motorisering 160cm thermiekzwever

• Topicstarter Topicstarter robert zeeland
  • Startdatum Startdatum
R

robert zeeland

Guest
Hallo,
Voor mijn zwever heb ik een brushless TyphoonMicro 15/13 (6-12cellen) icm met een ESC Swing3000lipo van kontronik aangeschaft. Deze wil ik gaan vliegen met CAM8x4,5" of een CAM7,5x4". Ik heb er een Kokam 2s-1p 2000mAh (9C) voor klaar liggen.

Het volgende is mij nog niet helemaal duidelijk: :newbie: hierzo!!

1)-In de gebruiksaanw. vd motor staat dat 'ie 22A trekt, en in pieken 35A, heb ik dan aan 2s-1p genoeg, of zou het 2s-2p moeten zijn?
2)- Of trekt de motor alleen zoveel stroom als je'm met 3s-x.p (of 10-12cellen) en grote propellors gebruikt?
3)-Trekt een motor die minder belast wordt (kleinere prop) per definitie minder stroom? En hoe verhoudt de spanning vd accu zich tot de stroomstrekte die de motor vraagt? (of is dat niet de kwestie)

beste groeten, robert
:D

1: Stroom hangt van je prop af. Bij een zwever moet je uitgaan van de stroom volgas, want die gebruik je vrij lang. Heb je een prop die 22A trek is dat dus net teveel voor lipo's die 18A aankunnen. 2s2p dan

- Een motor trekt onbelast bijna geen stroom )Ok, de nullast alleleen dan)
- Een motor die wordt geblokeerd heeft een enorme kortsluitstroom.
- Belast zit je daar dan ergens tussen. Belasting boven 40% van blokkeerstroom is nooit zinvol.
Ergens rond 20% zit je op hoogste rendement.
Vandaar dat een beste stroom en piekstroom wordt opgegeven.

Dus:
2:
- Ja, stroom hangt af van hoeveel cellen je gebruikt. Bij 3s zal dat ongeveer 1.5 keer zoveel zijn als bij 2s.
- Ja, bij grotere propelles trek je meer stroom.

En dus ook:
3:
- Bij kleinere prop minder stroom en bij minder cellen dus ook.

Hier vind je test resultaten:
http://www.airmedia.se/Brushless-1.htm

Voor de 15 - 13 hier (foutief 15-23 in de text)
http://www.airmedia.se/Typhoon-15-23.htm

Ga je uit van 7 cellen (wat overeen komt ongeveer met 2S), dan zie je dat je met de grootste prop (13x6.5) nog niet boven de 18A komt die de 2000 2S aankan. Bruikbaar als de zwever niet te zwaar is 1200g of zo)

Waarschijnlijk beter om 3S te gebruiken met 11x6 klapschroef. Ook ongeveer die stroom, maar anderhalf keer zoveel spanning, dus ook meer vermogen. 5% extra gewicht voor 50% meer energie is een goede afweging.

Een 15/13 met Lipo's in een zwever van 1.6m.
Dat ding gaat goed stijgen....

Heb zelf in mijn Libelle (1.5m) gekozen voor de Typhoon 6.

Heb je al een idee over het startklare gewicht?

... en hele studie hoor!

Hallo Heren
Ik heb nog nooit zoveel geleerd in zo weinig tijd! Een ieder bedankt voor de zinnige reacties. Ik kom veel interessante topics in 'electra' tegen!
Vooral mannen als Harold en E.Grundman weten van de hoed-en-de-rand.
Ga zo door! :worship:

Okee, down to business nu!

Het model: Kyosho soarus 1600
afb5827.jpg

nb: Tis een mini djembe :wink:

Motor typhoon 15/13 brushless buitenloper
regelaar kontronik swing 3000(lipo) 33A 6-14Volt
Startgewicht 770gram
Kokam 2s1p 2000mAh

Looptijd met 7,5x4" CAMprop: 45minuten (continu volgas, statisch)
" " 9x4,5 " 35minuten " " "

testcondities: winderig, vlagen tot 14knopen. Stijgvlucht, minimaal tot non-existent :nosmile: Het lukt wel om 'm in de lucht te houden voor ruim 20minuten. De liep is dan nog lang niet leeg.

Ik ben er al achter, dat als 1 vd parameters in de electro-vliegerij niet helemaal klopt, de performance als geheel mogelijk slechts een schim is van wat het zou kunnen zijn.
Ik mijn geval is (met beide prop's) de stijging en de power niet om over naar huis te schrijven. De motorlooptijd is echter wel zeer lang, en de lipo wordt totaal niet warm/heet. Om e.e.a. goed te kunnen testen zou je eigenlijk over meerdere prop's, een speciale ampere-meter en een toerenteller moeten kunnen beschikken. Die heb ik dus niet..

Op http://www.airmedia.se/Typhoon-15-23.htm zie ik dat de tester 464gr trust en 6 610 rpm haalt bij 7cellen(nicd, kokam 2s1p is vol 8,43V) i.c.m. een 9x4,7"slow fly prop (61w, 7,1A)
Zoals ik al aangaf mis ik de geeigende apparaten om toeren en stroom te checken, maar een stuwkracht van 464gr..... Dan zou mijn kist toch wel een tandje sneller stijgen!

1) Is het soms de esc (tot 33A) die een deel vd power opsnoept?
2) Die 6610 rpm, nou, ik geloof niet dat ik dat met mijn motor/accu combi haal. Volgens de airmedia tabel is de 'trust' 56% hoger met een 11x7prop.
Is dit sterk afhankelijk van parameters waarover niet wordt gerept in deze tabel?
3) Ik vermoed dat de koek wel bij 9x6" wel een eind op is. Wat voor prop raden jullie aan?
4) Ik heb in no-time veel opgestoken; toch zie ik iets over het hoofd. Wat zijn de aandachtspunten?
5) typhoon zegt 1500rpm/Volt. Bedoelen ze daar een onbelaste motor mee?

Bedankt voor uw aandacht!
beste groeten, robert :)

Helaas geen antwoorden gekregen, maar via RCgroups wel. Maakt niet uit :pc:
Het kistje vliegt inmiddels 'als aan de lier', met 3s1p2500lipo en een (jawel!) 10x7CamCarb klapprop. Aantal stijgvluchten naar 150-200mtr...ehh, ik ben bij de 15 opgehouden met tellen!

Dikke pret voor klein budget. Volgende kist Signal van FVK alround e-zwever met axi 2826/12 en 3s2p en misschien 4s2p. Al iets hotter dus.

groeten, robert :)

@robert zeeland
ik denk dat voor jou de aanschaf van een ampere meter wel ok zou zijn.
die dingen worden vaak aangeboden voor een 5 euro bij aldi en lidel of in de electro winkel in de vorm van een multimeter als je er een hebt die tot 10a gaat kun je al een hoop doen .
en dan gewoon proberen met de accu die je wilt gebruiken om op de max aantal amps uit te komen die je accu mag hebben .
door te testen met diverse props .
en je regelaar heeft nog een hoop over altijd handig behalve als gewicht echt een rol gaat spelen .
en hij neemt zelf bijna geen vermogen op dat gebeurt alleen als hij warm word bij half gas ,en dan hoef je nog niet er wakker van te liggen .
ik hoop dat ik je iets meer info heb gegeven
groeten wiebe

@ Robert,

'k heb voor mijn Soarus ondertussen ook een Typhoon15/13 gekocht en ik heb een 11x7klapprop van Aeronaut gekocht maar die plastic bevestiging laat na minder dan 1 minuut al los. Welke spinner gebruik jij, want de 30mm spinners voor zulke grote bladen liggen niet dikbezaaid.
Ik heb nu een Protech aluspinnertje gekocht maar moet dan wel +/-1mm van m'n bladen afschuren aan de wortel.
Kris

Hoi Kris

Zoek bij http://www.kd-modelltechnik.de/ naar het HM-spinnersysteem. Alle maten, alle worteldiktes, alle asdiameters voorhanden.

De soarus heb ik aan "xanderdude" verkocht trouwens, en vliegt nog steeds erg goed, nu met PQ2600n lipo... het ging al snel, nu gaat het helemaal als een jekko.

cu, rob :)

robert zeeland zei:
Hoi Kris

Zoek bij http://www.kd-modelltechnik.de/ naar het HM-spinnersysteem. Alle maten, alle worteldiktes, alle asdiameters voorhanden.

De soarus heb ik aan "xanderdude" verkocht trouwens, en vliegt nog steeds erg goed, nu met PQ2600n lipo... het ging al snel, nu gaat het helemaal als een jekko.

cu, rob :)

PQ2200 16c lipo (slimpack) ;)

Ik heb de mijne vandaag getest en het vliegt meer dan behoorlijk, stijgvluchten met meer dan 45graden, het was niet echt dragend weer dus ik heb de motor redelijk wat laten draaien, stroom gemeten, statisch 14.5A, ruim 4 minuten motortijd met 8xKAN1050 pakket, da's een stijgvlucht of 8 ;-)
kortom ik ben er meer dan tevreden over.

Kris

45 graden? Ik ga met goede wind 30-60 meter vertikaal ;).
Op lipo +/- 15 min motor loop tijd vol gas.
Ik vind het een erg leuke zwever in het begin had ik wat problemen met het cg maar dat is nu (vind ik zelf) wel goed.

Op naar de volgende zwever (micro-flash).

Cya
Xander

Back