Motor voor torpedo

Floris Dijker zei:
hallo allemaal,

........ maar na de torpedo in mijn fullscale tekening in te tekenen ben ik tot de konklusie gekomen dat een torp van 16MM bij 175MM toch ech nie past, het ziet er gewoon niet uit, dat wordt dus toch maar weer 12MM doorsnee.
trouwens de battereitjes die lex in z'n bericht had gezet blijken bijzonder geschikt voor mijn projekt.

mvg Floris

Hoi Floris,

Ik was er al bang voor, 16mm zou wel erg 'overscale' zijn. Kijk anders voor motortjes eens in het andere torpedo-draadje. Ik heb daar links voorbij zien komen met motortjes van zelfs 4mm doorsnede. Mathijs heeft ook van zulke mini dingetjes gevonden. Er zal ook vast wel een 10mm motortje tussen zitten.

hallo

ik heb motortjes die minder dan 10 mm zijn
ze zitten in vidoe cameras om de zoem en de focus te bedienen
er zitten er 2 in een camera
werken op 5 volt en zijn tamelijk snel want er zit een nenorme grote vertraging op
alleen hoe kom je aan voldoende camera's om de motortjes uit te slopen????
groeten raf

Nog even een opmerking van mijn kant betreffende de CD rom spelers.
Ik heb gisteren op een rommelmarkt 2 CD roms en 1 DVD rom aangeschaft voor het fantastische bedrag van 80 Erocent + een kus voor de verkoopster :wink:
Ik heb ze natuurlijk gedemonteerd om te kijken wat er in zit.
In dit type zaten vergelijkbare lade moteren en cd aandrijf motoren, MAAR er zaten hele andere aandrijvingen in voor de leeskop!
Deze werd niet aangedreven door motoren zoals in de foto te zien zijn (met een klein rondsel op een haaks tandwiel) maar deze motoren dreven een lange worm (spoed 5mm) aan.
Op de worm zat een taster die de leeskop verplaatst.
Deze motoren hebben 4 aansluitdraden, dus het kunnen best stappenmotoren zijn.
De donor CD rom spelers zijn van Goldstar en Compac. (volgens mij beiden 40 speed)
Type nummer van de motoren is NMB PL15S-020-KSE8
Aan het logo te zien is het van hetzelfde merk als de andere motoren.
Diamer is overigens 15 mm.

Wim

deze stapen motoren worden ook in 3,5 flopy drive's gebruikt.
maar hebben geen koppel ( kracht) ik heb er al eens een paar proeven me gedaan voor een pen lifter deze moest de pen hoog houden maar had te wijnig kracht.
marc

Inderdaad, het is dus een stappen motor, en wel deze.
Ik heb mijn voorgaande bericht er niet neer gezet om dat deze motor bruikbaar zou zijn, maar als waarschuwing dat niet alle CD rom drives op dezelfde wijze in elkaar zitten. Bij mij was het geval dat ik 2 x 2 CD rom's had, die gelijk waren. Op basis van de 1e 2 had heb (te snel, naar nu blijkt) geconcludeerd dat ze allemaal zo zijn.
Na de 2e serie van 2 blijkt dit dus niet zo te zijn.

(Die motor uit de 1e serie is misschien bruikbaar in de torpedo's. De lade motoren zijn iets groter, maar volgens mij ook iets krachtiger. Voor die 80 cent (en de kus voor de verkoopster :wink: ) heb ik dus nu 2 extra lade motoren.
Of ik nog iets met de stappen motoren ga doen is de vraag.)

Wim

Back