgt dat de motor minstens één liter brandstof heeft verbruikt (of ca. 1 uur gelopen heeft) voordat je hem vol gaat belasten....
 
Verschilt zelfs wel eens tussen 2 motoren..

Ik heb een .55 (met zuigerveer) gehad, die heeft echt 3 tankjes stationair moeten lopen voor de temperatuur een beetje binnen de perken bleef
daarna zachtjes en nog steeds zo vet als een baggerschuit op toeren gebracht, en rustig gaan hooveren
Het duurde ongeveer 5 tot 10 liter voor het ding zich netjes af liet stellen
tot die tijd liep hij of heel rijk, met alle gevolgen van dien maar wel met een nette temperatuur,
Of hij liep netjes, maar het blok was niet aan te raken.

Die motor is overleden ivm een lager wat eruit spetterde ivm roest, de 2e motor was een compleet ander verhaal.
1 tank stationair, motor is continu op een prachtige temp gebleven
motor wilde ook meteen beter oppakken, en deze motor heb ik na 3 liter al redelijk goed kunnen zetten

Mijn punt: Luister naar de motor, die zegt zelf wel een beetje wat hij nodig heeft
niet te grote stappen, rustig proberen en niet overbelasten (zoals hierboven ook al werd gezegd)
 
Mijn punt: Luister naar de motor, die zegt zelf wel een beetje wat hij nodig heeft
niet te grote stappen, rustig proberen en niet overbelasten (zoals hierboven ook al werd gezegd)

Kan het niet beter verwoorden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan het niet beter verwoorden.

Precies; de laatste zin van Roelof is het belangrijkst; wat je ook doet, die het rustig en met beleid. Weinig toeren en veel brandstof in het begin en dan kan je de rest naar eigen inzicht doen.
Als je maar zorgt dat de motor minstens één liter brandstof heeft verbruikt (of ca. 1 uur gelopen heeft) voordat je hem vol gaat belasten....

Verschilt zelfs wel eens tussen 2 motoren..

Ik heb een .55 (met zuigerveer) gehad, die heeft echt 3 tankjes stationair moeten lopen voor de temperatuur een beetje binnen de perken bleef
daarna zachtjes en nog steeds zo vet als een baggerschuit op toeren gebracht, en rustig gaan hooveren
Het duurde ongeveer 5 tot 10 liter voor het ding zich netjes af liet stellen
tot die tijd liep hij of heel rijk, met alle gevolgen van dien maar wel met een nette temperatuur,
Of hij liep netjes, maar het blok was niet aan te raken.

Die motor is overleden ivm een lager wat eruit spetterde ivm roest, de 2e motor was een compleet ander verhaal.
1 tank stationair, motor is continu op een prachtige temp gebleven
motor wilde ook meteen beter oppakken, en deze motor heb ik na 3 liter al redelijk goed kunnen zetten

Mijn punt: Luister naar de motor, die zegt zelf wel een beetje wat hij nodig heeft
niet te grote stappen, rustig proberen en niet overbelasten (zoals hierboven ook al werd gezegd)


Nee dat klopt ook.

Maar hoe zit 't precies met de pk's?, Of hoe denken jullie erover?,

Kijk, ik heb nu namelijk een .28, stel dat ik een .30 pak, kan 't zo zijn dat een .28 blok meer pk heeft dan een .30 blok?, of juist een .25 ?,


Hoe zit dat precies?, Waar moet je naar kijken?, Koppen / kracht

Hoor 't graag.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit hangt af van je brandstof, cilinderinhoud, lagers, poorten etc etc etc

brandstof scheelt erg veel
Vroegah hadden ze wonderolie, die was redelijk dik
Daar loopt zo'n ding weer anders op als wanneer een dunne olie gebruikt is
Heb je oude nitro, of een blik wat lang open heeft gestaan, zit er vocht in de brandstof en heb je kans dat het boeltje verroest intern, waardoor de performance ook weer achteruit gaat

Alles is op te voeren, dus de mogelijkheid bestaat dat de ene .28 meer levert dan de andere .28

Maar daarbij moet ook even naar de rest gekeken worden..
net als bij "echte" auto's..
Een hoog aantal pk's is leuk, maar de auto met een wat lager pk, maar dan verdeelt over een groot toerengebied heeft een grotere kans om de sprint te winnen
kortom, jouw blok kan best 3 pk leveren, maar grote kans dat de man met 2 pk de race wint omdat het vermogen veel vloeiender vrijkomt
 
In een simpele rekensom is PK gerelateerd aan koppel x toeren

Toeren is beperkt aan de timingen en de optimalisatie van de uitlaat. Koppel is een samenspel van de slag van de motor en hoeveelheid mengsel.

PK is simpel te bepalen uit een gedefinieerde tabel of een theoretische formule op basis van het geschatte toerenbereik en het opgebouwde koppel maar meestal zijn het opgeleukte cijfers om de concurent voor te zijn.

En ja, opvoertechnieken die bij broemmers toegepast worden kunnen ook op deze motoren toegepast worden, je hebt alleen meer mogelijkheden op de inlaat waar bij een brommer de onderrand van de zuiger voor opening en sluiting tegelijk bepalend is en bij onze motoren de krukas waar je geheel onafhankelijk de opening en de sluiting kan bepalen.

Bij nitromotoren moet je niet op getallen uit gaan maar op de grbruikerservaringen en ja, een overkill motor zorgt altijd voor betere merkbare prestaties.
 
Back
Top