motor voor powerboat

wie heeft wat tips voor mij, ben een powerboat aan het opknappen, ik kan nog niet echt een geschikte motor vinden, ik twijfel tussen een nitro en een bezine motor.

hoeveel cc zouden jullie aanraden? boot is 110cm bij 33 cm

Hallo Paulus.
Heb je een foto van je boot.
Het liefst ook van de binnenkant en achterzijde.

Wat heb je aan hardware bv schroefas,strut?
110cm kan ook heel goed op elektro.

Is het een deep-V catamaran?

Benzine blokje word denk ik te zwaar, nitro zou best kunnen bv 10cc of meer.

Gr eddy

Hoi.

Is geen cat. (Zie foto)

Oorspronkelijk sowieso brandstof geweest deze boot.

Bijlagen

• IMG_2339.JPG
    IMG_2339.JPG
    247,6 KB · Weergaven: 798
  • IMG_2340.JPG
    IMG_2340.JPG
    264,6 KB · Weergaven: 556
  • IMG_2341.JPG
    IMG_2341.JPG
    199,4 KB · Weergaven: 484
Om te beginnen zou ik de boot aan de binnenkant even helemaal strippen, al het houtwerk en zo eruit breken en als je hem snel wilt maken dan moet je ook de as eruit breken want de hoek klopt al niet en je kan er beter een strut met oppervlakteschroef opzetten.
Dan even meten hoe groot de opening is en hoe hoog het dek ligt vanaf de romp.
Daar kunnen we dan wel wat mee.
Een benzineblokje hoeft niet zo groot te zijn.
Als er een 15cc nitro inpast dan past een Zenoah achtige motor er ook wel in.
Maar als je er nu een motor in zou zetten zou hij niet veel doen.
Misschien dat je 30 a 40 km/u haalt.
En je besturing staat open en bloot dus die wordt nat en zal het binnen een paar minuten begeven.

Je moet de boot weer vanaf niks opbouwen.
Het klinkt lullig maar het is makkelijker om een nieuwe romp te kopen, kost ook minder tijd en waarschijnlijk minder geld.

Iets dergelijks?
https://www.mhz-powerboats.com/ruempfe/monoruempfe/m-1400-mm/347/cayman-1180mm?c=7

GJ

Laatst bewerkt:
hee bedankt!

binnenkant helemaal strippen? afgezien van het houten plaatje bij de besturing vind ik hem van binnen vrij kaal :)
Is een Zenoah altijd een benzine motor? is de inhoud van een benzine vaak groter dan van een nitro? een zenoah neemt veel meer ruimte in toch? en is ook zwaarder.

of ik de stut eruit breek weet ik nog niet, al begrijp ik goed dat hij sneller zal varen met een oppervlakteschroef
Uiteraard wordt de besturing volledig afgedekt anders zou het niet goed komen.
ja ik snap je opmerking dat een nieuwe minder kostbaar zou zijn. bedankt voor je tip!

Je moet echt alles eruit halen, dus ook die rare houten blokjes die er staan om de motor op vast te zetten.
Een Zenoah is altijd een benzinemotor, een ZG PUM260 is 26cc watergekoeld en de PUM200 is 20cc watergekoeld
De 20cc weegt 900 gram (beetje gelijk aan een nitromotor) en de 26cc ongeveer 1500 gram.
Het koppel is hoger dan een nitro motor maar het toerental lager.
En het is vaak 2 a 3 keer trekken en hij loopt.
Bij een nitromotor moet je wat kennis van zaken hebben om hem goed af te stellen en als ie te arm staat dan draai je hem zo aan gort.
Een benzinemotor is "idiotproof" en doet het bijna altijd.
Er zijn trouwens nog veel meer merken maar Zenoah is niet te duur en betrouwbaar (en te tunen).
http://issuu.com/husqvarna/docs/2014-2015_hobby_engine_catalogue_fo?e=1389287/9994111

Het probleem als je de as er niet uithaalt (een strut is wat anders dan een as) is dat de hoek die hij met het water te groot is.
Hij gaat de energie gebruiken om de boot uit het water te drukken ipv vooruit te stuwen.
Je krijgt dus nooit snelheid in je boot en je moet ook een hele kleine schroef gaan draaien want anders stikt de motor.

Voordeel van strippen is dat je de boot dan ook goed kan ontvetten van binnen, met alcohol.
Dan kan je er weer dingen inlameneren want dat zal nu ook niet zo goed gaan.

GJ

ben nieuw in het bootgebeuren , GVJO zegt dat het goedkoper zou zijn een nieuwe romp te kopen ? waarom? ikzelf heb ook een oude romp van een benzineboot , wil je dus zeggen dat ik goedkoper ben een nieuwe te kopen ? , ik weet er niets vanaf van boten .

Hallo oldy.
Ik denk dat GVJO probeert te zeggen dat je vaak meer geld kwijt ben om een romp die niet geschikt is om snel mee te varen,helemaal om te bouwen naar een goed varende snelle speedboot.

Je romp is gebouwd naar de thechniek die in de jaren 80/90 voorhanden was. Nu zijn er materialen die het mogelijk maken om een speedboot snel en rendabel te laten varen. Het blijft altijd je eigen keus om dit wel of niet te doen.

Gr eddy

Als je berekent hoeveel tijd je kwijt bent aan de oude romp helemaal strippen (in het geval van Paulus tot de rode verf aan de binnenkant ook weg is) en daarna de romp weer dichtmaken (omdat de as eruit is gehaald) , plamuren, schuren en en spuiten.
Ik denk dat ik er zelf een dag of 3-4 mee bezig zou zijn.
Dan zit er waarschijnlijk zo'n euro of 30 aan triplex spanten, hars en weefsel in, een euro of 10 plamuur, 10 euro alcohol en aceton, 25 euro (2 bussen) spuitplamuur en dan nog goede basislak.
Je bent dus afgezien van de tijd zo'n 75 euro kwijt (waarschijnlijk meer) voor een romp die dan nog steeds "oud" is.
Voor 260 euro koop je een soortgelijke romp waar je meteen mee aan de gang kan en die compleet is met cockpitkap en waar je een geteste aandrijving in kan stoppen zodat je meteen een goed varende boot hebt.
MIsschien dat er ook wel een gebruikte romp, of complete boot ergens opduikt.
Op een ander forum staat bijvoorbeeld deze boot te koop, compleet zonder zender voor 600 euro.
http://www.xtremercboats.com/phpBB/viewtopic.php?f=3&t=11323&hilit=Mhz+rebel

En hier staat hij te koop.
http://www.xtremercboats.com/phpBB/viewtopic.php?f=4&t=28731

Misschien dat andere mensen hier anders over denken maar helemaal als je nieuw bent in boten, dan zou ik het zo doen.

GJ

Ik denk dat 600€ uitgeven aan een starter boot heel veel geld is. Ik heb geen 600 liggen voor een boot en het er eerlijk gezegd ook niet voor over. Maar dat moet iedereen zelf weten.

De romp strippen en weer opbouwen kost tijd maar dit mag je niet gaan rekenen in geld. Het is hobby en dat kost tijd. Op MP staan ook veel onderdelen waar je voor weinig toch goed spul kan kopen.
Het is vaak zoeken maar daar leer je dan ook weer van. Mijn tfl persuit heeft mij tot nu toe 200 euro gekost aan verf en onderdelen en aanschaf.

Gr eddy

Het advies om af te wegen wat rendabeler is staat als een huis natuurlijk.
Echter het plezier van (model)bouwen is voor velen onbetaalbaar ;)

Persoonlijk zou ik ook de vintage racer gebruiken. Leuk om iets ouds weer in het water te krijgen met het betrouwbaarder functioneren van de huidige motoren!

Ik denk dat 600€ uitgeven aan een starter boot heel veel geld is.

Tuurlijk, 600 Euro is voor een hoop mensen veel geld.
En als ik achteraf kijk wat ik aan modelbouw uitgegeven heb dan is dat achterlijk.
Ik heb alles verkocht en ik heb maar een heel klein beetje bij hoeven te leggen om een Porsche Cayman S te kunnen kopen.

Maar als je nou alleen maar een romp hebt en je moet er een motor bijkopen, en hardware.
Dan is het verstandiger en goedkoper om een goed gebouwde en goed varende gebruikte boot te kopen.
En al zou je kiezen voor opknappen, het is geen echt modelbouw maar je bent meer een soort schadehersteller en spuiter.
Modelbouw is als je hem van tekening of zo bouwt, uit het niets.

Maar OK, je gaat hem opknappen, dan moet je met aceton en alcohol aan de gang om alles schoon en kaal te krijgen.
Dan schuren.
En dan alle overtollige gaten dichten en de romp herstellen.
Als je nog nooit met glasweefsel en epoxy gewerkt hebt dan kan dat ook wel eens tegenvallen.
Plus dat al dat geschuur en die chemische zooi als epoxy niet zo best is. ik heb wel eens na het bouwen van 2 mallen 3 weken in het ziekenhuis gelegen.
Maar dan is je romp weer glad, dan moet je een motor kopen (minimaal 250 euro) uitlaat (100 euro) hardware (200 euro) radiobox, kleinmateriaal, tank, slangen, schroef (200 euro).
En dan heb je een boot die zich niet kan meten met de huidige techniek.

Ik heb tussen 1985 en 1995 wat echte speedboten gehad, ze waren de snelste uit de jachthaven, 110-120 km/u, harder was toen niet mogelijk.
Als je nu kijkt hoe snel de huidige vergelijkbare boten zijn (Bernico) en hoe stabiel ze dan nog liggen bij 150 km/u dan zou ik nooit meer kiezen voor een oude boot.
En dat kan je ook een beetje doortrekken in de modelboten.
Vroeger werden de boten eerst als houten boot gebouwd, met alle oneffenheden en foutjes die je dan krijgt.
Daar werd een mal van getrokken en de rompen werden dan van polyester gemaakt.
Tegenwoordig is het allemaal CNC, exact symmetrisch, geen bouwfouten en de rompen worden van epoxy gemaakt, al dan niet onder vacuum.
Dat CNC betekent dan ook dat alle hoeken strak en scherp zijn, iets wat best wel belangrijk is voor een goed varende boot..

Het is afwegen wat je wilt en ik kan niet in iemand zijn portemonnee kijken.

GJ

Ron, ik zie het anders.
Koop je een auto die rijp is voor de sloop maar ga je er toch een nieuwe motor inzetten en hem over laten spuiten of koop je een goedkope gebruikte auto met weinig kilometers en je een jaar veilig mee kan rijden zonder dat je vaste klant bent van de ANWB.

GJ

Ik ben ook een beginner ( in het zelf opbouwen dan ) en had al een bouwpakket van een Zippkits Illusion op tafel liggen. Toch eerst nog veel over gelezen en wat gesproken met mensen die jaren ervaring hebben en dan kom je eigenlijk tot de conclusie dat je zo veel veranderingen moet aanbrengen om de romp echt goed te laten varen en dit in combinatie met houtbouw (zwaar) en de bijkomende kosten om de boot knap af te werken, lijm, epoxy, verf enz. had ik al snel besloten om alles te verkopen en gelijk een knappe romp te kopen waar ik in de toekomst als ik voldoende ervaring heb ook de mogelijkheid heb om er het maximale uit te halen.
Maar dan praat ik ook over een 1/4 schaal f1 met outboard wat sowieso aardig in de bedragen loopt dus het komt niet meer op een paar honderd aan.
Persoonlijk zal het mij erg storen als je heel veel werk hebt van iets waarvan je al weet dat je nooit het maximale er uit zal kunnen halen.

Maar aan de andere kant is het ook wel leuk om een oude romp proberen low budget leuk aan het varen te krijgen, gewoon genieten van de weg er naar toe en niet te veel focussen op het eind resultaat:koud:

Het is maar net waar je voor jezelf de kick uit haalt, het bouwen, of het weer mooi varend maken van iets ouds. Ik hoef er qua snelheid ook niet perse het maximale uit halen dat kan mee een ander project later wel weer. Experimenteren doe ik liever met minder kostbaar materiaal

wie kan mij helpen. het is mij niet helemaal helder wat wat is bij deze carburateur.
volgens mij is het zo:

a:hoofdsproeier (volgasnaald?)
b: Opneemsproeier?
c:geen idee
d: stationair schroef

klopt dit? wat C is zegt mij niet zoveel....

(weet iemand hoe ik de naam van dit TOPIC aanpas?)

Bijlagen

• FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    124,3 KB · Weergaven: 281
Hallo Paulus
A=hoofdnaald
B=vermoed ik de borging voor de hoofdnaald.
C of D = de stadionair.
Als het goed is zit er voorin de hoofdnaald nog een kleinere naald (opneem naald) deze kan ik niet zien op je foto.
Ik zou de carb er af halen en voorzichtig uit elkaar halen om te zien wat wat is. Als je c of d los draait kun je de gas schuif er in zijn geheel uit pakken.
Wel even de gas bediening er af halen.
Kun je ook een foto maken van de voorzijde van de hoofdnaald.

Gr eddy

THX
ja zal ik doen.

B is niet de borging van de hoofdnaald, dat weet ik zeker, er zit ook een kleine inkeping in en er staat + en - opt

in de hoofdnaald zit inderdaad nog een kleinere naald.

Wat voor een nitro motor is het. Merk type aantal CC.
Heb dut wel eens gezien maar weet even niet waar het voor diende. Staat mij bij dat het voor lucht toevoer is maar weet ik niet meer zeker.

Gr eddy

Back