Motor zo snel versleten?????????????????????

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door savage 3.5, 1 apr 2006.

  1. savage 3.5

    savage 3.5 Guest

    ik heb gehoord dat een nitro motortje gemiddeld 25 liter meegaat,
    is dat juist,of moet ik dat met een korreltje zout nemen??

    groetjes
     
  2. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Vind je dat snel dan? Ik vind het nogal wat hoor 25 liter. Voordat je dat een keer vereden hebt ben je een poosje verder.

    Maar het ligt er aan hoe je met het motortje omgaat. Laat je hem niet lekker warm worden maar ga je gelijk voluit dan is de motor snel versleten. Ook hoe je hem inrijdt heeft invloed op de levensduur.

    M.v.g. Mark
     
  3. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Dat mag je hopen dat ie het haalt.
    Maar je bent wel ff bezig om 25 liter op te rijden.....
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Als wedstrijdrijder mag je soms blij zijn als ze de 10 liter halen... Ooit 1 motor gehad die 25 liter had gehaalt, een aardige prestatie.

    Op topniveau is 1 wedstrijd voldoende voor een zuiger/cylinder set en dan praat je over hooguit 2 tot 3 liter.
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ach netjes, als je dat al haalt.
    Inrijden, en onderhoud, en warm laten worden zijn heel belangrijk.
     
  6. super-race

    super-race Guest

    ligt denk ik ook aan de bezine
    Volgens mij heeft 10% meer smering dan 16 %
     
  7. M@@rten

    M@@rten Guest

    hoi ik heb gister een enigma xs gekocht.
    in de winkel zijden ze mij dat een motortje ongeveer een jaar meegaat mits je hem goed onderhoud en zo.
    maar als ze zeggen een jaar..hoevaak rijden zou dat zijn per week. ik neem aan een 1 a 2 keer?
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Nee, meestal exact het zelfde aantal percentage olie. (9 tot 10%)

    Echter er zijn wel brandstoffen met een hoger olie percentage(14 of 20%)
    Je kan ook, mits je de goede olie gebruikt zelf olie bij mengen, hierdoor verlaag je iets het nitro gehalte. (16% nitro 10% olie, en dan zelf 200ml bijmengen op 5 liter word dan 15,38% nitro, en 14% olie.)

    Standaard brandstoffen met 14% olie, zijn de oil+ versie van tornado, en bij qwikfire is het zelfs al 20% ,Tevens heb je ook MT tornado, dat is 20% olie, en 20%nitro.

    Een iets hoger, of lager percentage nitro merk je haast niet op levensduur(tot 16%), extra olie wel!

    @maarten:
    Dat klopt wel ongeveer.
     
  9. JaZzMaN251

    JaZzMaN251

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    941
    Locatie:
    Melsele (Oost-Vlaanderen, Belgiƫ)
    Ik heb me dit ook al enkele malen afgevraagd.
    Ik heb eergisteren (vrijdag) m'n auto (GS Storm EVO) ingereden en toen was er exact 1 liter door. Nu heb ik gisteren nog enkele tankjes gereden, maar m'n afstelling is nog wat te rijk, maar ik laat 'm nog ff zo staan. Het resultaat is nu wel dat ik een 5 min per tankje maar doe. En aan 125 ml per tankje gaat het dus snel vooruit...
    Ik denk dat er nu al anderhalve liter door is, dus het gaat wel degelijk goed vooruit.

    Iets armer zetten gaat wel veel minder verbruiken, maar toch, aan 125ml per tankje heb je na een middagje rijden wel een liter verbruikt!

    JaZz.
     
  10. rcfanaat

    rcfanaat

    Lid geworden:
    19 nov 2005
    Berichten:
    197
    Locatie:
    den haag
    25 liter is wel heel erg veel!! je moet je dan voor stellen 25 blikken nitro van 1 liter op je kamer. nou dat is we wat!!
    me motortje heeft pas 5 liter gehad en raakt al heel wat compressie kwijt. heb hem zeer slecht ingelopen. maar dat geef niet!! want dan heb ik een smoesje voor een snellere motor:p
     
  11. rickky

    rickky

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    491
    Locatie:
    amersfoort
    ik vind zoals je zegt hij kan maar ong. 25 liter weinig. maar als je ziet wat in zo'n autotje gaat en dan gaat rekenen van dat hij ong. 15 min met 75cc kan rijden best veel!!!

    de mijne heeft net 2liter gelopen
     
  12. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ligt ook aan je motor, of je een 2,5 cc hebt of een 4,3cc.
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Ik kom dan uit op een levensduur van ca. 80 uur, oftewel ca. 3,5 dag continu aan.

    Desalniettemin vind ik het ook snel. Daarnaast vraag ik mij af hoe ze dit gaan stroken met de wetgeving m.b.t. garantie. In europa heb je overal 2 jaar garantie op, bij normaal gebruik.

    Als ik dit draadje goed lees, is de kans erg groot dat je motor bij normaal gebruik binnen die tijd kapot is. Dat houdt in dat ze 'm kostenloos moeten vervangen...
     
  14. TheLightning

    TheLightning

    Lid geworden:
    22 sep 2005
    Berichten:
    138
    ik trek er per week zon 2 liter door.. ze houden het bij mij ook nooit zo lang uit :p
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Garantie op motoren is meestal tot de deur of tot aan zijn 1e start.
    De distributeur van Picco binnen de Benelux is daar heel simpel in: Het zijn hoogwaardige racemotoren en met alle motoren waarmee geraced wordt is geen garantie mogelijk

    Maar inderdaad zou ik hierop ook wel enige duidelijkheid willen zien wat nu de rechten van de consument op dit gebied is want van een product van 600 euro mag je meer verwachten.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Dat is heel simpel; de firma Picco heeft daar geen ruk over te zeggen. Garantie is wettelijk vastgelegd op 2 jaar, ongeacht wat zij zeggen. Overigens is dat niet bij de fabriek of importeur, maar bij de winkel waar je 'm aangeschaft hebt. Hoe zij dat gaan oplossen met Picco of wie dan ook, is hun probleem.

    Als er binnen die periode een defect optreed, moet men het product kostenloos vervangen, tenzij ze kunnen aantonen dat de eindgebruiker het product buiten specifcaties of gewoon verkeerd gebruikt heeft

    Zo is de wet. Dan kunnen zij hoog en/of laag springen, dat veranderd daar niets aan.

    Dus als jij je motor 'normaal' gebruikt en hij gaat binnen 2 jaar kapot, dan MOETEN ze je een nieuwe geven (of gelijkwaardige, of repareren), of aantonen dat je 'm zelf gesloopt hebt. No and, or, if's or but about it, zoals de amerikanen het zeggen.

    Probleem met dit soort dingen is natuurlijk vaak het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Als zij hun poot stijf houden moet je het voor de rechter gooien. Die zal je gelijk geven, maar kosten heb je er dan altijd aan, al was het alleen tijd. Je wint, dus de tegenpartij zal een groot deel van de kosten moeten dragen, maar of je daarmee uitkomt.. ver boven de 1000 euro zal die vergoeding niet komen.
     
  17. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Jammer jongen.... zo werkt het niet. De theorie is leuk, maar in praktijk helpt alleen zwaar lichamelijk geweld om je geld terug te krijgen of je motor omgeruild...

    Jij koopt hem terwijl je weet dat je geen garantie krijgt, dus jij beslist op dat moment. En omdat je hier discutieert kan jij nooit meer zeggen dat je niet wist dat er geen garantie op motoren zit. Dus je je kan nooit achter een wetje verschuilen. Jij gaat willens en wetens een koop aan van een product wat uitdrukkelijk geen garantie heeft... Geen rechter zal jou ooit gelijk geven....
     
  18. JaZzMaN251

    JaZzMaN251

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    941
    Locatie:
    Melsele (Oost-Vlaanderen, Belgiƫ)
    I rest my case... :lol:

    Tja, tis nu eenmaal iets dat bij regelmatig gebruik gewoon 'slijt'... Niks aan te doen. Ik zie niemand met z'n bandjes terugkeren naar de winkel na een jaar met de vermelding 'ze zijn versleten, ik wil er kostenloos nieuwe'...

    JaZz.
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Sorry hoor, maar als je er geen vestand van hebt, kun je beter niets zeggen.

    Er bestaat niet zoiets als een product wat geen garantie heeft. ALLE producten in NL hebben 2 jaar garantie. Dat is gewoon bij de wet zo geregeld. Dat jij je dingen laat wijsmaken is prima, maar ga dat dan niet aan anderen verkondigen.

    Geloof je me niet? Pak het burgelijk wetboek deel 7 er even bij en de europese richtlijnen op dit gebied.

    Binnen 2 jaar kapot --> garantie, tenzij je het zelf gemoert hebt. Daar zal elke rechter je gelijk in geven. Daar zit het probleem niet. Het probleem zit 'm vaak in de kosten van een rechtszaak.

     
  20. M@@rten

    M@@rten Guest

    nou hezik ga jij maar eens naar een modelbouwzaak! ik weet zeker dat je op een motor geen garantie krijgt.
    hier krijg je op de motor garantie tot aan de voordeur. wat je dan doet is je eigen verantwoordelijkheid.
     

Deel Deze Pagina