motor(tje) ipv servo op rudderstick ?

Mannen,

Even een vraag mbt aansturing van een motortje.

Van een kennis heb ik een tank gekregen om op te knappen. Nu wil ik een klein motortje aansturen middels de rudder stick (mode2) om via een tandwielsysteem de toren van de tank naar links en naar rechts te laten draaien.

Is dit een kwestie van een micro regelaar (de ook reversed aan kan) tussen de ontvanger en motor? Of is het gecompliceerder?

Bvd,
DirkJan

Laatst bewerkt door een moderator:
Is een mogelijkheid.
Je zou ook een 360 graden servo kunnen gebruiken, of zelf een servo ombouwen.
Daarnaast kon je ooit bij Conrad ook de servo-electronica apart kopen (die dan als een soort snelheidsregelaar werkt) en zijn er ook schakelaars die je via je ontvanger kunt laten schakelen.

Is een mogelijkheid.
Je zou ook een 360 graden servo kunnen gebruiken, of zelf een servo ombouwen.
Daarnaast kon je ooit bij Conrad ook de servo-electronica apart kopen (die dan als een soort snelheidsregelaar werkt) en zijn er ook schakelaars die je via je ontvanger kunt laten schakelen.

Ok Thx ! ergens een voorbeeld van zo'n schakelaar ?

Handig om te weten dat er zulke schakelaars bestaan.

Dan ga ik toch voor de optie met de micro regelaar (omdat ik de motor en het tandwiel systeem al heb)

Thx voor de reactie en het opzoeken.

Een 360 graden servo is een regelaar en motor in 1. Gewoon een tandwieltje erop zetten, stekker in de ontvanger en je bent klaar.

Een 360 graden servo wordt ook wel "continuous rotation servo" genoemd.
Oftewel: zolang jij de stick naar rechts houdt, blijft de servo ook naar rechts draaien. (en vice versa) Eigenlijk is het gewoon een motortje dat je rechtstreeks via pwm kunt aansturen. Wordt ook veel gebruikt als aandrijfmotortje voor kleine robots.
De servo waar ik naar linkte legt bij "volgas" 60 graden af in 0,16 seconden, oftewel ongeveer 1 omwenteling per seconde. En hoeveel omwentelingen de motor moet maken om jouw koepel 1x rond te laten gaan is dan geheel afhankelijk van de grootte van het tandwiel wat je op de servo monteert.

Ah duidelijk!

Ik dacht dat de 360 graden servo één slag van 360 graden maakte, net als een normale servo een slag van 60 graden maakt.

"continuous rotation servo" is idd een betere naam. Weer wat geleerd
Thx!

Back