Motorisatie verslag Calmato Elektro sport :idea: VIDEO p. 6

Aloha,

door de regelgeving op de club (net lid nog niet gaan vliegen), in de week enkel elektro en mijn unieke werk situatie :? . Veel vrije dagen onder de week. ( en als bonus wel 1 week op de 5 volledig thuis)
Was ik genoodzaakt om iets te zoeken dat groot genoeg is om met alle wind te kunnen vliegen, en toch voor een redelijke prijs elektrisch kan.

En zo kwamen bij de Calmato sport. 8) :lol: 8)
calmatosport001smallex0.jpg

Heb wel wat ervaring met het kleine elektro spul. Maar zoiets is wel ineens een grote stap voor mij.
Heb mijn zoektocht al gedaan. En er is al veel geschreven en gelezen maar vele mogelijkheden gaan meestal me 6s de lucht in.
Het probleem is echter mijn huidige lader en balancer ondersteunt slechts max. 5S lipo 7A. Dus het moet daar mee de hoogte in. (Wordt ooit wel eens geupgrade na al die andere dingen op het verlanglijstje)

Ongelimiteerd vertikaal is niet nodig gewoon leuk vliegen/ mag best wel wat pit hebben.

Kwam na enig zoekwerk op deze motor uit. De info over de motor stelt eigenlijk weinig tot niks voor (toch niet voor mij).
Ik kan ook geen tabellen vinden met gemeten waarden.

C5055-A Brushless outrunner 580KV
Dimension:49.5x55mm

Shaft:8.0X20.0(mm)

Weight:300g

KV Value (rpm/v): 580

Brushless speed controller: 80A

Static thrust:
2000g-4500g: 5s lipo / 12x8 prop

Kwam ook nog een andere motor 3S ???
kan deze motor ook goed functioneren op 5S ???
Hij lijkt me namelijk veel zuiniger dus langere vliegtijden haalbaar. :?:

C4260-A Brushless outrunner 500KV

Dimension:42.5x60mm

Shaft:5.0X20.0(mm)

Weight:265g

KV Value (rpm/v): 500

Brushless speed controller: 45A

Static thrust:
900g-1500g: 3s lipo / 12x8 prop

Deze motors zijn te vinden op de site van Perba

:?: Welke motor heeft volgens de kenners de voorkeur of zijn er nog andere mooie en goede alternatieven die ik ff niet vind.
Bij UH ook gekeken en daar lijkt alles zowat in backorder te staan in deze klasse. Ook bij ACW van dat. Blijkbaar zijn er net als ik vele mensen deze soort van kisten aan het converteren van brandstof naar elektro.

:?: Ah ja zou er ook graag een taildragger van maken. Maar dan kan ik het landingsgestel toch niet op de originele plaats laten staan of zie ik dit verkeerd ?
Of zijn er voordelen aan het neuswiel ? Ik vind een wieltje achteraan gewoon mooier.

MvG

Tim

Ik heb de 3520-7 motor van Perba voor op mijn Funtastic te zetten...
Is zo goed als klaar, ik heb verleden week een Edge van Robbe zien vliegen met zulk een motor.
5S 3700 lipo's en een 12 x6 E-prop op, ging wel goed

Ja ik kende het draadje al ...

maar ook weer 6S. Dat is nu net het probleem lader ondersteund het niet of laden als 3S2P ??? of zie ik dit verkeerd ?

Greetz

Tim

Natuurlijk is er op zowel 5s en op 6s te vliegen met hetzelfde resultaat.

Je hebt hetzelfde vermogen. Aangezien vermogen=spanning*stroom moet je dus voor een lage spanning(4 of 5s lipo) kiezen voor een hogere stroom.
Bij een 6s of hoger pakket kan je dus vliegen met een lage stroom. regelaar hoeft dan ook minder stroom aan te kunnen. Echter zijn regelaars voor hogere spanning juist duurder.

Kv waarde moet natuurlijk wel passen bij de voedingspanning

Inderdaad, zoals michiel zegt...

die 3.7 volt is niet in zo'n mate bepalend voor je vlieggedrag. wat ampere's extra door een andere prop doet wonderen..

Daar komt bij dat Tadango zijn Calmato in een paar meter omhoog jaagt op een stukje straat van 1 meter breed... en daarnaast nog kan hooveren, dit alles was je zelf niet nodig dus zou het uitermate goed uitkomen :D

Succes met kiezen

Aloha,

allemaal bedankt voor de info.

De keuze is al gemaakt.
2 * 5S 2200 mAh besteld bij UH.

Ook nog op zoek naar een mooi paartje 3S 4000 mAh maar voorlopig uitverkocht bij UH. Dus nog ff wachten.

Regelaar 80 amp is ook reeds besteld.

Motor is C5055-A 580 kV
Mijns inziens kv komt goed met de voedingsspanning.

Op 5s +/- 9280 rpm

Op 6s +/- 11136 rpm

Ga denk ik maar eens beide proberen.

Greetz

Tim

P.S. Als hoveren mogelijk is, is het mooi meegenomen ... alleen jammer dat ik het nog niet volledig beheers dus ga het voorlopig met deze kist nog uit mijn bolletje laten. Toch bedankt voor de tip

:evil: Met tegenzin maar het is voor het goede doel.
achteraf gezien had ik het beter met een scherpmes gedaan. Maar het voelde zo stevig voor ik eraan begon.

Wat doet dit pijn. Maar er geen andere oplossing of je moet de vleugel elke keer onder het vliegtuig onderuit halen en dan lukt het misschien om de batterijen zo te vervangen.
Ook heb je dan een stel kaboutertjes nodig die de batterijondersteuningsinfrastructuur ( 8O ) bouwen. :lol:
calmatozagen001smalljl4.jpg

Klaar, niet perfect maar het voldoet.
calmatozagen005smallhv4.jpg

Nu maar hopen dat de motor snel hier is.
Is normaal vandaag (nu dus al gisteren) op de post gegaan.

En de batterijen en regelaar ... komt van bij UH.

Greetz

Tim

Thx, maar dat kende ik al.

Die van Franck is/was echt de bom. Een tijdje geleden al van eigenaar verandert. Wou hem toen zelfs kopen.

Greetz

Tim

Joepie joepie de post was op tijd.

motor002smallfp7.jpg

Toen bij een nadere blik begint de waarheid al een beetje anders uit te draaien.
motor003smallnj0.jpg

De motor + motorsteun zijn ideaal om zo als getoond gemonteerd te worden in de Calmato. Past perfect.
Maar de bijgeleverde propadaptor is slechts bruikbaar als ik de motor omgedraaid ophang (met de shaft naar achter dus)

Of zie ik dit verkeerd. Denk ik niet genoeg na ???
Zijn er adapters te koop voor een 8 mm schaft ??? Waarom wordt deze niet bijgeleverd als je een motormount koopt om de motor zoals getoond te monteren.

Zou graag straks met de installatie verder gaan ...

Eerst nu nog ff gaan werken.
en dan beginnen met de installatie als er een oplossing is. Anders zal hij anders gemonteerd moeten worden :(

Greetz

See u laterz alligators :lol:

Ja, die propadaptors zijn te vinden. Meestal gebruik ik die van graupner, da's een spinner waar je ineens een propmeenemer bij hebt. In Mechelen bij Albatros hebben ze dat wel liggen.

Anders kan je misschien de as omdraaien, of kijk eens of perba geen propmeenemers heeft.

Het is vrij normaal dat de adaptor om de prop op de as van de motor vast te zetten, er niet bijzit. Meestal zit er wel een ding bij wat je op de achterkant vd. motor kunt schroeven, zo ook in dit geval dus.

Die propadapter is wel te krijgen bij de betere modelbouwzaak..

Het grootste dat ik vind van propadapters zijn 6-8 mm.

Van 8 naar 10 mm kan ik nergens vinden.
Iemand enig idee of dit bestaat of niet.

MvG

Tim

Perba heeft al gereageerd.

Roland had het gemerkt dat ze er niet bijwaren en heeft ze al nabesteld ... packet zit nog wel vast bij de douane (kunnen die zich niet beter bezighouden), maar hij verstuurt er 1 zodra hij ze binnen heeft. (Waarschijnlijk volgende week)

Perba bedankt voor de Superservice. :thumbsup:

Greetz

P.S. kan nu toch al beginnen met de installatie nu we weten dat er een oplossing gevonden is. 8)

Motor is geïnstalleerd zonder grote problemen de originele inslagmoeren gewoon uitgeboord.

motorinstall002smalleg0.jpg

Ga wel de zijkanten een klein beetje moeten inkorten denk ik. Maar dat zal pas duidelijk worden als de propadaptor er is.
motorinstall004smallyl3.jpg

Greetz

Oei wat een fout -->Er mag wel elke dag verbranding gevlogen worden op de club.

In het lang en breed.

vandaag kwam ik op de club aan.
Een 15-tal piloten, die net als ik van een stralende zon kwamen genieten.
Ik ging van de veronderstelling uit dat er niet met verbrandingsmotoren mocht gevlogen worden onder de week. Waren er een aantal met +50 cc bakken bezig. ?????????????????????????????? Bij navraag.
Er mag elke dag met verbrandingsmotoren gevlogen worden. (van 13-19u.) Ik had het regelement beter nog een keertje goed gelezen. ;-)
En elektro is toch de toekomst.
Op zich geen probleem ben heel blij met mijn genomen beslissing de ochtendvluchten/voormiddag blijven nu toch ook mogelijk.

De postbode is aan de deur geweest met de servos. (Ik was wel jammer genoeg niet thuis)
Morgen sta ik voor de post te wachten. Joehoe. Kan ik hem eindelijk verder afmaken. En mijn weekend is net begonnen.
Nu het pakket met de lipo en regelaar nog zonder douane en we zijn gezegend.

Greetz

inbouw002smallbn1.jpg

Controle en toch geen invoerrechten is al het 2de pakje dat gecontroleerd werd van mij en dat ze door laten met een werkelijke waarde van 100$.
Hopelijk blijft de douane in België nog lang onwetend op het gebied van modelbouwspulletjes.
6 Servos van 5 kg. kosten volgens de verpakking 9$ ... en ze geloven het nog ook. :banana: :thumbsup: :banana:

Servo's ondertussen geïnstalleerd ze waren oorspronkelijk voor de Funtana besteld maar test ze liever eerst eens uit op een Calmato voor ik ze op een duurdere en mooiere vogel ga toepassen. Servo komen van bij United Hobbies. SCR 48 g/7,4 kg-cm
inbouw004smallew9.jpg

Las in andere draadjes dat de aansturingen niet echt soepel lopen daar merk ik met deze sterke jongens dus hoegenaamd niks van. Het lijkt in het begin of ze stonden te brommen blijkt dat mijn vinger toch nog lichtjes tegen de stik duwde. Als ik mijn stik dan echt loslaat. Is het een mooie/snelle neutraal stand en absolute stilte. Voor dit geld meer dan tevreden.

Dat nu maar snel de Lipo en regelaar hier zijn. Ze zouden ondertussen ook ergens in ons belgenlandje zijn.

Heb ondertussen ook de propadaptor ontvangen. Die is 10 mm en de schroeven die ik in de winkel vond waren er enkel met 8mm gat.
Gewoon onder de kolomboormachine leggen of komt dit niet goed ???

Greetz

Back