Motor vast zetten/uitlijnen...

Hi,

ik heb een probleem dat als ik weinig gas geef de motor gaat schudden
hij staat nog los op rubber plaatjes die weer op een los plankje liggen dat weer in de romp ligt...
ik durf de motor nog niet vast te schroeven want als het fout doe he...:eek:
Als ik meer gas geef(>40%) dan wordt het geluid ook minder en dan trilt ie alleen nog. Ik weet gewoon niet hoe ik de motor zo optimaal mogelijk kan laten lopen (dat ie niet heel erg aanloopt in de schroefas koker ofzo) en de kardankoppeling en schroefas lijkt ook wat te zwengelen maar hij lijkt zeer recht....
hier nog wat foto's: (zijn misschien wat slecht maar ze zijn sterk verkleint...)

IMG_7594.jpg

Hij lijkt hier wel scheef maar ik hield de boot een beetje schuin...(hij zit nog niet vast hea..)
IMG_7595.jpg

een van achteren gefotografeerd
IMG_7600.jpg

nog een keer nu draaiend...
IMG_7603.jpg

en nog een keer zoals ie hoort...(recht)

P.S. Ik zal ff proberen om een filmpje te maken.

Laatst bewerkt:
Mr Haan

Zelf gebruik ik altijd twee kardankoppelingen.

Omdat er in een kardan een vertraging en een versnelling zit.
Bijna niet waarneembaar maar het is er wel.

En met twee mag het best wel wat scheef zitten.

Gr Martin.

Mr Haan

Gr Martin.
Lees u eens je prive berichten aub
Mijn vraag was of dat u ook last heb met die centrifugaalschakelaar van de hobbymat
mvg
Frederik

Mr Haan

Gr Martin.

maar dan moet het wel een wat krote zijn zoveel ruimte is er niet meer achter de motor... als ik de accu naar voren doe wordt et een soort water schep... en ziet het er niet meer uit (zo helt ie dan over)

maar hoe zouden jullie het oplossen? Ik had hem eerst op schoefjes (m2) staat direct op de bodum maar dat was niks (je kon wel wat stellen maar de schoefkoppen dingen zaten aan de onderkant.(niet handig dus)

Laatst bewerkt:
Mr. Haan,

komt het schudden misschien JUIST omdat de motor los staat?
Wanneer je de motor vast houdt tijdens het draaien (bij weinig toeren) schud die dan nog?
Zo ja, dan is de uitlijning niet perfect. Kan een boel oorzaken hebben.
Zo nee, dan is dat niet het geval en zou je de motor kunnen vastzetten.

Heb je een (grote) Ampere meter? Zo ja: zet die dan tussen de motor en de regelaar. Nu kun je de motor zo neerzetten dat de stroomopname het kleinst is. De motor loopt dan het beste.

Succes,

Wim

Let wel op het stroombereik!

Een modelmotor wil (vooral bij aanlopen en wisselen van draairichting) nog wel behoorlijk wat stroom opnemen!
10 Ampere heb je zo te pakken.

Wim

Aah, bedankt voor de tip er liggen nog genoeg multimeters dus dat zal ik is proberen

Waarom toch in godsnaam zo moeilijk doen over het uitlijnen motor:confused:
Je doed gewoon twee hoeklijntjes over de koppeling (langs)
Vastzetten met een tirewrab heet zo,n ding geloof ik ik noem het kabelbinder
En walla je koppeling staat stijf :mrgreen:
Motor vast zetten en klaar is kees
mvg
Frederik:D :D

hallo

als een koppeling slingert heeft dat twee mogelijkheden
of de as is krom en dat krijg je haast niet meer recht
of het gat van de koppeling is te groot voor de as
een as van 2.3 moet een koppeling hebben van 2.3 en niet een koppeling van 3 mm
als je het inbus bout je dieper moet draaien dan de buitenkant van de koppeling is er iets verkeerd
normaal zit het boutje gelijk met de koppeling als het vast zit
dit wel zonder dat je een platte kant aan de as hebt gevijlt wat normaal wel aangeraden wordt
zoek functie gebruiken ik heb reeds er iets over gepost hoe je de as moet invijlen want vele doen het verkeerd
motorkoppeling.jpg

de ampere meter gebruik ik altijd om een motor uit te lijnen maar frederik zijn optie os ook, goed al zou ik het alleen maar gebruiken voor traag lopende motoren
onder de motor steun wat tec7 en de zaak fixeren met in twee gebroken was spelden tot de tec 7 is uitgehard
daarna de spelden weg halen en je motor staat meteen op rubber zonder dat je der nog eens speciaal rubbertjes moet onder zetten
moet de motor er uit met een mesje de tec7 door snijden en je kan de motor er zo uithalen

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Back