Motor vraagje

gascurve vlak zetten bijv 0-70-70-70-70 zo vliegt de heli het strakst
anders moet de gyro het verschil van toerental en pitch verwerken.

voor pitch curve

idd onder de 50 word negatief boven de 50 is positief

bij een curve van
15-35-50-75-100

zal je ongeveer uitkomen op
-6 tot -8 gashendel laag
0grd op midstick
+12 gashendelboven

ligt er ook aan hoe je heli mechanisch is afgesteld het beste meten met een pitchmeter totdat je de waardes hebt die je wenst

gr Nick

Alles onder 50% is negatief.
Ik heb de pitchcurve voor normal op 40 45 50 75 100.
En idle up lineair .
Ik start hem op in normal en zodra ik in de lucht ben switch naar idle up.
En idd th is je vriend :D

Heb het even zelf proberen uitrekenen, maar mijn berekening kan natuurlijk nergens op slaan ook natuurlijk.

Als 50% thr 0° pitch is en 100% is +10° pitch, dan is volgens mij:

60% = +2°
70% = +4°
80% = +6°
90% = +8°

en

40% = -2° .... enz

Mijn grote fout zal natuurlijk zijn dat ik in deze berekening geen rekening heb gehouden met de D/R settings natuurlijk, allemaal moeilijk op elkaar af te stellen lijkt me...

Laatst bewerkt:
Nog even een vraagje om rustig verder te kunnen rekenen. Je raad aan D/R niet lager dan 80% te gaan, dus ik wil op die basis verder rekenen...

Stel dat de pitch curve van 0% tot 100% en D/R op 100% een hellingshoek van -10° tot +10° geeft...

Je zet de D/R settings op 80%... brengt dit dan een hellingshoek van -8° tot +8° met zich mee?

Ps heb net goed nieuws gekregen van een R/C shop hier in Oost-Vlaanderen, wil voor mij de tijd maken om samen met mij zowel een MCPX V2 als een BL in te stellen op beginnersniveau, dan kan ik daar de keuze maken welk toestel ik wil, super toch...:p :p :p

Op de pitch en trhottle gebruik je geen D/R. wil je hier iets anders gebruik je idle 1.
D/R is voor de staart en de tuimelschijf.
In het eerste begin is het misschien handiger om de throttle curve juist niet op vlak te zetten. Gewoon lineair zoals aangegeven. ga je straks rondvliegen stel je een vlakke curve in afhankelijk op het toerental wat jij prettig vind.
De gyro is snel genoeg voor een beetje basic hooveren.

De MCPX bl heeft meer groei mogelijkheden. kijk maar eens hoeveel al een mod uitvoeren om de std. naar bl te converteren.

Ik zou liefst de BL hebben Droopy, maar hij wordt me door velen afgeraden als eerste CP wegens te hevig, velen raden de V2 aan wegens makkelijker af te stellen voor een beginner...

ik zou zeggen probeer beide(een vlakke curve en een linaire curve) en kijk wat voor jou het beste is en dit instellen ;) het is tenslotte jouw heli en jij moet er goed mee kunnen hoveren / vliegen.

wat de keuze heli betreft is ieder voor zich, de een houd juist van een felle heli de andere weer van een tamme heli.
ook die keuze zul je zelf moeten maken.
je krijgt hier enkel adviesen van mensen die de zelfde weg als jou hebben doorlopen
maar dat wil niet zeggen dat deze adviesen heilig zijn :worship:!!!!
de een leert weer veel sneller dan de ander, je moet een beetje de midden weg zien te vinden :p

succes Nick

Begin eens met de "algemene kennis sticky"te lezen...

staat in het algemene helideel.
daar staat erg veel over curves, en de manier van instellen.
die % zeggen mij nl geen fluit.

Daarnaast ga je er van uit dat er een logica bestaat tussen 1 graad op de bladen, en 10% op de curve. Die is er niet.
Gewoon meten met de pitchmeter, dat is de enige manier om het goed te doen.

Over die gascurve, je stelt die vlak, om de staart rustig te houden.
bijkomend voordeel is dat de heli zichzelf een stuk gedoseerder laat besturen. Een tikkie minder gas is met een lineaire curve een tikkie minder pitch, en minder omwentelingen. dus komt de heli redelijk vlot omlaag (in verhouding)
tikkie meer geeft snel een overshoot.
De staart vind het ook prettiger, iedere keer optoeren/aftoeren is een berg koppel wat de staart weer moet corrigeren.

Daarom gebruik je een platte curve.

Back