Als je een 150 koopt...waarom dan geen 180?
Die is even zwaar en even groot. Zit in hetzelfde huis.
Gas terugnemen kan altijd nog, dan vliegt de kist meer op schaal, met vooral een grotere prop en lager toerental.
Op een S180 werkt een 17x10 prima. Ik heb een poos met 18x8 gevlogen, dat geeft nog een iets langzamere schaalsnelheid. Maar ik had het gevoel dat de kist (P-51, 1m80) een beetje tegen het maximum toerental "aan zat te duwen" na een duik, en dat was niet mooi om te zien.
De meeste schaalmodellen vliegen veel, en dan ook veel te snel, maar je hoeft kracht niet alleen voor snelheid te gebruiken. De klank en juiste snelheid doet veel voor een mooi vliegbeeld, ondanks dat de kist verre van mooi is, krijg ik daar altijd complimenten over.
Omdat modelvliegtuigen meestal overpowered zijn houden modelpiloten geen rekening met behoud van energie. Full size piloten, vooral van kisten die marginaal gemotoriseerd zijn, werken tijdens een demo altijd met omzetten van energie. Hoogte naar snelheid en omgekeerd.
Als je dit effect met een model nadoet, dan lijkt je toestel veel groter dan het werkelijk is. Omdat de toeschouwers vanaf de grond een gedrag zien dat overeenkomt met dat van een full size kist.
Waar ik mijn grote motor voor gebruik is het volgende. Meestal tijdens de cruise vlieg ik met net iets meer als half gas. Het effect daarvan is een mooie lage pruttel. In een duik geef ik nooit gas bij, dat doe ik pas in de klim, zodat ik massa simuleer die doorschiet omhoog.
Daardoor lijkt het toestel veel groter en zwaarder dan het in werkelijkheid is. De zware Saito 180 helpt daar enorm bij. Een mooi figuur om op die manier te vliegen is een enorme barrel-rol.
Deze combinatie en de hoeveelheid complimenten die ik krijg, heeft voor mij bevestigd dat goed werken met gas en een zware motor beter is als met een kleine motor volgas rond boren.
Een klein nadeel van de dorstige motor (700ml op een klein kwartier) was dat de tank op het zwaartepunt moest liggen. Maar behalve het toevoegen van een Perry pomp gaf dat geen problemen. Als je wilt weten welke setup ik daar gebruik, dan laat maar horen.
Nog een kleine opmerking, Jan Hermkens vliegt op zijn Corsair van 2m met een laser V-40cc. Alleen vliegt zijn toestel veel te snel naar mijn smaak.