Motor stopt in volle vlucht

Hallo iedereen.
De motor van trex 450 viel uit , zonder reden , in volle vlucht ( na +- 2min) .
Natuurlijk met een onzachte landing als gevolg.
Gelukkig vloog ik niet te hoog en was het gras hoog.
Dus geen schade.
Eigenaardig genoeg kon ik direkt daarna zonder storing verder vliegen ???
Heeft iemand een idee wat de reden zou kunnen zijn?
Volgens mij de BEC die uit en aanslaat en de receiver reset.
Aan de bedrading en de servo's is niets te zien.

Mijn set-up:
trex 450se
kontronik 40-16-8 regelaar
scorpion 2210-8 motor
futaba fasst 8 kanaal ontvanger en zender (8FG)

Vraag is natuurlijk of hij dat nog gaat doen?
Patrick
 
Heb dit ook al eens aan de hand gehad, wel met vliegtuig. In volle vlucht opeens motor uit, maar als je dan gas terug nam, trok ie weer aan.
Dacht dat het aan de regelaar lag, want motor werkt volgens mij wel goed.
't Is gelukkig bij die ene keer gebleven.
 
- warmte
kan de regelaar, motor en accu hun warmte goed genoeg kwijt?

- capaciteit
kan de accu de gevraagde piekstromen bijsloffen,
of moet ie er (te) hard voor werken?
Motor bloedheet na iedere vlucht?
Brand jeje vingers aan de regelaar?

- vocht
regen, mist? Vocht tussen de fets gaat de regelaar
(aansturing /software) erg gek van doen.

- soepel
Gangbare servo's, werkt alles soepel, geen blokkade?
Een blokkerende (digitaal) servo trekt zo je BEC onderuit.
 
Laatst bewerkt:
statische oplading riem in staardbuis?
met kleine hoeveel heden heb je met 2.4Gh geen problemen
met grote hoeveelheden echter ook

grafiet spray gebruiken en of buis aarden door een kabel verbinding te maken tussen motorsteun en staardbuis

kan de oplossing zijn hoeft niet
ik ga er dan vanuit dat de temperaturen van regelaar lipos en motor normaal zijn

gr hub
 
Hallo,

- warmte
kan de regelaar, motor en accu hun warmte goed genoeg kwijt? Ja , perfekt

- capaciteit
kan de accu de gevraagde piekstromen bijsloffen,
of moet ie er (te) hard voor werken? Was een 2200 nano 45-90C! blijft ijskoud
Motor bloedheet na iedere vlucht? +- 40° gemeten
Brand jeje vingers aan de regelaar? neen idem gemeten

- vocht
regen, mist? Vocht tussen de fets gaat de regelaar
(aansturing /software) erg gek van doen.Was gisteren een prachtige droge dag

- soepel
Gangbare servo's, werkt alles soepel, geen blokkade?
Een blokkerende (digitaal) servo trekt zo je BEC onderuit. Ik dacht dat ook maar alle 65-mg's lopen soepel.
Direkt erna nog 3 min perfekt gevlogen.Lichte 3D.
Voor mij een raadsel.

Ik heb een systeem gemaakt dat de taibuis met de riem kortsluit, dus normaal gezien heb ik geen elctrostatische spanning meer ( behalve die van de rotorbladen dan ).
Er blijft volgens mij alleen de 5V BEC in de kontronik over die even flest en de receiver resette.
Normaal gezien is kontronik toch geen rommel , maar alles kan kapot.
 
Laatst bewerkt:
Toch denk ik dat je het in de BEC moet zoeken...

Is nl ook wel een bekend euvel, alleen heeft lang niet iedereen er last van.

Test: Hooveren, en de servo's zoveel bewegen als je durft. Is de regelaar dan bloedheet (of stopt hij er ondertussen mee) weet je dat je het hierin moet zoeken.

Of je hebt een draadbreuk, en die zijn lastiger op te sporen
 
Hee Patrick,

Ik ben zelf niet bekend met de Futaba 2.4 systemen, maar er zijn systemen zoals Spektrum die ontvangst storingen tijdens gebruik laten zien door bijvoorbeeld een knipperend ledje op de ontvanger. Heeft Futaba ook zoiets? Dan kun je die storingsmelding komende tijd in ieder geval eens in de gaten houden, mocht je regelmatig storingen tegen komen, kun je in die richting verder zoeken.

Heb je al gekeken wat de spanning van de LiPo tijdens belasting doet?
 
Klinkt bekend in de oren.
Identiek hetzelfde voorgehad. De ESC wou ook niet meer deftig initialiseren na dat voorval.
Toen heb ik alle connectoren nog eens losgemaakt en grondig gereinigd.
Nadien nooit meer problemen gehad.

Check eens of je ESC normaal initialiseert bij heropstart.
 
Motortiming niet goed en een "misfire" waardoor de regelaar in beveiliging sprong?

Ervaring bij diverse clubleden heeft geleerd dat het toch een warmteprobleem van de regelaar is of onvoldoende capaciteit van de BEC van de regelaar. Chinezen zeggen wel dat de ESC een 3A kan leveren maar bedoelen meestal 1,5A en hopen op niet teveel pieken. ;) Mijn suggestie is om een aparte 3A BEC te gaan gebruiken. Bijkomend voordeel daarvan is dat als je regelaar er wel een keer mee stopt, je in ieder geval nog enige mogelijkheid tot besturing op auto-rotatie hebt.
 
Als je dit nog een keer krijgt, kijk dan naar de led van de regelaar. Die knippert dan namelijk in een bepaalde volgorde zodat je via de handleiding kunt achterhalen waarom hij zich uitschakelde.
 
Back
Top