Motorisatie verslag Calmato Elektro sport :idea: VIDEO p. 6

Probleem met veel zoom is het kwijdraken van het vliegtuig en onrustig beeld.
De truuk voor filmen met veel zoom is 2 ogen open houden en de camera goed gefixeerdhouden tegen je hoofd. Je kijkt dan strak vooruit en volgt de beweingen alleen door draaien met je hoofd. Ook als je in de display het vliegtuig niet meer ziet, zal het toch in beeld zijn.
Eventueel kan je een visier maken (ringetje) om met je echte oog te blijven richten.

Voor indoor had ik op een gegeven moment een zoom instelling die even groot was als het echtge oog. Een beetje "terminator" beeld, maar wel perfect alles te volgen.

2 ogen open dus.

Blijkbaar mijn batterijen daarstraks toch lekker ver leeg gevlogen ... en daardoor was blijkbaar de lader in de war op de club. Het was donker in het clublokaal. Dus de lader instellen was op automatische piloot.
Na een tijdje tuuttuut.
Aha nog een vluchtje ... na een minuut of 5 vliegen. Precies dat de motor inhoud ... veel te snel.
Toch maar eens landen ... en bekijken volgas geen probleem.

Toch maar gestopt thuis gekomen, de Lipo's een klein beetje warm.
Ff laten koelen opladen maar.
Nu bekijken we de lader terug maar een keertje niet op automatische piloot en zien we dat hij op 4 cellen denkt te moeten laden.
niet goed dan maar eentje erbij en laden maar.

Nu mijn vraag

Kan het slecht zijn voor een 5S pack dat het als 4S geladen wordt. De voltages zijn in alle geval niet schadelijk en de amperes in mijn ogen ook niet.

Heb ze blijkbaar wel volledig leeg gevlogen ... want na een 50 minuten laden hebben ze nu veel geladen als ik normaal na een hele vlucht. En de amps zijn nog niet aan het terugvallen. Dus nog niet echt half vol.

BLijkbaar gaan ze het wel overleven. Maar is toch iets om aandachtig op te zijn met grote pakketten.

Greetz

Tim

Wat is helemaal leegvliegen?
Als de regelaar afslaat bij 2,8~3V per cel, is er niks aan de hand. Dat is normaal.

Na 50min ben je bij 1C al ruim over de helft van het laadproces. Het laatste stuk wordt er maar heel langzaam geladen.

Mijn lader haalt geen 1C bij 18V. Moet ook nog eens dringend geupgrade worden.

Maar voor de rest ziet het er goed uit ... Lager als 3.0 V per cel zijn ze niet geweest.

Nu heeft ie bijna 3871 mAh geladen. En de amperage is al teruggevallen naar 0.81 ziet er nog steeds goed uit.

Greetz

Zo; dit draadje ga ik vanavond eens rustig doorlezen, want Niels heeft voor mij uit Dortmund een rode Calmato Sport meegenomen.

Ik ga ‘m ook op 5 cellen vliegen en heb al beschikbaar:
- lipo Hyperion Litestorm 5s 4800 mah
- Himodel 60 amp balancing esc met geïntegreerde bec (3 amp)
Een en ander wordt uitgewisseld met m'n Extra

Gelijk ff een paar vraagjes:
- je hebt een mooie motor uitgekozen, maar waarom deze? De lipo’s haal je bij UH, waarom daar ook niet een mooie buitenloper voor veel minder? Wat maakt deze motor zo bijzonder?
- Waarom heb je er een taildragger van gemaakt?
- Ik heb nog oude Futaba 3001-servo’s liggen; deze trekken 3 kg – is dat voldoende?

servo dik in orde!
bij united hobbies een HXT motor halen is ook goed. Elke motor van 600-650 kv moet het goed doen op 5s lipo.

2F@st4U.:[BE zei:
:.] :?: Welke motor heeft volgens de kenners de voorkeur of zijn er nog andere mooie en goede alternatieven die ik ff niet vind.
Bij UH ook gekeken en daar lijkt alles zowat in backorder te staan in deze klasse. Ook bij ACW van dat. Blijkbaar zijn er net als ik vele mensen deze soort van kisten aan het converteren van brandstof naar elektro.

:?: Ah ja zou er ook graag een taildragger van maken. Maar dan kan ik het landingsgestel toch niet op de originele plaats laten staan of zie ik dit verkeerd ?
Of zijn er voordelen aan het neuswiel ? Ik vind een wieltje achteraan gewoon mooier.

MvG

Tim

Ff gequote uit mijn eerste post in dit draadje.

Greetz

Tim

Tadango zei:
servo dik in orde!
bij united hobbies een HXT motor halen is ook goed. Elke motor van 600-650 kv moet het goed doen op 5s lipo.

Maak er ff van "Elke motor van 600-650 KV met een vergelijkbaar gewicht moet het goed doen op 5S Lipo"

Rick

@ Zambezi
Een motor van 580 kV presteert ook nog heel goed op 5 cellen ... en je behoud de mogelijk om ook eens op 6 cellen rond te tuffen als de lipos nog iets goedkoper worden. (Gewicht van de motor +/- 300 gram dan zit je altijd goed denk ik)

De motors van UH zijn net dezelfde als die bij Perba denk ik. Had hem gewoon heel wat sneller in huis wegens de backorder bij UH.

Greetz

Tim

Heb nu een MVVS 960kv buitenloper in myn Jepe Spitfire liggen. Met 4s1p kokam3200 en 11x7 Master Airscrew trekt die als een beest bij 36A (!!) Is te vergelijken met een 8cc motor :wink: gaat alleen verticaal door en een stuk rapper als in je vdo.
Overigens Mijn Lipopakket gaat eruit en LiFe erin. die zijn sneller vol en is op de avonden een uitkomst!

succes! Erik

Erik v. Schaik zei:
Heb nu een MVVS 960kv buitenloper in myn Jepe Spitfire liggen. Met 4s1p kokam3200 en 11x7 Master Airscrew trekt die als een beest bij 36A (!!) Is te vergelijken met een 8cc motor :wink: gaat alleen verticaal door en een stuk rapper als in je vdo.
Overigens Mijn Lipopakket gaat eruit en LiFe erin. die zijn sneller vol en is op de avonden een uitkomst!

succes! Erik

4s 36A 8cc? Dat is slechts 518W, dat is eerder een 5cc, meer niet. 900W is een 8cc, 1100W een 10cc, ongeveer dan :)

Erik v. Schaik zei:
gaat alleen verticaal door en een stuk rapper als in je vdo.

Tja de 2de vlucht geef ik nooit volgas als het ding op 3/4 al vertikaal doorgaat. Ik ben een (her)opstapper die sinds september terug vliegt.
Latere vluchten ---> Knallen maar. (Heb er ondertussen zo'n 22 gemaakt gemiddelde vluchtduur 10 min. / nu 3u 48 min totale vliegtijd met de calmato)
Volgas ben ik sneller als een 10 cc 2 takt. Getest en vergeleken.
Clubleden die de latere vluchten hebben gezien zijn laaiend enthousiast over het getoonde vermogen, vluchttijden en vooral de prijs van het totaalpakket doet hun mond open vallen.

Nu bezit ik al tijdje 2 paartjes cellen ... nog eentje en ik vlieg zo goed als continu ... zelfs 's avonds. (Kostprijs LiFe tegenover D9 Lipo van UH niet vergeten)

Greetz

P.S. Maar ik geloof je hoor de jouwe gaat sneller. :lol:

Harde bewijzen ... statisch met batterijen na een vlucht van 10 minuten.

+/- 1100 Watt (1070 Watt)
datacalmatosporttekmc4.jpg

Voltage belast 18.1 niet slecht in mijn ogen.
datacalmatosportvoltstenm1.jpg

En nog eentje om het af te leren. :wink:
maxeditedul9.jpg

Dus in de lucht +/- 5 a 10% winst of ben ik nu wat optimistisch .... Misschien een ideetje om eens iemand met een data logger het verschil te laten meten tussen statisch en dynamisch vermogen.

Ik weet niet wat de buren weer gedacht moeten hebben ... LOL
toch een fris windje door de living op deze zwoele zomeravond.

En een grotere prop is geen probleem Regelaar is 80 amp en de motor kan ook 80 amp verdragen, lipos 88 Amp continu en 132 amp burst. Het einde is nog lang niet in zicht. Maar dan heb je een raket op een laagdekker trainer en dat kan nu ook niet echt de bedoeling zijn. Misschien deze zomer toch eens wat testen ... . Als het allemaal nog wat sneller mag/ moet. 8)

Met wat kun je 1600 Watt vergelijken qua motorisatie ??? Ik vermoed dat ik dan zowat tegen de grens van mijn setup aan zit maar het moet mogelijk zijn. :roll:

Greetz

Tim

P.S. De batterijen doen het na +/- 15 cycles nog meer dan uitstekend ... geen klagen UH is the Way to GO.

Aloha allemaal ...

De eerste UH onderdelen beginnen het te begeven.
Vanmiddag nog een 4 tal vluchten gemaakt.

Merkte ik tijdens het vertrekken voor de 3de vlucht dat de motor moeite had om van uit stilstand te vertrekken.
1 * dit gelukt was reageerde hij schitterend op alle gas commando's.

Dus maar vertrokken voor een vluchtje waarbij ik de gas nooit helemaal heb dicht getrokken. Geen probleem te merken.
Geland en een kwartiertje later de rest van dit accu pack leeg willen vliegen.

De motor is met geen stokken meer rond te krijgen en de regelaar begint zachtjes te piepen.
En een seconde later komen blauwe dampen langs links en rechts naast mijn motor omhoog.

Snel de lipo afgekoppeld. Maar de schade was reeds aangebracht.
De regelaar is totaal verbrand. Heeft een vlucht of 40 gediend voor er van enige problemen sprake was.
En nooit te zwaar belast ... mijn setup trekt volgas statisch maximum 60 Ampere de regelaar zou er 80 continu kunnen leveren.
Dus hierdoor zouden geen problemen mogen optreden.

pic009mediumeh9.jpg

pic007mediumov1.jpg

Eens kijken wat voor super service we nu van UH kunnen verwachten.

Greetz

Tim

Geen problemen met de motor denk ik.
Alle fasen na gemeten en de weerstand over alle fasen is exact gelijk 0.04 ohm .

Denk eerder dat deze regelaars iets te goedkoop zijn, voor zo'n vermogens. (Nog geen 40 €) Maar ja als de winkelier ze verkoopt dan moet hij maar zorgen dat de regelaars het kunnen leveren.

Greetz

Back