motor zwarte zee

Best allemaal.

Zijn er tekeningen te vinden van de zwarte zee waar je kan zien waar en hoe je servo's en motor plaatst . dus alles om de zwarte zee rc te maken??
op de site van billingboats kan ik niets vinden. En op het forum kan ik ook niet erg veel vinden wat betrekking heeft op het plaatsen van alles.

Mvgr Nick

Goedemorgen Nick,

Voor zover bekend is het allemaal trial and error voor wat betreft het inbouwen van de RC-delen.
Voor mezelf heb ik gewoon een beetje gekeken wat het handigst uitkomt en uiteraard kan je het zo gek maken als je zelf wil.
Ik heb er voor gekozen om de roerservo hart-schip boven de schroefas te plaatsen onder de achter opbouw. Dat heb ik er meer zien doen.
De motor lijkt me duidelijk. Uitlijnen is wel belangrijk i.v.m. trillingen en opgenomen Amp's maar als je er een beetje oog voor hebt komt dat ook wel goed.
De plaatsing van de vaaraccu is een beetje afhankelijk van de gebruikte accu. Ik maak gebruik van een 12V, 7Ah. Die past precies in de dek doorvoer, de opening moet een klein beetje aangepast worden maar dat zie je niet aan de buitenkant. Deze plaatsing heb ik ook van iemand anders hier overgenomen (weet zo snel even niet meer wie).
Voor de vaaraccu heb ik de overige benodigde componenten geplaatst.

Kijk voor foto's maar even in mijn foto album, mochten er toch nog vragen komen kan je het altijd weer hier neerleggen.

Paasgroet,
Mathieu

Hoi Mathieu.
Je zwarte zee ziet er goed uit. ik heb een aantal iedeen op gedaan en ik kan zeker wat met je foto's. jij gebruikt een 12 v lood accu zei je .
ik heb een 6v liggen die over is en een 3 tal motoren ook 6v en 5000 tot 7000 rpm.
Welke schroefas en schroef gebruik jij????

Vriendelijke paasgroet Nick

Wellicht is deze afbeelding van mijn houten Zwarte Zee behulpzaam? De bediening van het roer is in deze situatie bovendeks gemaakt, onderdeks is uiteraard werkelijkheidgetrouwer.

Johan

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Nick,

Was even zoeken.
De schroefas zat er al in toen ik de boot kocht, het zou zomaar de bijgeleverde as kunnen zijn. Wat betreft de schroef: 4-blads 50mm.

Specs van de gebruikte motor:

Operating voltage range 6...14,4 V
13,5 A
Diameter 44,5 mm
Free shaft length 6,5 mm
Case length 72 mm
All-up weight, approx. 380 g
Maximum efficiency 75 %
No-load current drain (A) 0,75 A
Charging rate at max. efficiency 3 A
Permissible motor direction R und L
No-load speed 4100 U/min
Nominal voltage 12 V
Shaft diameter 5 mm

De in het pakket geleverde 3-blads is niet voorbeeld getrouw, vandaar de 4-bladschroef.
Zorg er overigens wel voor dat je al je onderdekse componenten op zijn plaats hebt voordat je het dek erop lijmt, je zal je verbazen bij hoe weinig plekken je daarna nog komt.

Maak je van dit draadje je bouwverslag? Kunnen we allen mee kijken en gaande weg je tips geven (al dan niet gevraagd ;) ).

Groet,
Mathieu

hoi mathieu.
Dank je voor de specificaties van de motor.

ik ga zeker hier een bouw verslag van maken. Ik heb de boot gekocht om deze op te bouwen maar 1 maal er aan begonnen was het 1 grote kriem. er zat en zit veel schots en scheef dus heb de boot gestript tot aan de spanten hahaha, ik ga een niet topick hier van beginnen.
Qua schroef as ga ik ook de ongineel gebruiken maar wel f goed in vetten lol

gr nick

Back