Motor vast maken met 3 graden

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door flyer37, 13 mei 2020.

  1. flyer37

    flyer37

    Lid geworden:
    17 mei 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zaandam
    Ik begreep ergens uit een videotje dat men de motor niet precies recht moet plaatsen, maar met 3 graden hoek verschil in de romp moet vastmaken. Als de propellor met de klok meedraait dan moet het 3 graden naar rechts geplaatst worden en andersom moet het 3 graden naar links geplaatst worden. Hoezo is dit, kan iemand mij uitleggen waarom dit zo is? Wat kunnen de gevolgen daarvan als je de motor recht vooruit plaatst?
     
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Als de motor linksom draait wil het toestel rechtsom, om dit te compenseren wordt de motor ietsje schuin geplaatst. Alleen hoeveel is erg afhankelijk van het toestel ontwerp, de ene heeft meer nodig dan het andere.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het komt door de werveling van de prop, die wervelt om de romp heen en drukt dan tegen 1 kant van het kielvlak.
    Om dat te compenseren heb je zijwaarstelling.
    Sommige vliegers, vooral wedtrijdvliegers in de USA, zetten de motor gewoon recht en zetten dan een mix in hun zender die meeloopt net het gas.
    Dus dan stueren ze het richtingroer en soms ook hoogteroer (domp) naar gelang van de stand van het gas.

    GJ
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik doe dat niet met het richtingsroer, maar bij een aantal kisten wel met het hoogteroer, maar dat is nog niet zo simpel, want daar moet een tijdsvertraging bij in die best wel lang kan zijn (meerdere seconden) en verschillend voor gas bij en gas terug.
    Doe je het goed, dan heb je een kist die als een streep rechtdoor gaat, doe je het fout, dan heb je een kist die heel raar gaat dolfijnen als je gas geeft of terugneemt.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Stueren, je begint nu al een Duits accent aan te leggen ;)
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Haha, ook best lastig, duits hier in de winkels, engels met mijn vriendin, nederlands met mensen op whattsapp en aan de telefoon.
    En als ik 30 minuten rij dan kan ik in het Luxemburgs of Frans verder...

    GJ
     
  7. flyer37

    flyer37

    Lid geworden:
    17 mei 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zaandam
    Oke duidelijk, in de video legt men uit dat het bij deze model 3 graden moet. Ik ga dit uitproberen.
     
  8. flyer37

    flyer37

    Lid geworden:
    17 mei 2013
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zaandam
    Maar stel je voor ik plaats de motor gewoon recht vooruit zal het dan heel gek doen? Ik bedoel zal het dan meer op en neer gaan of naar links of rechts willen rollen?
     
  9. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Je krijgt een toestel wat minder stabiel vliegt.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, het gaat niet om het rollen, hij gaat schuin (krabbend) vliegen, beetje also je steeds wat richtingroer blijft geven.
    Vliegt niet lekker en in theorie ook meer kans op overtrekken.
    En wat zeggen ze over motordomp, want dat moet ook.

    GJ
     

Deel Deze Pagina