Motoren op co2 of lucht onder druk

Weet er iemand info over co2 motoren en of deze ook zouden kunnen draaien op gecomprimeerde lucht (bvb 300 bar duikfles lucht)

aankoop, zelfbouw , theorie omtrent wat kan ik doen met 1 liter lucht op 300 Bar?

Bij voorbaat dank

Dit is niet echt een onderwerp wat met electronica te maken heeft. Buiten dat, een expiriment met een dergelijke hoge druk zonder reductie, zou ik beslist willen afraden, want als het fout gaat en er ploft wat geeft dat het effect van een handgranaat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Groetjes Hans.

Val,

Kijk hier eens, veel info over CO2 motoren, wel in het Engels.
http://blacksheepsquadron.com/

Hier staat een (animatie) hoe een CO2 motor werkt, ook Engels.
http://www.keveney.com/co2.html

Overigens kunnen deze motoren wel draaien op samengeperste lucht maar slechts heel kort. Als je de principe werking van de CO2 motoren kent snap je waarom. Op de hierboven opgegeven sites moet je die principe werking kunnen vinden.
Succes en veel plezier.

In de aquaristiek zijn relatief kleine flessen CO2 te koop, wordt daar gebruikt als plantenvoeding..... dan heb je CO2 ipv lucht, wellicht werkt dat beter.

Ik zie nog niet goed in waarom co2 beter zou zijn dan lucht .alsook stond er ergens dat deze co2 motertjes op stoom kunnendraaien en dat is wat een stoommachine in ieder geval kan en deze kunnen ook evengoed op lucht draaien :? "ben je nog mee' alleen wat is het rendement van een stoommachine mechaniek op lucht om een schroef te latendraaien?

In feite kan ik gemakelijk aan gecomprimeerde lucht komen via een duikklub 15 euro voor een fles van 30 liter 300 bar. drukregelaar naar 1 - 10 bar is nog een probleem

k'heb de site bezocht over dergelijke motoren maar zie dat dit allemaal licht gewicht toepassingen zijn en ik dacht aan een motor in de aard van een 6 a 10 cc 2takt

zelfbouw zie ik zetten maar het is de know how :) :?

nog iets vergeten. Mijn alledaagse compresser kan een druk van 12 bar produceren.
Misschien zit daar ook al genoeg energie in om wat mee te doen.

12 killo * 1 liter tank gedeeld door verbruik van moter x omwentellingen van schroef x diameter en spoed . deze formule is het nivo waarop ik de theoretische kant zie van men probleem :oops: ik zie uit naar reaktie en leer snel bij daaag

Kijk, het principe van de co2 motor is heel eenvoudig. Er gaat co2 in wat onder hoge druk vloeibaar is. Door het in een afgesloten ruimte te laten expanderen verandert de vloeistof in gas. Doordat er erg veel vloeibaar gas in een betrekkelijk kleine fles gaat komt er een zeer grote hoeveelheid gas vrij en zal de druk ook constant blijven zolang er maar vloeibaar gas in de tank zit. Bij gecomprimeerde lucht is dat totaal anders, omdat na elke slag van de motor de druk in de tank zal verminderen en de motor dus maar heel even zal presteren. Toch is het principe van een motor met gecomprimeerde lucht jaren lang toegepast in de toenmalige staats mijnen. Hiermee werden de ondergrondse treinen aangedreven. Doch de actieradius was ondanks de vele grote gasflessen van 300 bar zeer beperkt.

Groetjes Hans.

eigenaardig fenomeen is dat, Maar nu ben ik mee waarom het niet op een simpele manier zou lukken op lucht.

intresant is een website over een uitvinder negre die sterk bezig is met autootjes op lucht . ik denk dat ik het principe ervan een beetje versta.
het heeft te maken met het potentiaal verschil tussen koude gekomprimeerde- en heete lucht die een drukexpansie teweegbrengt .
Nogal een ingewikkelde motor geb je daarvoor nodig...

Dit moet je er zelf maar eens op na lezen en eventueel becomentarieëren.
the "MDI AIR CAR"

ps: hoe zetten jullie links in in de antwoorden?

Val,
Met lucht kan je een CO2 motortje precies eender laten lopen als op CO2 maar dan moet je de lucht af koelen tot het ook vloeibaar wordt. Lucht wordt pas vloeibaar bij -194oC dus dat is een behoorlijk probleem. Tevens komt er een enorme druk bij kijken om die vloeistof in een cilinder op te slaan. Die druk is veel hoger dan 300 bar, hoe hoog weet ik niet precies.

Die warme lucht motor is waarschijnlijk een Sterling motor. Die bestaat ook al heel lang en is zelfs door Philips (ja die gloeilampen fabriek) in serie gebouwd om, onder andere, generatoren aan te drijven.
Als je even met Google op Sterling motor gaat zoeken zal je hier veel info over krijgen.

Hallo Val.
Het plaatsen van een link gaat heel eenvoudig. Als je zelf een website eerder hebt bezocht staat deze ergens in de PC nog opgeslagen. Toets je hierna het internet adres in op een bericht, dan zal deze als een link door iedereen opgeroepen kunnen worden. Als voorbeeld geef ik www.hmbc.nl en nadat het bericht is geplaatst zal de tekst blauw worden weergegeven.

Groetjes Hans.

halo bedankt voor de tips

en nu eens proberen http://www.theaircar.com/ voila dit is de link
naar de motor waar ik het over had.

op antwoord over sterling, dat zijn toch motoren die een zogenaamde uitwendige verbranding hebben waar je in feite warmte moet aan moet toe voegen om ze te doen draaien.

kijk eens hier, genoeg info te vinden over co2 motoren. Ook alle info kun je op die site vinden.

Theo Coenen zei:
kijk eens hier, genoeg info te vinden over co2 motoren. Ook alle info kun je op die site vinden.

Waar bedoel je theo ik zie niets ?

heeft er iemand the air car motor gezien op link van men vorige bericht.
Zou deze gebouwd kunnen worden op schaal ?

co² is ok, maar het lijkt me een duure vorm van energie voor modelbouw.

tijdens het overdenken van voorgaande berichten besefte ik dat ik gewoon op zoek ben naar alternatieve voortstuwingen voor het modellisme.

Daarbij dacht ik o.a. aan een vliegwieltje met koppeling die aangedraaid wordt op een zeeeer groot toerental .
nadeel ... Zal zo'n toestel enkel rechtdoor willen vliegen door het hyroscopich moment?

Voila bedankt voor de berichtjes en tot schrijfs.

met een oud zuigermotortje 6,5cc is al een heel leuk motortje te maken.
op de haagse hogeschool had iemand een keer iemand zoiets gemaakt.
hij had de gloeiplug vervangen door een lucht ingang die door een elektrisch ventiel geschakelt werd door een microswitch op het vliegwiel.

hij draaide al op 1 keer pompen met een fietspomp!!

val zei:
drukregelaar naar 1 - 10 bar is nog een probleem

dit is ook geen probleem, (heb je zelf duikervaring?) op een duikfles word normaal een zgn eerste trap gedraait, en deze heeft een high pressure uitgang, waar dus de hoge druk op zit, en de low pressure, daar staad 8 bar op.

maar de meeste duikstations vullen maar tot maximaal 200 bar, sommige ook tot 240 bar.

maar wat voor een fles heb jij dan? zit daar gewoon een normale aansluiting aan?

gr easy

re easy2:
Mijn idee was om een klein flesje op 200 of 300 Bar
mee te nemen op het toestel, en om dan daar een drukregelaartje 8 Bar op aan te sluiten

re Hilbren:
hij had de gloeiplug vervangen door een lucht ingang die door een elektrisch ventiel geschakelt werd door een microswitch op het vliegwiel.

Dit is een mooi systeem ! zijn die elektriche ventielen klein genoeg voor hobby toepassingen?
'k zal eens zoeken bij festo of ze dat verkopen.
weet je soms meer detais?

Er zijn wel hele kleine te koop, ik heb alleen nog geen winkel gevonden die ze verkoopt.
Dus als je wat vindt mag je mij een pbtje sturen.

ik begrijp dat je het voor een vliegtuig wilt gebruiken, dan denk ik dat de duik-drukregelaar geen (goede) optie is, omdat deze vrij zwaar en groot zijn. en zo'n liter fles weegt ook al gauw 2 tot 3 kilo. ik heb geen idee hoeveel het hele zaakje mag wegen, maar dit lijkt me toch al behoorlijk veel.

Back