Motoren LB-stunt

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Arjen van Viegen, 25 sep 2002.

  1. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
  2. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.035
    Locatie:
    Almere
    Hoort de O.S. max LA25-s ook niet thuis in dit rijtje?
     
  3. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Alleen na een stevige portie "rework"...... :(
     
  4. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.035
    Locatie:
    Almere
    Hmmm.. Vreemd.. Terwijl dat motortje toch speciaal ontworpen is voor LB stunt.. Is eigenlijk gewoon een LA-tje zonder carb. :D
     
  5. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Inderdaad; gewoon een LA-tje zonder carburateur..... niet speciaal ontworpen voor stunt dus.....
     
  6. Guest

    Guest Guest

    Waarom stuntelen met motoren??? :p
     
  7. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.773
    Locatie:
    Almere
    Iedere keer weer hetzelfde met Billy,
    eenmaal los dijft ie weer erg over...
    Kan gewoon geen maat houden dat jochie.
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.348
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Laat ik het nou eens voor 'm opnemen... :wink:

    Omdat je voor Stunt een motor nodig hebt, die ook bij een wat rijkere instelling daar ook op blijft staan. De meest RC-motoren hebben de neiging om nadat ze even wat krapper hebben gedraaid (na een klim bijvoorbeeld) dat verhoogde toerental vast te houden en niet meer te reageren op het weer rijker worden van het mengsel..... Daarbij komt, dat ze meestal vrij zwaar zijn.

    De LA-s zijn wel bruikbaar, maar op een andere manier: Op het maximum vermogen instellen ( De .25 vervangt met gemak een oude FOX 35) en dan vliegen met een prop met minder spoed 4 of minder i.p.v. de gebruikelijke 6". Wel er om denken, dat het achterdeksel goed vast zit, we hebben daar minder goede ervaringen mee (steeds maar weer lostrillen).

    Behalve de door Arjen genoemde motoren kun je ook nog een aantal (in kleine series gebouwde) Amerikaanse motoren aan dit lijstje toevoegen.
    Verder de Retro Discovery, een Oekraiense motor gebouwd door Yuri Yatsenko, een werknemer van Antonov...
    Ook de Saito .56 (4t!) mag zich in een steeds grotere populariteit verheugen.

    Henk de Jong vliegt met een Rozenberg .60, een handgebouwde Israelische motor. In principe een verbeterde (niet meer in productie zijnde) Super Tigre .60 met moderne technologie. Henk vliegt met deze motor 5,5 sec. per ronde en heeft dan nog zat trekkracht in de figuren. Mijn ST 60 moet hier 5,3 gaan, anders valt 'ie tijdens een staande acht op mijn hoofd.....

    Tot voor kort kon er nog een beroep gedaan worden op de Super Tigre .51 Stunt, de tweeling broer van de .51 RC, maar dan met een andere cilinder waarvan de poorten zo zijn getimed dat de beschreven runaway niet voorkomt. Deze motor heeft bijna het vermogen van de oude .60, maar is een stuk lichter.
    Helaas is Super Tigre van het toneel verdwenen en weet ik niet waar ze uithangen, alle geruchten ten spijt....
     
  9. Roy

    Roy Guest

    Misschien is dit heel stom :oops: , maar wat is er anders aan een "stunt" motor in vergelijking met een "normale" motor :?:

    Groeten, Roy
     
  10. Roy

    Roy Guest

  11. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Roy,

    Op het gevaar af heel hatelijk te zijn; Lees jij treads wel eens door voordat je reageert??

    Hierboven staat toch vrij duidelijk aangegeven dat een goede stuntmotor iets compleet anders is als een RC motor zonder regelbare carburatie!!
     
  12. Roy

    Roy Guest

    ja tuurlijk lees ik eerst d thread helemaal door, alleen ik kwam er niet uit. Misschein ben ik wel te dom.........

    Bruno van der hoek zegt:
    Is dit de omschrijving van een stunt motor? Als dat zo is heb ik alleen maar "stunt" motoren. Met de juiste prop, brandstof, afstelling reageerd een motor zoals hierboben beschreven staat.

    Roy
     
  13. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Zal wel los lopen denk ik zo.

    Een goede stunt motor moet (in het "klassieke" concept):
    1) Een vrij hoog koppel hebben bij een beperkt toerental
    2) zo licht mogelijk zijn
    3) Over een 4-2-4 loop karakteristiek beschikken.

    In dat laatste zit hem de kneep. Om hoog te scoren moeten de gevlogen figuren gevlogen worden met een zo constant mogelijke snelheid. Bij bijvoorbeeld F3A geldt dit eveneens en wordt dit gedaan door meer of minder gas te geven afhankelijk van de vliegpositie van het model. Bij LB-stunt is gasregeling echter regelementair niet toegestaan. Er is dus een andere oplossing nodig. Een goede stuntmotor draait op een te rijk mengsel al een redelijk en regelmatig toerental. Bij optrekken moet het toerental toenemen. Tot zover niets bijzonders De kneep zit hem in het loopgedrag tijdens een duik. Tijdens een duik zal een "normale" motor toeren oppakken. Van een stuntmotor echter verlangen we dat de motro zal gaan draaien met een LAGER toerental. Hierdoor remt de langzaam draaiende propeller het (erg lichte) model af om zo te voorkomen dat de snelheid toeneemt in een duik.
    Dit laatste maakt een al dan niet van een venturi voorziene RC motor ongeschikt voor een LB-stunt vlucht. Afgezien dan van de door Bruno beschreven truc (Heel hoog constant toerental met een prop met extreem weinig spoed.) Een langzaam model met veel gegil door een paar figuren vliegen is echter niet prettig om te horen.... :?
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.348
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Tja, ik had dit toch al uitgelegd, dacht ik?:

    Misschien gaat het licht bij je aan, als ik zeg, dat mijn Super Tigre 60 een 13x6 Rev Up (hout) ronddraait met 8800 toeren in een stevige viertakt-reutel, met heel af en toe een snerpje tweetakt. Deze motor past de trekkracht aan, afhankelijk van de stand van het model.
    Zou de St 60 in volle tweetakt gaan ~10000 toeren, dan trekt 'ie je poot eruit...' Het gaat hier om een bovengemiddeld goede reproduceerbaarheid van de afstelling. In dezelfde vliegpositie ook steeds dezelfde trekkracht.
    Er zijn inmiddels wel betere motoren ( Stalker, Discovery Retro) op de markt, maar ik kan nog wel even vooruit met mijn voorrraadje Tijgers.
    Je ziet wel vaker voorbeelden als in de link http://www.justengines.unseen.org/jenven.htm die je aangaf, en het principe van de venturi is niet verkeerd, maar geen van de genoemde motoren zal zich gedragen zoals ik hiervoor beschreven heb.
    Zodra de motor 1 keer opgetoerd is, komt 'ie niet meer terug, bovendien zijn ze (te) zwaar voor hun afmetingen...
    Ik vind het dus vreemd, dat er mee geadverteerd wordt. Ik heb van Just Engines verder een heel goede indruk gekregen.
     
  15. Roy

    Roy Guest

    Bedankt voor jullie uitleg, maar srry kwam er eerst niet helemaal uit. :roll:

    Groeten, Roy
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.348
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Volgens mij zijn we er behalve voor onszelf ook nog voor elkaar. Daar is dit nou een voorbeeld van....

    Trouwens, heb je al eens een vlucht met zo'n F2B kist gezien?
    Als je wilt, laat ik je weten, wanneer en waar die gelegenheid er weer is.
     
  17. Roy

    Roy Guest

    Nog nooit,zou het weleens willen proberen, maar er is nergens in de buurt een gelegenheid om dit te beoefenen. 8O

    Roy
     
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.348
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Als je wilt, geven Henk de Jong en ik een workshop bij je op de club.
    Moet natuurlijk wel even gecoördineerd worden, want je kunt niet tegelijkertijd LB en RC vliegen op hetzelfde terrein, dus neem het op met je evenementencommissie of wie daar over gaat...
    Kijk op http://people.zeelandnet.nl/cn.mvcdelta/lijn.htm dan weet je, hoe we zoiets aanpakken.
    Op de foto's zie je een groot aantal kleinere modellen, bedoeld om het vak te leren en (voor- en achteraan) twee F2B-wedstrijdmodellen.
    Kijk ook op http://member.nifty.ne.jp/c-line/wch02/photo1.htm voor een paar plaatjes van het laatste WK. Henk en ik staan er ook ergens op.
     
  19. PP

    PP Guest

    De laatste in Nederland verkrijgbare 'drosselloze' motor was de OS 10 FP-s. Andere -s versies maakte OS wel, maar werden niet in Nederland geimporteerd (bij gebrek aan belangstelling natuurlijk). Van de LA wordt echter weer een hele serie s-motoren (dat wil zeggen 'stunt', dus voor LB) geimporteerd. In ieder geval bij Shamrock kom je ze wel tegen en kunnen ze ze denk ik wel bestellen. Ze zijn iets goedkoper dan de zelfde modellen met drossel, precies zoals het hoort. Echt duur zijn ze in ieder geval niet. Ik heb net een .15 gekocht voor € 69,95. Het zijn misschien geen top-stunt motoren om in F2B kampioen mee te worden (al hoewel, met de LA-s .46 schijn je zo uit het doosje mee te kunnen doen, alleen is de vraag hoe snel ze slijten), maar voor trainers, en fun- en sportkistjes zijn ze prima geschikt. Willen we dat deze motoren in de handel blijven en door beginners (dia later wel gespecialiseerdere motoren gaan kopen) kunnen worden gekocht, dan moeten wij ze wel adviseren en misschien ook wel zelf gebruiken.
    Als motor waar je als beginnende stunter toch best een tijd kunt doen (ik kijk naar mezelf) en waarmee je met een stukje stunthistorie bezig bent, vind ik ook dat je de klassieke Fox 35 niet moet onderschatten. Niet duur maar je moet hem wel uit de VS laten komen. Mee laten brengen door iemand die daarheen gaat is natuurlijk veel goedkoper.
    Pas als je wedstrijden gaat vliegen en zelfs dan eigenlijk pas als je op het niveau van Bruno of Henk (de Jong) zit moet je je vind ik je druk gaan maken over een échte stuntmotor. Tot die tijd is er genoeg te krijgen wat er heel dicht bij in de buurt komt. Voor het aanleren van de figuren is het vooral van belang dat een motor goed start, goed af te stellen is, wat aan de rijke kant wil lopen en vooral: dóór blijft lopen in de figuren. De soort, vorm en plaatsing van de tank is daar ook heel belangrijk bij. Aan een topmotor met een ongeschikte of niet goed geplaatste tank heb je helemaal niets, terwijl je met een OS LA met een goede tank best een presentabel schema moet kunnen vliegen.
    Ik zit zelf te overwegen voor als ik een échte stuntmotor ga aanschaffen de Merco 61 te gaan proberen. Ik heb daar een goede recensie over gelezen in stuntnieuws (voor niet-weters, het 2-maandelijkse verenigingsblad van PAMPA, de amerikaanse vereniging van stuntvliegers).
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.348
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    De enige makke die ik soms bij LA's aantrof is het loswerken van het kunststof achterdeksel. Je moet dit soms bijna vastlijmen. Maar ik heb een .46 in actie gezien op het WK, en gezegd moet worden dat dit -voordat in een horizontale acht de vleugelbevestiging het begaf met fataal gevolg- heel goed ging.
    De Merco is erg zwaar vergeleken bij de ST-60 of de Rozenberg die Henk gebruikt, maar als je erg licht bouwt met een wat kortere neus moet dit op te vangen zijn.
    Zelf ben ik ook niet altijd even blij met een .60 'at the sharp end', met name als het boven windkracht 3 komt... [​IMG]
    Maar als het kiezen wordt tussen het verliezen van lijntrek en daardoor onbestuurbaar worden van het model [​IMG]of een iets langere rechterarm na de wedstrijd, dan weet ik het wel weer.... [​IMG]
     

Deel Deze Pagina