Nou, ik zal even een update geven betreft dit probleem.
Het probleem is groter dan ik helaas dacht
Ik heb hulp ingeschakeld van laten we zeggen een 'veteraan' in de modelbouw bij onze vereniging. Na nogmaals een plug gesloopt te hebben vandaag, de motor er af geschroeft en even bij hem in de handen gelegd.
Zodra hij aan het vliegwiel draaide, trok hij een nogal negatief gezicht, liep naar de auto en haalde er een paar motoren uit waarna hij zei: draai eens bij deze motoren aan het vliegwiel.
Conclusie was dus dat de motor gewoonweg ERG weinig compressie heeft.
Schijnbaar was mijn opvatting voor 'compressie' een beetje verkeerd, want bij deze motoren kon ik eens voelen hoe compressie wél moet voelen. Ik zit nu een klein jaartje in de modelbouw, en heb eigenlijk nog nooit met versleten motoren te maken gehad. Vandaar dat ik ook niet echt een duidelijke indruk heb gehad wat nou wel en wat nou geen goede compressie was.
Hij vertelde me dat ik hoogstwaarschijnlijk de gehele tijd te arm gereden heb. Dat laat me direct terug denken aan een tijdje terug. Toen heb ik namelijk mijn eigen Hobbyking temperatuursensor geprobeerd, en die van een ander lid. Het verschil was grofweg bijna 30 graden, waarbij hij op mijn meter rond de 130 zat. Op de andere dus 150-160.
Rook is altijd wel zichtbaar geweest bij de motor, alleen kun je ook de opvatting 'een mooi rookpluimpje' ook verkeerd inzien. Want ja, wat is nou 'een mooi rookpluimpje' ?
In filmpjes op internet is het lastiger om te zien hoeveel rook er uit de uitlaat komt.
Afijn, afgelopen week een testje gedaan met de temperatuursensor. Water gekookt (100 graden) en meten met de sensor. Wat denk je? Kokend water was volgens de sensor 76 graden.. De pan was zelfts maar 48!
Toen ik later een stuk te rijk reed, kwam de temperatuur maar niet onder de 130 graden (met een goede sensor). Versleten dus. De motor heeft overigens geen 'coggend' geluid gegeven wat je bij het te arm rijden hoort. Vandaar dat het mij dus nooit echt opgevallen is.
Flink balen dus. Zo valt alles wel op zijn plek. Zeker wel jammer, want de zuiger/cilinder is na 8 liter nu al afgeschreven, dan maak je eens mee hoe snel het kan gaan met te arm rijden
Aan de andere kant wel een mooi leermomentje.
Nu zie ik het niet echt zitten om de motor te reviseren (ik ben daar niet zo van, voor hetzelfde geld koop je een nieuwe revisie set en blijkt je krukas of iets dergelijks ook wat geleden te hebben). Maargoed dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.
p.s. weet iemand een betrouwbare temperatuursensor voor een net prijsje te vinden? Die sensoren van hobbyking heb ik nu helaas niet zo'n vertrouwen meer in, wat vast wel te begrijpen is.
Het probleem is groter dan ik helaas dacht

Ik heb hulp ingeschakeld van laten we zeggen een 'veteraan' in de modelbouw bij onze vereniging. Na nogmaals een plug gesloopt te hebben vandaag, de motor er af geschroeft en even bij hem in de handen gelegd.
Zodra hij aan het vliegwiel draaide, trok hij een nogal negatief gezicht, liep naar de auto en haalde er een paar motoren uit waarna hij zei: draai eens bij deze motoren aan het vliegwiel.
Conclusie was dus dat de motor gewoonweg ERG weinig compressie heeft.
Schijnbaar was mijn opvatting voor 'compressie' een beetje verkeerd, want bij deze motoren kon ik eens voelen hoe compressie wél moet voelen. Ik zit nu een klein jaartje in de modelbouw, en heb eigenlijk nog nooit met versleten motoren te maken gehad. Vandaar dat ik ook niet echt een duidelijke indruk heb gehad wat nou wel en wat nou geen goede compressie was.
Hij vertelde me dat ik hoogstwaarschijnlijk de gehele tijd te arm gereden heb. Dat laat me direct terug denken aan een tijdje terug. Toen heb ik namelijk mijn eigen Hobbyking temperatuursensor geprobeerd, en die van een ander lid. Het verschil was grofweg bijna 30 graden, waarbij hij op mijn meter rond de 130 zat. Op de andere dus 150-160.
Rook is altijd wel zichtbaar geweest bij de motor, alleen kun je ook de opvatting 'een mooi rookpluimpje' ook verkeerd inzien. Want ja, wat is nou 'een mooi rookpluimpje' ?
In filmpjes op internet is het lastiger om te zien hoeveel rook er uit de uitlaat komt.
Afijn, afgelopen week een testje gedaan met de temperatuursensor. Water gekookt (100 graden) en meten met de sensor. Wat denk je? Kokend water was volgens de sensor 76 graden.. De pan was zelfts maar 48!
Toen ik later een stuk te rijk reed, kwam de temperatuur maar niet onder de 130 graden (met een goede sensor). Versleten dus. De motor heeft overigens geen 'coggend' geluid gegeven wat je bij het te arm rijden hoort. Vandaar dat het mij dus nooit echt opgevallen is.
Flink balen dus. Zo valt alles wel op zijn plek. Zeker wel jammer, want de zuiger/cilinder is na 8 liter nu al afgeschreven, dan maak je eens mee hoe snel het kan gaan met te arm rijden

Nu zie ik het niet echt zitten om de motor te reviseren (ik ben daar niet zo van, voor hetzelfde geld koop je een nieuwe revisie set en blijkt je krukas of iets dergelijks ook wat geleden te hebben). Maargoed dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.
p.s. weet iemand een betrouwbare temperatuursensor voor een net prijsje te vinden? Die sensoren van hobbyking heb ik nu helaas niet zo'n vertrouwen meer in, wat vast wel te begrijpen is.