motor zakte in bij heet weer

• Topicstarter Topicstarter Lama
  • Startdatum Startdatum
L

Lama

Guest
Normaal heb ik zat vermogen, en als ik vol pitch geef pakt hij keurig op.
Maar vorige week zaterdag ( was best warm weer ) zakte het vermogen in bij het hooveren. Toen ik iets meer pitch gaf kwam de motor niet op maar zakte juist in. Wat kan ik hieraan doen ? Ik heb een Hirobo Lama schaal model met een OS32max en vloog op ModelTechnics brandstof 10%nitro. Het was ongeveer 26 graden en windstil.

Volgens mij moet ik hem dan iets rijker zetten en beter om weer Coolpower te gaan gebruiken b.v 25% nitro.
Of moet ik mijn curve aanpassen. Alles is op hooveren ingesteld gezien ik een beginneling ben.

vr gr,
Bastiaan

Hoi ,

Komt er veel rook uit de uitlaat?
Zoniet dan zal de motor waarschijnlijk te arm staan.
Ook kan je even voelen aan het carterdeksel of het niet te warm is.
Ik gebruik in mijn shuttle met os32 (en andere helies) slechts 5% nitro, heb zelfs jaren zonder nitro gevlogen en nooit problemen gehad bij warm weer.

Zoals al eerder deze week is gepost:

OS 46 verliest toeren...

Als je heli normaal goed loopt, en de motor ineens inkakt, zeker wanneer het ineens flink warmer is, moet je hem eerder wat minder benzine geven. Wat je ook eens kunt proberen, is het iets meer open zetten van je low-end needle.

Motor afstellen blijft een kunst!!! :)

Bastiaan,

Het inzakken van de toeren bij warm weer, betekend dat de motor te heet
wordt. Zoals jezelf en anderen hebben gemerkt helpt rijker en/of armer
stellen niet.

Een 32er loopt niet over in veel vermogen, ook is het gewichts/vermogen
verhouding het ongunstigst, dit betekend dat de motor op een voor hem
zo ideaal mogenlijk toerental moet draaien.
Een telaag toerental (i.v.m. schaal ) kan ook een motor te heet maken.

Een goede manier is om de koeltunnel te verlengen tot onder de koelkop
van de motor, de meeste tunnels stoppen voor of halverwegen de motor.
Een te klein uitlaat potje zorgt er ook voor dat de motor te heet wordt,om dat de motor de hete uitlaat gassen niet snel weg kan werken.

Een ander punt is dat de Japanse heli´s en motoren ontwikkeld zijn op
30% nitro, als je met minder nitro gaat vliegen betekend dit dat je de
koeling op een andere manier moet verbeteren. En dit is lastig.

Gr Frans.

Bekend probleem, zelfs met OS50. Je moet als het warmer wordt de motor RIJKER afstellen om hem koel te houden. Dat betekent dat je minder vermogen krijgt. Als het heter dan 32 graden is krijg ik bijna geen 3D werk meer uit mijn machine, de motor zakt dan te snel in... Heb eens een hele dag lopen prutsen met de motor, het bleek gewoon te heet voor de motor om leuk te kunnen vliegen.

Als het heter dan 32 graden is krijg ik bijna geen 3D werk meer uit mijn machine, de motor zakt dan te snel in... Heb eens een hele dag lopen prutsen met de motor, het bleek gewoon te heet voor de motor om leuk te kunnen vliegen.

Word het toch tijd om betere brandstof te gaan gebruiken, ik heb deze problemen nog nooit gehad.
Met een Standaard R50 met OS50 op 10% nitro en 20% Klotz kun je al aardig los gaan, zelfs met 35 graden buiten.

Ik ben het overigens met Frans eens, misschien te weinig toeren... en het vermogen van zo'n motortje houd al niet over.

Cheers,

Richard

wouter ik lees zo ook van jouw motorproblemen en ik kan er ook geen touw aan vastknubbellen.
ikzelf heb nooit geen problemen met vermogensverlies op hete dagen dat ik geen fatsoenlijke vluchten meer zou kunnen maken hoor.
nu vlieg ik niet als een idioot zo hard,maar ik heb heren genoeg gezien die een raptor 50 tot dik aan de grenzen pushen, zonder problemen met heet weer.

Dat je bij warmer weer de motor iets armer moet zetten is vrij normaal. Dat komt doordat warme lucht uitzet en dus "dunner" is. Het is te vergelijken met de bergen in gaan. Hoe hoger je komt hoe dunner (ijler) de lucht is. Die ijlere lucht bevat nu eenmaal minder zuurstof dus kan je ook iets minder brandstof verstoken. Je motor levert dus ook iets minder vermogen!
Nu de vraag is dat zo erg dat je het erg gaat merken? Ik denk het niet. Het verschil tussen een koude winterdag met mooi vriesweer en een hete zomerdag met een temperatuur van meer dan 25 graden is wel te merken. Toch zal het verschil zo klein zijn dat je er echt niet veel minder door kunt vliegen. Misschien dat het komt doordat de motor eigenlijk al een beetje aan de zwakke kant is?

Ik ben eigenlijk van het probleem af denk ik door een andere brandstof keuze. Ik vlieg nu weer Coop Power met een hoger nitro percentage en heb geen problemen meer vermoed ik. De motor heeft veel meer power.

Alleen nu nog een hete dag afwachten om het zeker te weten.

Richard, Gerard,

Ja in het andere draadje ga ik er wat meer op in. Misschien toch de uitlaat? Hoe heet draaien jullie de backplate?

Het vermogenverschil tussen winter en zomer is heel erg goed te merken!

Op een hele warme dag heb ik minder vermogen, dit is absoluut te merken.

Ernst, Ik merk goed het verschil tussen warme en koude dagen.
Dat de motoren minder vermogen leveren is duidelijk. Ook ik denk dat
het verlies niet echt groot zal zijn.
Het verlies in vermogen zit denk ik meer bij de rotorbladen, deze hebben
namelijk minder ´dikke´lucht om zich aan af te zetten. Tenslotte blijft
1800 toeren in beide gevallen hetzelfde.

Gr frans.

Back