Motor ulises boot

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Numisdy, 31 jan 2023.

  1. Numisdy

    Numisdy

    Lid geworden:
    25 jan 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Dendermonde
    Ben begonnen aan mijn eerste boot dus nog veel vragen...
    Welke motor moet ik kiezen om in te bouwen
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Hangt van je model en de grootte van je boot af :)
    Maak een bouwverslag aan in " bouwverslagen "
    Geef wat meer info en foto's en de tips zullen wel volgen.


    alvast succes met je eerste boot
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ik zou eerst de romp gaan beplanken en de schroefas met askoker erin leggen. Hopelijk staat op de tekening de lengte van de askoker. Kijk ook hoeveel ruimte je nodig hebt voor de accu. En dan zul je de keuze moeten maken op welk voltage je wilt varen. Wil je met de boot gaan varen/slepen? Ook dat heeft invloed op de keuze van de motor. Kies in ieder geval een motor met een relatief laag toerental. 6.000 is hoog genoeg. Probeer een accutype te kiezen dat in het schip kan blijven om te laden. Een laadplug is wel verdekt in te bouwen. Evenals een aan/uit schakelaar. En houd rekening met toegankelijkheid van onderdelen waaraan onderhoud gepleegd moet worden. Lees zoveel mogelijk bouwverslagen en noteer voor jezelf wat nuttig is. En zoals Marc al aangeeft start een bouwverslag. Mijn ervaring is dat het structuur aanbrengt in je werkzaamheden, er wordt op gereageerd met advies (en ook wel kritiek), maar daar kun je je voordeel mee doen. En voor later is het ook leuk, als verhaal bij je schip.
    Wat ook inzicht geeft is de inhoud van de bouwdoos te sorteren aan de hand van de onderdelenlijst. Gaat alles een keer door je handen en het scheelt later zoeken. Gelijk zie je of je gereedschap hebt voor de bewerking. En stel je model samen op een stevige bouwplank. Dat voorkomt scheef trekken van de romp. Hieronder een link naar het bouwverslag van mijn laatste scheepje. Ongetwijfeld kom je bruikbare dingen tegen. En zoek eens op Google of er van jouw model bouwverslagen zijn. (Baubericht Ulises geeft een aantal hits). Succes ermee! Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
    Numisdy en Gerrit-Jan vinden dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb nog even in de zoekslagen gekeken. Deze zie link sprak mij het meest aan.
    https://www.modellbauforum-koeln.de/index.php?thread/3023-rc-bergungsschlepper-ulises-holz-1-30/
    Toch een paar opmerkingen. Zelf zou ik bij het beplanken geen spijkertjes gebruiken en tussen motor en schroefas een dubbele kruiskoppeling zetten. Inmiddels het bouwverslag geheel doorgelezen. Helaas stopt het verslag omdat de goede man niet de moeite op kon brengen om het schip af te bouwen. Dus einde verslag met een half afgemaakt schip. Toch zit er wel nuttige info in. Je ziet ook dat de schroef te dicht bij de achtersteven zit. Zorg voor voldoende ruimte daar. Om even op je eerste vraag terug te komen, hieronder een link naar een zuinige kwaliteitsmotor op 12 Volt. Geen idee wat daar aan porto bijkomt. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Als koppeling tussen motor en schroefas zou je eerst als proef een stuk(je) rubber of siliconenslang kunnen gebruiken. Gr. Klaas.
    https://www.hobby-lobby-modellbau.c....html/XTCsid/d60adf0328a1410ecf98dd3e61360b62
     
    Laatst bewerkt: 6 feb 2023
  5. Numisdy

    Numisdy

    Lid geworden:
    25 jan 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Dendermonde
  6. Numisdy

    Numisdy

    Lid geworden:
    25 jan 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Dendermonde
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Misschien een beetje overbodig, maar schuur wel de zwarte asresten van het laseren weg. En schuur de kopse einden van de spanten strokend, opdat de huidplanken over de volle breedte van het spant "dragen". Dat geeft een betere lijmverbinding en voorkomt knikken op een spant. En waar is je bouwplank (met een rechte lijn, om de kiel in het gelid te houden)? Dat voorkomt dat later de boel scheef staat en je romp niet symmetrisch wordt. Klinkt allemaal een beetje belerend, maar later heb je er profijt van. Bij één van mijn modellen heb ik de romp niet goed in het gelid gezet eer ik het dek erin lijmde. Resultaat een slag in de romp (Achtersteven verdraaid t.o.v. de voorsteven). Een ander valt het niet op, maar ik kan me er na 46+ jaren nog steeds aan storen. Maar je ziet model in je schip komen en het is altijd een fijn gevoel om iets onder je handen te zien groeien. Succes verder! Zie dat je inmiddels een bouwverslag hebt geopend. Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  8. Numisdy

    Numisdy

    Lid geworden:
    25 jan 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Dendermonde
    Dank je voor de tip en idd los beginnen bouwen zonder bouwplank maar dat wou ik nu wel alvorens te beplanken
     
  9. Numisdy

    Numisdy

    Lid geworden:
    25 jan 2023
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Dendermonde
    Idd en ga alle vragen en foto's in bouwverslag plaatsen
     
    Marc w vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gaan we lekker in het bouwverslag verder. En zelf kun je (ook na jaren) nog dingen in je bouwverslag aanpassen. En zelfs ongewenste reacties verwijderen. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina