Motor voor kotter HD21 'Jacob Senior'.

straalbuis

De straalbuis bij kotters heeft twee functies 1. meer trekkracht, is ook gewoon nodig om de boomkorren met wekkers en netten over de grond te slepen, zeker bij deze kotters wordt er een behoorlijkgewicht over de bodem gesleept (lees enkele tonnen)
2. Ter bescherming van de schroef wanneer de netten naar binnengehaald worden om te zorgen dat deze niet in de schroef komen.
Vermogens van deze kotters varieren van de 1500 tot 3000 pk dus dan heb je wel een beetje schroef nodig

voor de rest veel succes met de bouw.

@droopy
waar heb je die romp trouwens vandaan?

Hoi Droop momenteel ben ik zelf bezig met de TX 1.
Als motor heb ik er een motor uit een Opel Kadett in gezet.
Van de aanjager voldoende power voor een paar Euro.
Heb dit ook gedaan in mijn Smit-Rotterdam van 1:50 en dit bevalt mij uitstekend.
Groetjes Norwin

Bedankt

Wij (mijn zoon en ik) zijn nu volop bezig met de zoektocht naar een goede aanjagermotor uit een autowrak.
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken (ook de mensen die niet hier maar via pb gereageert hebben. :wink:).

Buchertje schreef:
@droopy
waar heb je die romp trouwens vandaan?
De romp heb ik besteld bij Modelbouwshop Flevoland.

Goed nieuws: vandaag heb ik op het bedrijf de plannen gekregen van de HD21.
Bij deze wil ik dan ook gebruik maken om de mensen van Maaskant Shipyards uit de grond van m'n hart bedanken voor het leveren van de plannen.
thank_you.gif

Ik had niet gedacht dat ik ze zo snel in m'n bezit zou hebben gekregen.

Droop (die met z'n plannen dolgelukkig is :D)

He droop, welke schaal ga je bouwen 1:30 of 1:33 volgens mij is dan de originele schroef van de HD 21 3400 mm met een straalbuis van 3410 mm om de 2000 pk tjes in het water te brengen. En dan zou je schroef in theorie te "klein" zijn 11,3 cm bij 1:30 en 10,3 bij 1:33

En als je nu is een Brushless neemt die heb je in alle vermogens en dan met een reductie naar het juist schroeftoerental brengt.
Ik denk dat dit toch meer power gaat opbrengen.

Is maar een idee van mij hoor.
Ik zie dat je tegenwoordig alleen maar brushless vindt in speedboten maar dat moet toch ook lukken in een werkschip maar dan met reductie.
Een zelfde vermogen maar kleindere motor en bij binnenlopers kan je er nog waterkoeling rond leggen.

Netten

@Buchertje: de schaal van m'n HD21 zou 1:33 zijn.
Wat de juiste afmetingen van de 1:1 schroef zijn zal ik maar pas te weten komen als de Jacob Senior bij ons op het droge ligt (en zo te zien zal dit niet al te lang meer duren).

@Gukke: Waarschijnlijk zal het de Robbe 1000 worden.

Maar het volgende probleem stelt zich nu: heeft er iemand enig idee hoe ik de netten kan (laten) maken?

Droop

Laatst bewerkt:
Ik vrees dat wasnetten niet groot genoeg zullen zijn, Arnold.

Ik had meer zoiets in gedachte:
image090.jpg

Bron foto: Model Kotter Club Nederland

Droop

Het probleem van de netten is ondertussen ook al opgelost.

Via pb en e-mail heb ik reacties gekregen van mensen van de MKCN.
Via hen ga ik aan de juiste netten geraken voor m'n Jacob Senior.

Ik wil hen bij deze dan ook nog eens hartelijk danken om me te helpen bij m'n 'nettenprobleempje'.
thank_you.gif

Droop

Hoi alllemaal, voor mijn werkschepen gebruik ik altijd ruitenwissermotoren, lekker goedkoop en zeker power genoeg. Over het verbruik mag ik ook niet klagen
max 3.5A bij volle maximum belasting.(in de bankschroef en tegenhouden met waterpomptang)
Over de ruimte in mijn schepen mag ik dan ook niet klagen, bouw altijd op 1/30 of 1/33. Mijn sleper, met vierbladschroef van 80mm in een draaibare schroeftunnel, trekt
gemakkelijk een roeibootje met volwassene erin!!!
Mvg Speedy Bob.
Mvg

Beste Luc,

Ik zie dit topic nu pas dus vandaar mijn late reactie. Voor de eurokotter van mijn vader hebben we een buhlermotor gebruikt van ongeveer een tien euro. Deze kotter heeft een 100mm prop en gaat echt als de brandweer op deze motor. We hebben natuurlijk wel een vertraging ingebouwd.
De motoren zijn tegenwoordig ook hier te koop. Hobbieplaza.nl

Gr. Kees

Verdikke Kees, had ik dat maar eerder geweten.
Daar staan prachtige motoren voor géén geld te koop.

Droop (die reeds z'n Robbe 1000 besteld heeft. :rolleyes: )

hey Luc,

beetje laat maar toch nog effe, zou het bij die Robbe 1000 houden, zeker als je met netten ga werken, zelf ben ik ook bezig het ombouwen van een kotter naar een stand-by rescue vessel en ik gebruik ook een Robbe 1000, enkel en alleen al omdat het schip 108cm is en er een 70mm schroef met straalbuis onderligt. wel leuk om te lezen dat je tekeningen van Maaskant heb kunnen krijgen, mijn romp/kotter is ooit gebouwd door een oud medewerker van Maaskant.

groet Marco

hey Luc,

beetje laat maar toch nog effe, zou het bij die Robbe 1000 houden, zeker als je met netten ga werken, zelf ben ik ook bezig het ombouwen van een kotter naar een stand-by rescue vessel en ik gebruik ook een Robbe 1000, enkel en alleen al omdat het schip 108cm is en er een 70mm schroef met straalbuis onderligt. wel leuk om te lezen dat je tekeningen van Maaskant heb kunnen krijgen, mijn romp/kotter is ooit gebouwd door een oud medewerker van Maaskant.

groet Marco

De kotter van mijn vader vaart er anders wel bij met zijn 1 meter lengte, 30 cm breedte en een afgetopte schroef van 100mm. Weet zeker dat dit heel goede motoren zijn die absoluut geen moeite hebben met een sleepnet. Luc is al voorzien, maar misschien zijn er anderen die er iets aan hebben.

Gr. Kees

Ik heb die site (Hobbieplaza.nl) alvast bij m'n favorieten gezet.
Men weet nooit voor in de toekomst... .... :wink: Die motoren zijn daar bijna gratis.

Toch nog eens bedankt Kees om die met ons te delen. :D

Aan Marco's reactie te lezen weet ik nu toch zeker dat ik aan de Power 1000 ook een goede motor heb gekozen en dat is alvast een pak van m'n hart. :D

Ik wil iedereen die hier gereageert heeft van harte danken voor hun meedenken en hun input.

Ik ben nu veel wijzer geworden wat betreft de motor voor een kotter: aanjagermotoren, ruitenwissermotoren, Buhlers en Robbe 1000's worden dus aangeraden.
Mijn motorenprobleem is hiermee opgelost en dus mag van mij hier een slotje op. :wink:

Verdere reacties kunnen hier geplaatst worden.

Droop

Laatst bewerkt:
Back