motorcombinatie hotliner. Feigao 540XL ervaringen?

een kennis van mij wilde graag een Dragon elektro gaan maken. Ik zou hem helpen met een leuk aandrijfsetje uit te zoeken.
specs Dragon:
2,9meter spanwijdte, snelle vol-GFK zwever. gewicht vanaf: 2400gram
http://www.coenraad.nl/webshop//pro...id=39&osCsid=ec086674374b6f91d6733c41db7c149d

Dit model is altijd als hellingzwever gebruikt met een gewicht van 3220gram. Als het hard waait(of je wilt sneller aanduiken ;) ), dan werd er 1kg lood op het zwaartepunt bij gedaan. Gewicht lijkt dus niet direct het probleem.
Hij wil er eigenlijk een hotliner van maken. Dus leek met 400W/kg wel een leuke uitgangspositie.

Ik dacht aan de combinatie:
Feigao 540XL specs
planetaire vertraging 5.2. specs
HiModel-120 AS ESC specs
Accu: 6s3p 2000 20C 6000mAh. specs

vliegtuig zou inclusief bovenstaande aandrijfsetje ongeveer 4,2Kg gaan wegen.

Ik wilde eigenlijk de motor gebruiken met 6wikkelingen. Deze zou 110A aankunnen.
Maar zou dit motortje ook 2KW aankunnen? Het is natuurlijk maar kortstondig...

Hebben jullie misschien ervaringen met 1 van bovenstaande onderdelen???
Ik kon eigenlijk geen meetresultaten via google vinden :(

kijk eens op deze pagina van Valenta, hun geven als motor een mega S-6 op of een Ultra 1600-8/18 V

Ik heb geen ervaring met de aangegeven motor.
Maar ik vind een gewicht van 3220gram wel heel erg zwaar. Nu is het niet het lichtste model dat je kunt vinden. Het gewicht van jouw zweef dragon is ongeveer net zo zwaar als mijn electro dragon....

bedankt voor de antwoorden
@pascal: Klopt, model is een stuk zwaarder geworden door al de reparatie's....
Er zit 500gram lood+een ontvangeraccu van 220gram in de neus. Dat kan er dus uit. model wordt dus maar 1kg zwaarder.
Het model is nu alleen voor het hellingzweven gebruikt, dus dan maakt dat extra gewicht weinig uit schijnbaar. het zou langzaam ook nog prima te vliegen zijn.
overigens is dit dus helaas niet mijn model, maar van een kennis.

Een andere clubgenoot van mij heeft trouwens ook een elektrodragon met een kleine Axi 2826-10. Die is ook 3,2Kg, alleen heeft dit wel erg weinig power.

@theo: Die ultra is een borstelmotor van 400gram. Die heeft dus minder vermogen. Daar kan ik het dus helaas niet mee vergelijken.
Die mega ken ik niet, ik kon er ook niks van vinden.

aangezien we met deze dragon een beetje willen hotliner'en, heeft het wel wat meer power nodig.

Ikzelf vlieg hem met een kontronik 500-27 + vertraging en een 15*10 prop. Hij is vrij vlot op hoogte. Per stijvlucht gebruik ik zo'n 30 seconden. Dat zou ongeveer net zo hard omhoog moeten gaan als die axi als deze ook met 10 cellen (GP 2200) en dezelfde prop vliegt.

Helaas is het vrij kostbaar om zo'n vliegtuig uit te voeren als een hotliner. Met zo'n groot lipo pakket ben je al aardig op de weg. Hoe groot is het budget eigenlijk? Ik hoor goede verhalen over de Drive 601 set van kontronik in combinatie met 4S a 6S lipo in dit soort zwevers. Deze is met 300 Euro wel aardig aan de prijs.

clubgenoot heeft een 14x9 op 10cellen sanyo 1700.
jij hebt dus waarschijnlijk wat meer vermogen(ik weet je vertraging niet precies)

Die kennis van mij wil gewoon lekker snel recht omhoog :)

Over een maximum budget heb ik het niet direct gehad. Aangezien het geen wedstrijd model is, hoeft het geen A-kwaliteit te zijn. Maar wel een beetje betrouwbaar en duurzaam natuurlijk.
Bij bovenstaande combinatie(beginpost) denk ik dat ik een redelijk kwalteits/kosten verhouding heb.
motorvermogen zat, alleen weet ik niet precies hoeveel vermogen je uit die motor kan halen.... :(
ik hoop eigenlijk een beetje op 2Kw. setprijs(motor+vertraging+ESC+Accu) is ongeveer voor 450euro thuis. En dat vind ik weinig voor zo'n vermogen.

Je maakt me wel erg nieuwsgierig met de "Drive 601 set. kan je me er meer info over geven?

alvast bedankt :)

Ik heb geen ervaring met deze motor, maar ik vlieg met een motor van 165 gram, en haal daar 900 Watt uit voor ongeveer 10 sec. motorloop. Zou je dit omrekenen naar het gewicht van deze motor van 372 gram dan kom je ongeveer op die 2 KW uit. Ik heb hem in Motocalc even vergeleken met de Hacker B50 XL 6 windingen die precies dezelfde afmetingen heeft, maar een rpm/volt van 2630. De Feigao heeft een 2779 en is dus net iets pittiger. Met een vertraging van 5.2:1 kom je met een relatief kleine prop van 15 X 8 op 100 A. Met een vertraging van 6.7:1, die Hacker gebruikt zit je op een 17 X 10 op 100 A. De Feigao draait een nog iets kleinere prop want zijn kv is iets hoger. De Hacker met 2 KW wordt voor een zwever tot 20 Kg gebruikt met max. een 20 X 10 prop, dus dan heb je met 4 kilo een geleide projectiel die lekker verticaal doortrekt. :D
Ik woon zelf in Tilburg, maar als het eenmaal vliegt kom ik graag eens kijken.

dat is leuk om te lezen :D
zwaardere motoren hebben meestal ook een iets hoger rendement, dus minder warmte ontwikkeling in de motor. hoeveel stroom trekt jouw motor in die combinatie van 900W??? want stroom is eigenlijk meer de bepalende grensfactor dan vermogen.
Maar het lijkt dus wel goed te komen met die faigao.
overigens kan je het gewicht van de vertraging ook gedeeltelijk bij de motor rekenen denk ik.

interesant dat je al met prop's aan het rekenen bent geweest. ik schatte eigenlijk op een 15x10 of groter. lijkt dus toch iets te positief gedacht.
Welk merk prop's gebruik jij meestal? ik zat al te kijken naar aero-naut. deze props kunnen 9000rpm aan, dat moet net genoeg zijn. :)
lijkt me idd leuk om eens mee te kijken. Altijd leuk andere hotliner's te zien :D

Wat verwacht je precies van een "hotliner"? Recht omhoog /recht omhoog spuiten/ 45 graden vlot omhoog?
In het eerste geval zou ik zeker voor minstens 600 W/Kg (liever 700) gaan anders kan het weleens tegenvallen. Vooral met zo'n grote lijkt kist lijkt het allemaal wat langzamer. Het wordt pas echt leuk bij 1 KW/Kg :D.

In ieder geval, 2 KW mag niet zo'n probleem voor zo'n zware motor. Ter vergelijking, ik trek zo'n 2 Kw door een motor van ca 275 gram INCL. vertraging. Dit dan kortstondig dus 4 a 5 seconden.

Paul

michiel b zei:
clubgenoot heeft een 14x9 op 10cellen sanyo 1700.
jij hebt dus waarschijnlijk wat meer vermogen(ik weet je vertraging niet precies)

Die kennis van mij wil gewoon lekker snel recht omhoog :)

Over een maximum budget heb ik het niet direct gehad. Aangezien het geen wedstrijd model is, hoeft het geen A-kwaliteit te zijn. Maar wel een beetje betrouwbaar en duurzaam natuurlijk.
Bij bovenstaande combinatie(beginpost) denk ik dat ik een redelijk kwalteits/kosten verhouding heb.
motorvermogen zat, alleen weet ik niet precies hoeveel vermogen je uit die motor kan halen.... :(
ik hoop eigenlijk een beetje op 2Kw. setprijs(motor+vertraging+ESC+Accu) is ongeveer voor 450euro thuis. En dat vind ik weinig voor zo'n vermogen.

Je maakt me wel erg nieuwsgierig met de "Drive 601 set. kan je me er meer info over geven?

alvast bedankt :)

Mijn vertaging is 5,2:1.

De drive 601 set bestaat uit de componenten Jazz 80-6-18 en FUN 500-32 met KPG27 6,7:1. Te koop voor 300 a 319 Euro.

Het maximale vermogen wat je hier uit kan halen is stukken minder dan uit jouw componenten. Het enige voordeel van deze set is dat het al een beproefd concept is.

tja, het is en blijft een zwever. Het is ook de bedoeling om nog met de aandrijving te gaan hellingzweven. Daarvoor moet het gewicht weer niet te groot voor worden natuurlijk.
Als je meer dan 500W/kg wil, moet je volgens mij echt alles dik gaan overbelasten(kisten op deze maat dan)
rendement zakt dan ook behoorlijk in. ingaande vermogen is dus wel veeeel meer, uitgaande vermogen is maar een beetje meer.

ook aan de levensduur denkend, lijkt me 2KW op 4,2Kg een leuke middenweg. ik hoop/gok dat het net vertikaal wegvliegt, maar dat de grootste hoogte worden gewonnen met een hoek van 60graden ofzo.

Ik denk trouwens dat ik met bovenstaande combinatie meer dan 10.000RPM maak met een 15x10. Aeronaut heeft prop's die op deze maat maar 9000RPM aankunnen. Dat vind ik eigenlijk een beetje link....

Liever heb ik een grotere vertraging. (6,7:1 ofzo, net als een Hacker B50). Enig idee of een hacker gearbox op een Faigao past? Ik heb ACW hierover al gemaild, ik kon namelijk geen maten van die vertraging vinden. Ik heb nog geen antwoord.

Om een lager toerental te krijgen kan ik natuurlijk maar 5S pakken. Met een grotere prop, heb je meer koppel. Helaas alleen minder vermogen....

ik ben er nog niet helemaal uit :P

ik heb bericht gehad van Aircraft world. De B50 gearbox past niet.
ACW zei:
Thank you for the inquriy. No, it will not fit as is and we do not recommend you to use a Hacker gearbox for the Feigao motor.

Just for your info, one of our customer tried exactly the same thing. He found that pinion is 2mm too long and it does not slide onto the motor shaft far enough to allow the gearbox to be threded all the way onto the motor. He managed to cutoff the pinion to install it onto the motor and tried to run. What he could is just to run for about only 5 seconds and it exploded
inside the gearbox. The motor could not bear off to use with the Hacker gearbox. They are
"similar motor" but not the same thing in quality....

iemand nog een idee?

Anders helaas toch naar 5S... :(

Hello,
One of my friends wishes to sell to me an electro-dragon not built yet.
Unfortunately, he lost the note and plan of assembly.
Can you tell me how I can obtain this note? Maybe somebody can scan it.
The language is not important, French, English or German.
Best regards.
M. Iverson

@phosnard :

I assume you misplaced your question in this topic.. it should be in ''Electro vliegtuigen''.

You can edit your post or ask a moderator to remove the post.

Back