hallo, ik heb al een tijd een motorkist (vlieg historisch zweef, en/of vrije vlucht chucks, experimenten),
die vloog in het begin best lastig vond ik. het is een Tuff Trainer 2. ik had het gevoel, dat het vliegtuig onrustig vloog en een beetje willekeurig af wilde wijken waardoor die niet fijn "rechtdoor" vloog naar wat de bedoeling is.
ik dacht mss dat de romp, wervelingen veroorzaakte die soms aan de staartvlakken "trok" in een soort random patroon. had groter kielvlak erop gemaakt, vloog al een stuk beter. nog wel met landen wispelturig en een "lead sled" gevoel. flaperons hielpen daar ook wat aan.
nu heb ik er pas, 2 quad motortjes aan gebouwd, aan de vleugel, waarbij ik van te voren wat nadacht over waar, het beste zou zijn en dergelijke. zo gedacht zo gedaan. resultaat; complete transformatie. ineens vliegt het ding zelfs aardig strak. vraag; waardoor zou dit komen? ik vloog hem ook niet te langzaam voorheen, gewicht is hetzelfde.
verder heb ik wat stellingen, wat vinden jullie ervan? (kritiek welkom)
een symmetrisch profiel gaat goed samen met motor in de vleugel, omdat het profiel, in de propellerstraal goed aangestroomd wordt en niet met een te "kleine" invalshoek, zoals bij gewelfde profielen gebeurt.
doordat het profiel een snellere stroming ervaart, vliegt ie bij een wat kleinere invalshoek dan zonder motor, bij een gegeven snelheid. daardoor, is de invalshoek bij de tippen ook iets minder, en geven in verhouding minder lift dan het middendeel, daardoor een iets gunstigere lift verdeling.
er is een vrij zachte stall, omdat de motoren boven het zwaartepunt trekken.
--
profiel voor zover ik kan zien; NACA0012, met een golfbal effect door schuim snijden. voor de landing flaperons en combiswitch. in de landingsvlucht, is het stuurgevoel met maximaal flaperons, nagenoeg hetzelfde als "clean". (ik heb ook e.e.a. uitslagen beperkt en zo, dat de servos niet tever drukken met gecombineerde uitslagen
e.d.)
veel sterkte allen in deze tijd
vlieg met 3S 2200. voorheen motor 1400 kV, 9x5 prop (flink vermogen). nu 2x 1900 kV 1704 6x4 prop(goed vermogen. zat, maar geen raket).
die vloog in het begin best lastig vond ik. het is een Tuff Trainer 2. ik had het gevoel, dat het vliegtuig onrustig vloog en een beetje willekeurig af wilde wijken waardoor die niet fijn "rechtdoor" vloog naar wat de bedoeling is.
ik dacht mss dat de romp, wervelingen veroorzaakte die soms aan de staartvlakken "trok" in een soort random patroon. had groter kielvlak erop gemaakt, vloog al een stuk beter. nog wel met landen wispelturig en een "lead sled" gevoel. flaperons hielpen daar ook wat aan.
nu heb ik er pas, 2 quad motortjes aan gebouwd, aan de vleugel, waarbij ik van te voren wat nadacht over waar, het beste zou zijn en dergelijke. zo gedacht zo gedaan. resultaat; complete transformatie. ineens vliegt het ding zelfs aardig strak. vraag; waardoor zou dit komen? ik vloog hem ook niet te langzaam voorheen, gewicht is hetzelfde.
verder heb ik wat stellingen, wat vinden jullie ervan? (kritiek welkom)
een symmetrisch profiel gaat goed samen met motor in de vleugel, omdat het profiel, in de propellerstraal goed aangestroomd wordt en niet met een te "kleine" invalshoek, zoals bij gewelfde profielen gebeurt.
doordat het profiel een snellere stroming ervaart, vliegt ie bij een wat kleinere invalshoek dan zonder motor, bij een gegeven snelheid. daardoor, is de invalshoek bij de tippen ook iets minder, en geven in verhouding minder lift dan het middendeel, daardoor een iets gunstigere lift verdeling.
er is een vrij zachte stall, omdat de motoren boven het zwaartepunt trekken.
--
profiel voor zover ik kan zien; NACA0012, met een golfbal effect door schuim snijden. voor de landing flaperons en combiswitch. in de landingsvlucht, is het stuurgevoel met maximaal flaperons, nagenoeg hetzelfde als "clean". (ik heb ook e.e.a. uitslagen beperkt en zo, dat de servos niet tever drukken met gecombineerde uitslagen

veel sterkte allen in deze tijd
vlieg met 3S 2200. voorheen motor 1400 kV, 9x5 prop (flink vermogen). nu 2x 1900 kV 1704 6x4 prop(goed vermogen. zat, maar geen raket).