Motor voor een zwever

Hallo iedereen,

ik had een vraagje, we hebben een zwever van ruim 3 meter spanwijdte.
Mijn vader en ik dachten: we zetten er een motor op alleen onze vraag is welke motor? Het toestel heeft als eindgewicht ongeveer 1800 gram en we hebben een motor gezien alleen de vraag is: is dit wel de goede motor?
Hier zijn de gegevens:

Rpm(Kv): 5000Rpm/V
Max Currect: 25A
Recommended Input Voltage: 6 - 18 Volt
Max Eff: 96%
Weight: 35g (Motor only)
Total Length: 40.1mm (Motor and Shaft)
Motor Body Diameter: 27.8mm
Shaft Diameter: 2.26mm(Front)
Shaft Length: 13.9mm

Alvast bedankt
Groeten Nick

Laatst bewerkt:
Hai Nick.
Dat motortje gaat het zeker niet trekken in ieder geval.
Ik zou een stuk groter kiezen..
Heb je nog wat meer info?
welk vliegtuig is het?
Wat is je budget?
Heb je al accu's, lader, enz? (lipo?)

Hallo Sietse,

de zwever is een eigen ontwerp. Mijn vader heeft de ( polyester)romp op een beurs gekocht en daarna een stel vleugels uit polystrereen laten snijden. Dit alles is al een paar jaar oud maar omdat mijn vader en ik zins kort weer aan modelbouw zijn begonnen willen we deze zwever graag afmaken.
We hebben er verder nog niets voor, behalve de zender enz. en het budget moeten we maar bekijken als we weten wat er precies in hoort.

Als we weten welke motor, regelaar enz erin moet dan kunnen we eens kijken wat het gaat kosten en waar we de spullen gaan kopen. We willen het wel graag goed voor elkaar hebben, dus liever iets meer dan iets minder...
Ik hoop dat je hier voldoende info aan hebt.

Groeten Nick (en zijn vader..).

om te beginnen, het toerental is veeeeeeel te hoog
je mag zo rond de 800 - 1000 tr/volt nemen.
ik zou op 4 lipo's vliegen.
de motor die je nu heeft is dus niet geschikt ( vlg mijn mening natuurlijk )

om te beginnen, het toerental is veeeeeeel te hoog
je mag zo rond de 800 - 1000 tr/volt nemen.
ik zou op 4 lipo's vliegen.
de motor die je nu heeft is dus niet geschikt ( vlg mijn mening natuurlijk )

Dank voor de reactie, maar welke motor is dan wel geschikt ??
Heb je misschien een merk met gegevens e.d. voor ons, is wat makkelijker zoeken...

Is dit dan misschien wat?
  • Rpm(Kv): 1000Rpm/V
  • Max Currect: 23A
  • Recommended Input Voltage: 6 -18 Volt
  • Max Eff: 98%
  • Weight: 52g (Motor only)
  • Total Length: 45.5mm (Motor and Shaft)
  • Motor Body Diameter: 25.9mm
  • Shaft Diameter: 2.26mm(Front)
  • Shaft Length: 13mm
groeten Nick.

Laatst bewerkt:
je moet er eerst vanuitgaan, welke motor kan ik inbouwen ,ik bedoel de diameter , daarna kan men kiezen .

Het is een vrij brede stompe neus, dus iedere motor is wel passend te krijgen.
Even voor de duidelijkheid.. er zit nu nog niets in, de neus moet nog worden aangepast voor een motor.

Groeten Nick.

Hoi Rick

Je moet denken aan een veel zwaardere motor.
Kijk even in de database voor elektrozwevers: database-setups-elektrozwevers

daar zie je dat een zweefvliegtuig van ong 1800 gram een motor nodig heeft tussen de 120 en de 150 gram.
Je kan nu kiezen of je voor de 'merken' moteren wilt gaan of voor de china replica's die het ook prima doen.
Als je in china wilt bestellen kan je van de database uitgaande voor jouw vliegtuig zo'n setup kopen:
motor: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 35-42C 1100kv Brushless Outrunner (Eq: 2820) $24.95)
Hele simpele regelaar: Hobbycity Online R/C Hobby Store : SuperSimple 50A ESC $12.60
en dan moet je nog een accu er bij kopen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Jan-Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
Een zwever van deze grootte is gewoon niet zo gemakkelijk. De motoren die je voorsteld zijn het volgens mij niet zo geschikt. Verder wat voor soort zwever is het? Een hotliner moet een heel andere motorisering hebben dan een rustig vliegende thermiekzwever.

Ik vloog een Elipsoid (een thermiekzwever), 2.80 span, 1.6 kilo zwaar en die ging goed naar boven met een Robbe pro 330-6 op 8 cellen met een 11x6 propellor bij 8500 toeren. Motorloop op rode Sanyo's 1700 twee minuten. Ik schat zelf dat er zo'n 350 watt liep. Komt neer op 44 ampere ongeveer. (8 cellen zakken in tot 8 volt, je houd ruwweg 1 volt per cel over)

Op dit moment zijn er natuurlijk veel nieuwe ontwikkelingen, zoals borstelloze motoren, Lipo, LipoFE en zo kunnen we nog wel een paar verzinnen. Alleen deze nieuwe techniek werkt goed mits goed toegepast en daar zit de moeilijkheid. Als het borstelloos wordt, kies je een inrunner of een outrunner, een inrunner is lastig die moet je bijna altijd gaan vertragen, deze zijn vaak (te) hoog in de toeren. Een outrunner is vaak geschikter maar is lastiger inbouwen. Dan volgt ook nog wat voor cellenpakketje? Lipo, LipoFE, of 'ouderwetse' cellen. Lipo's die dit aankunnen zijn duur en gaan relatief kort mee, LipoFE zou een goede oplossing kunnen zijn, de oudewetse cellen gaan ook goed maar zijn wat zwaar. Verder is het besparen van gewicht op een ontvangeraccu geen goed idee. De stromen die er lopen zijn dusdanig hoog dat je je twee keer moet bedenken voor je daar aan begint. Regelaar zou ik kiezen voor een optische. Verder let ook op ferrietkernen voor de lange kabels naar je servo's (aileronservo's bijv.)

Voor een echt motor advies weet ik het niet :(. Maar kijk eens bij Staufenbiel op het internet http://www.modellhobby-shop.de/, hier staan combo's van vliegtuig en motor geeft een aardig startpunt.

Grote vliegtuigen zijn leuk, vliegen heerlijk.... maar helaas vaak een dure investering.

mvrgrt,

Aad den Blaauwen

Laatst bewerkt:
Even een beetje rekenen ..... kistje weegt 1,8 kg ..... de motorisering gaat ca. 0,5 kg wegen (misschien wat minder, als je wat ballast en eventueel de ontvanger accu weglaat) kom je dus op een 2,3 kg ..... om goed te vliegen is minstens 150 Watt per kg vereist ..... dus 2,3 x 150 = 345 Watt motorvermogen ..... als je een bijpassende motor kiest kan je het beste op ongeveer 70% van het maximum gaan zitten .... dus 345 / 0,7 = 492,8 Watt (=500W).... thermisch is 3 Watt per gram motor het aanbevolen maximum .... dus 500/3 = 166,6 gram .... dus ga je uit van een motortje dat rond 175 gram weegt .... als ik dan bij een fabrikant als Megamotors (AXI) zoek, vind ik b.v. de AXI 2826/12 Gold .... deze sleurt een 12"x7" klapprop met 8620 toeren rond en heeft daar met 4S Lipo accu 25,6 Ampère voor nodig .... levert dan 346 watt met 81% efficiëntie en dat is 281 Watt netto aan de prop .... afhankelijk van het type zwever kan je wat variëren met de prop kleinere diameter grotere spoed geeft meer snelheid en grotere prop met minder spoed geeft meer trekkracht .....

En om het "plaatje" compleet te maken motor 181 gram, accu 4S2500 mAh Lipo van 15C max of beter ca. 250 gram ... prop+ spinner ca. 30 gram, regelaar 30-40A ca 40 gram ... dan kom je op 501 gram ....

En om het "plaatje" compleet te maken motor 181 gram, accu 4S2500 mAh Lipo van 15C max of beter ca. 250 gram ... prop+ spinner ca. 30 gram, regelaar 30-40A ca 40 gram ... dan kom je op 501 gram ....

Hall Dirk,

bedankt voor je uitgebreide uitleg, hier heb ik wat aan !! Mooi dat er mensen zijn die ons beginners verder helpen :).
Ik ga er eens mee aan het werk en denk dat we er nu wel uitkomen.

Groeten Nick en Paul.

Enige opmerking bij de mooie rekensom van Dirk, een zwever gaat met ruim minder dan 150W per kg al goed omhoog.
Een 3m zwever van vliegklaar rond de 2000 gram gaat op 3 cellen lipo (10 cellen NiXX) prima omhoog met een buitenloper van rond de 130 gram. Kies een kV van ongeveer 1000 en als prop 10x6 ongeveer.

Kijk even in de database, dan zie je het wel. Dat zijn gebruiksgegevens waar mensen mee vliegen. Als vuistregel bij dit formaat; de motor moet ongeveer 6 tot 10% van het totale vlieggewicht bedragen.

Enige opmerking bij de mooie rekensom van Dirk, een zwever gaat met ruim minder dan 150W per kg al goed omhoog.....
Daar gaat mijn berekening ook van uit ..... alleen bij de motor keuze ga ik het liefst op 70 a 80% zitten van het maximum van wat de fabrikant opgeeft .... dus mag je de motor met 25A max belasten, dan kies ik een prop waarmee hij ca. 18A trekt ... bij de meeste motoren zit je dan ook in de buurt van de maximale efficiency ... dus technisch kan deze motor dan zeg maar 500W leveren, maar ik gebruik daar maar 350W van .... zeker bij zwevers waarmee je bijna alleen volgas vliegt is dit te prefereren ...

Ja klopt helemaal Dirk, het was ook echt als compliment bedoeld hoor.
Waar je in je berekening echter geen rekening mee houdt is efficiëntie van het vliegtuig.
In de database zie je dat in de praktijk de kleintjes (van zeg een meter span) rond de 12 á 13% motorgewicht nodig hebben, de 4 meter jongens komen met 5 tot 7% al heel goed omhoog.

Het grappige is dat je daarmee kunt zien dat jouw berekeningen heel aardig kloppen met de praktijk.

Nog even over de zwever van Nick; op 3 cellen moet je iets meer stroom trekken om aan 350W te komen maar dat kan toch prima (32A bij 11,1V). Daarmee spaar je behoorlijk wat gewicht en kosten.

Back