Motor valt uit

hallo allemaal,

ik was gisteren aan het vliegen met mijn dragonus 450 tot ineens de motor stil viel, ik probeerde er nog een autorotatie landing van te maken maar dat lukte niet, het rotortoerental nam al erg snel af. de heli kwam dus in een soort van vrije val naar beneden vallen met als resultaat dat het hele frame/chassis verbogen is.
de motor viel uit terwijl ik aan het hoveren was op ongeveer 60-70% gas. ook begon de regelaar tijdens het vallen te piepen (dezelfde pieptonen als je de accu aansluit).
thuis even de boel goed bekeken en kon eigenlijk niks aparts vinden, er zat nog ca. 3,8 volt per cel in de lipo en de motor en regelaar werkten allebei nog.
weet iemand misschien ook waarom de motor uitviel? ik wil de setup namenlijk in een andere heli zetten maar dan wil ik niet het risico lopen dat de motor weer uitvalt.
de gebruikte motor is een turnigy typhoon 3450 kv i.c.m. een turnigy plush 40A regelaar,

Groeten,
Sam

als hij dezelfde piepjes gaf als bij het aansluiten van de accu, heb je waarschijnlijk een los contact gehad. waardoor de regelaar opnieuw is opgestart.

mvg Hans

Klinkt als een over verhittings beveiliging die erin klapte.
Blijft je ESC koel bij het vliegen, en houd je kwa ampere wat ruimte over?

qua amperes zat ik wel goed denk ik, ik was namenlijk gewoon rustig aan het hoveren op het moment dat hij uitviel,
ik heb eerder die vlucht wel wat meer (80-100%) gas gegeven en ik had de canopy er ook voor het eerst op, misschien dat de esc hierdoor niet genoeg koeling (van de rotor) kreeg?

60 a 70 %, als dit het werkelijke percentage gas (throttle curve?) van de motor is, is dit wat aan de lage kant. Een brushless heeft nl de neiging bij een te laag toerental een beetje warm te lopen, zowel motor als esc worden er heet van. Wil je toch een lager toerental, kun je beter een motortandwiel met minder tandjes proberen.

Maar dit kun je niet meer testen, gok ik zo

En vergis je niet in hooveren, dit is (gekke dingen als constant pitch pumpen en zwaar 3d even niet meegeteld) een van de zwaardere dingen voor een heli.
Gewoon snoeihard rondvliegen kan best minder belastend voor motor en esc zijn dan gewoon rustig een beetje hooveren.

ook de bec van veel regelaars kan wat op het randje zitten, in mijn V2 werd mn regelaar snoeiheet als ik de BEC van de regelaar inschakelde.
Sinds ik een losse bec heb, blijft hij gewoon koel

Misschien heeft de combo je de das omgedaan.

Probeer of de motor nog wil starten met deze esc, kijk of hij nog op wil pakken.
Wel even opletten dat je hem vastzet, en geen dingen aan laat drijven.

Succes!

Back